۱۸ دی ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۷
کد خبر: ۹۵۱۵۰
استاد حوزه و دانشگاه:

کمیته ای برای رصد موضوعات پژوهشی روز تشکیل شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه تشکیل کمیته ای برای تشخیص مسائل مستحدثه و رصد موضوعات روز ضروری است، گفت: تشکیل این کمیته کمک شایانی به انتخاب موضوعات پایان نامه حوزویان می کند.
2/ حجت الاسلام والمسلمين محسن غرويان


حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان، عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: از فواید پایان نامه نویسی در حوره، ایجاد قوت نویسندگی در طلاب حوزه های علمیه است.

وی بیان داشت: در گذشته به دلیل سبک سنتی آموزش در حوزه که محدود به کلاس و مطالعه و مباحثه بود، نویسندگی در حوزه دارای سطح نازلی بود اما پایان نامه نویسی موجب شده تا قوت پردازش و قدرت نویسندگی طلاب بالا رود.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر ضرورت آموزش روش پژوهش به طلاب بیان داشت: اساتید راهنما و مشاور باید در کنار طلاب طریق ورود و خروج به موضوعات و چگونگی رجوع به منابع را به آنها آموزش دهند.

وی بیان داشت: یاد گرفتن استانداردهای نگارشی همچون چگونگی نقل قول، پاورقی، مصادر و ارجاعات باید به شکل صحیح آموزش داده و رعایت شود.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه متاسفانه برخی طلاب قبل از نوشتن پایان نامه حتی یک پژوهش هم انجام نداده‌اند، گفت: آمورش روش تحقیق، موجب ارتقای سطح کمی و کیفی پژوهش ها و سرعت در انجام تحقیق می‌شود.

استاد فلسفه اسلامی، با بیان اینکه یکی از مشکلات در عرصه تحقیق، کپی برداری های غیر اصولی از اینترنت است، گفت: فضای مجازی با وجود کمک زیادی که می‌تواند به پژوهشگران داشته باشد اما کار استاد راهنما و مشاور را در تشخیص کپی برداری ها دشوار کرده است.

وی بیان داشت: نباید پایان نامه‌ها درگردآوری صرف محدود شود بلکه طلاب باید به نقد و بررسی و اظهارنظر نیز بپردازند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: طلاب باید روش مستحکم علمی حوزه را که اجتهاد است در پایان‌نامه به ظهور برسانند.

وی با اشاره به اینکه تشکیل کمیته ای برای تشخیص مسائل مستحدثه و رصد موضوعات روز ضروری است، گفت: تشکیل لجنه ای از اساتید کمک می کند تا طلاب در انتخاب موضوعات پژوهشی با دیدی باز و دقت بیشتر ورود داشته باشند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات