۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۶
کد خبر: ۹۴۵۴۰
حجت الاسلام ابوترابی:

مجلس با تمام ظرفیت از اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها حمایت کند

خبرگزاری رسا ـ نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که طرح هدفمند سازی یارانه های انقلاب بزرگ در حوزه مسائل مدیریتی و اقتصادی کشور است، گفت: امروز مجلس با تمام ظرفیت خود از دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها حمایت کند.
حجت الاسلام ابوترابي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید اکبر ابوترابی، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، روز گذشته در نشست عمومی جامعه اسلامی مهندسین استان اصفهان گفت: در برنامه پنجم توسعه، باید قانون هدفمندی یارانه ها و قانون اجرای سیاست های ابلاغی اصل 44 به عنوان دو محور مهم که منشأ تحول جدی است متمرکز شده است.

وی ادامه داد: این دو قانون مهم موجب تغییر ساختار مدیریتی کشور و افزایش کار آمدی نظام خواهد شد و تا حدودی به این مهم پرداخته شده است.

حجت الاسلام ابوترابی با اشاره به تصویب قانون هدفمندی یارانه ها در مجلس و اجرای آن پس از شش ماه کار فشرده دولت، افزود: اجرای این قانون با گام هایی نسبتا بلند و استوار شروع شده است و راه را برای تحولی جدی در اقتصاد کشور فراهم ساخته است.

وی ادامه داد: بحث آزاد سازی قیمت ها و حرکت در مسیر شفاف سازی قیمت کالا کار بسیار مهمی است که نقش کلیدی و محوری در توسعه کشور دارد و امیدوارم اصفهان در این مسیر به عنوان پیشگام و پیشرو به وظیفه خود عمل کند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: با اصلاح قیمت‌ها، بهره‌وری پایین ما که ریشه‌های آن در سیاست‌های نادرست اقتصادی، قانون کاری و سیاست‌ها پولی ما است، قطعا با افزایش بهره‌وری به صورت جدی روبه‌رو خواهیم شد.

وی با بیان این که در بین 211 کشور جهان رتبه چهارم را در پرداخت یارانه انرژی داشته ایم، اظهار داشت: یکی از اقدامات اساسی اصلاح پرداخت بی حساب یارانه انرژی بود که با این گام زمینه رشد بهره وری را فراهم می شود و کاهش مفاسد انباشته شده در این حوزه را به دنبال دارد.

حجت الاسلام ابوترابی تصریح کرد: با تصحیح قیمت ها به ویژه در حوزه انرژی، منابعی که موجب کاهش بهروه وری بود، به موتور اقتصادی کشور تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به چالش های فراروی این قانون افزود: در این مسیر دست اندرکاران با شناخت چالش ها باید به اصلاح ساختارها بپردازند و با تغییر تکنولوژی کشور به یک تکنولوژی کارآمد، مصرف پایین با بهره وری بالا را دنبال کنند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با حمایت دولت و قانون حداقل سی درصد، منابع برای حمایت بنگاه‌های اقتصادی به کار گرفته شود.

وی در ادامه با بیان این‌که قانون دست دولت را در اصلاح قیمت‌ها بازگذاشته است، افزود: دولت در مدت پنج ساله موظف است قیمت‌ها را به 95 درصد قیمت فوق خلیج فارس برساند؛ اما تدبیر دولت در خصوص بنزین برای یک مرحله گذر مناسب است.

حجت الاسلام ابوترابی ابراز داشت: اگر در هر سال صد میلیون منابع عظیم یارانه ای را ذخیره کرده بودیم، الان هزار میلیارد ذخیره ارزی داشتیم یعنی قدرت دوم در دنیا از نظر ذخایر ارزی ما می شدیم.

وی اظهار داشت: مجلس حداقل در دو حوزه مهم برنامه پنج ساله توسعه و قانون هدفمندی یارانه ها چه در مراحل تصویب آن و چه در اجرا در بالاترین سطح از تعامل با دولت همکاری دارد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که طرح هدفمند سازی یارانه های انقلاب بزرگ در حوزه مسائل مدیریتی و اقتصادی کشور است، گفت: امروز مجلس با وجودی که در اجرای برخی از موارد با دولت گفت‌وگوهایی دارد، اراده کرده است، با تمام ظرفیت خود از دولت با تمام وجود حمایت کند.

وی با بیان این‌که برنامه پنجم توسعه کار مشترک مجلس و دولت است، اظهار داشت: در این برنامه نیز عالی ترین سطح از تعامل و همکاری در جلسات منظم، طولانی و مبتنی بر دیدگاه‌های علمی و کارشناسی و با پافشاری بر اصول وجود داشت و در بودجه سال 90 همین جور خواهد بود.

حجت الاسلام ابوترابی خاطر نشان کرد: اختلاف نظر ها، بر اساس مسایل کارشناسی و علمی است نه مسائل سیاسی ولی به هر حال باید تلاش کرد بیش از پیش به هر میزان سطح تعامل و همکاری را بیشتر کنیم.

وی ادامه داد: چین در ربع قرن پیش بدون در دست داشتن منابع ما، بودن نیروی انسانی دانشمندی که ما در اختیار داریم، بدون موقعیت حساسی که ما در اختیار داریم و بدون سرمایه مردم سالاری ما، توانست میزان صادرات خود را از 60 میلیارد دلار به سه هزار ملیارد دلار افزایش دهد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی افزود: در دهه آینده قطعا ما به عنوان قدرت برتر آسیا مبدل خواهیم شد و اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها، قطعا یکی از زمینه های این واقعیت خواهد بود چرا که قرار گرفتن یارانه ها به عنوان منابع ارزی پشتیبان صنعت، تحول عظیمی در کشور بوجود می آورد./965/پ201/س
ارسال نظرات