۲۸ دی ۱۳۸۹ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۹۵۹۷۳
حجت الاسلام طائب:

علامه امینی شخصیت دروغین عبدالله بن سبا را افشا کرد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: عبدالله بن سبا که در تاریخ طبری به عنوان مؤسس فرقه شیعه نام برده شده است، وجود خارجی ندارد و این شخصیت ساخته شده ذهن طبری است.
حجت الاسلام طائب
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی طائب استاد حوزه و دانشگاه، 27 دی در جلسه هفتگی خود که در حسینیه جوادالائمه تهران برگزار شد، با اشاره  به شخصیت عبدلله بن سبا اظهار داشت: در تاریخ طبری از فردی به نام عبدالله بن سبا یاد شده است که در این تاریخ پیدایش شیعه را به این فرد نسبت داده اند که او یک فرد یهودی بود و مسلمان شد.

وی افزود: در تاریخ طبری آمده است که عبدالله بن سبا در زمان عثمان وارد مدینه شد و به طرفداری از حضرت علی‌(ع) شروع به یار جمع کردن کرد و به کمک یارانش برعثمان شورش کردند و در این بین عثمان به دست آنها کشته شد.

حجت الاسلام طائب تصریح کرد: در این بین آنها دور حضرت علی‌(ع) را گرفتند و آنها جزء یاران حلقه اول حضرت شدند و با ایشان به کوفه آمدند اما در عین حال شخصیت حضرت را اوج دادند تا آنجا که برای حضرت خدایی قائل شدند.

وی ادامه داد: در این میان حضرت آنها را از این کار منع کردند؛ اما آنها به این کار خود ادامه دادند و حضرت آنها را در آتش سوزاند؛ اما افکار آنها از بین نرفت و از سوی گروه دیگری به نام سبائیه پیگیری شد.

حجت الاسلام طائب با بیان این‌که ممتازیت آنها به این بود که خلفای راشدین را لعنت می کردند و امامت حضرت را قبول داشتند، تصریح کرد: ادعا شده است که شیعه به دست این افراد تأسیس شد.

وی با بیان این‌که این درحالی است که پیامبر اکرم(ص) به حضرت علی(ع) فرموده بود که تو و شیعیانت در بهشت هستند، افزود: این موضوع در تاریخ طبری قرن 4 وجود دارد و جالب اینجا است که در کتب قبل از آن مانند کتاب صحیح بخاری و صحیح مسلم فردی به نام عبدالله بن سبا وجود ندارد.

وی اضافه کرد: برخی عقیده داشتند که آنها برای تخریب چهره شیعه این فرد را به دروغ در کتاب طبری وارد کردند و علامه امینی هم این عقیده داشت.

حجت الاسلام طائب خاطرنشان کرد: در ادامه این موضوع از سوی علامه عسگری پیگیری شد و وی تاریخ اهل سنت را از نظر رجالی بررسی کرد و متوجه شد که در در تاریخ طبری سلسله اسمی هست که در غیر آن کتاب اصلاً وجود خارجی ندارد و حدود 200 نفر وجود دارد که طبری از آنها روایت نقل می کند که در کتاب های قبل از طبری نیست.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: علامه عسگری در ادامه متوجه شد که درکتاب تاریخ طبری از صحابه هایی روایت هایی نقل می شود که از طبری به بعد هستند و در کتب قبل از آن دیده نمی شود و وی متوجه دروغ سازی طبری شد.

وی ادامه داد: علامه عسگری پس از فهمیدن این موضوع اولین کتابش را به نام عبدلله بن سبا و 150 صحابی دروغین نوشت.

حجت الاسلام طائب خاطرنشان کرد: ایشان متوجه شدند که ساختن الوهیت از حضرت علی‌(ع) ساخته طبری بوده و این‌که عبدالله ابن سبا فرقه شیعه را تاسیس کرده دروغی بزرگ بوده است./956/پ202/س
ارسال نظرات