استاد حوزه علمیه قم:
غافل ماندن از پرسش های اصلی، پژوهش دینی را با مشکل مواجه می نماید
خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم، گفت: نوآوری دینی در روش، پرسش، پاسخ و ادبیات بحث قابل تحقق است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین محسن اراکی، از اساتید حوزه علمیه قم در همایش نو اندیشی دینی در قم بیان داشت: تدوین چارچوب های نواندیشی دینی برای جلوگیری از نو اندیشی دینی ضروری است.
وی بیان داشت: نوآوری دینی در روش، پرسش ها، پاسخ به سوالات و ادبیات بحث قابل بحث و بررسی است.
این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: نوآوری در صورت استدلال در علم منطق جای دارد اما عموم نوآوری در فقه، در نوآوری در قواعد مورد استدلال فقهی است که در علم اصول بحث و بررسی می گردد.
وی بیان داشت: دانشمندان اسلامی تلاش زیادی در تدوین علم اصول کشیده اند اما علم اصول شیعه دارای بازدهی و مباحث غنی تری است و دستاوردهای بیشتری داشته است.
حجت الاسلام و المسلمین با تاکید بر مدخلیت گونه های طرح پرسش، بیان داشت: اگز سوالات به صورت کامل و جامع طرح شود و پرسش های اساسی و اصلی مشخص شود، شاهد تحول در پاسخ خواهیم بود.
وی بیان داشت: غافل ماندن از پرسش های اصلی و پرداختن به سوالات جزئی، پژوهش دینی را با مشکل مواجه نموده است.
این محقق علوم حوزوی گفت: باید بین سوالات اولویت سنجی شود و پرسش های با درجه اهمیت بالاتر در اولویت پژوهش دینی قرار گیرد.
وی گفت: نوآوری در ادبیات، روش طرح بحث و ژآوردن مثال ها و تطبیقات باید مورد توجه قرار گیرد. /909/
وی بیان داشت: نوآوری دینی در روش، پرسش ها، پاسخ به سوالات و ادبیات بحث قابل بحث و بررسی است.
این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: نوآوری در صورت استدلال در علم منطق جای دارد اما عموم نوآوری در فقه، در نوآوری در قواعد مورد استدلال فقهی است که در علم اصول بحث و بررسی می گردد.
وی بیان داشت: دانشمندان اسلامی تلاش زیادی در تدوین علم اصول کشیده اند اما علم اصول شیعه دارای بازدهی و مباحث غنی تری است و دستاوردهای بیشتری داشته است.
حجت الاسلام و المسلمین با تاکید بر مدخلیت گونه های طرح پرسش، بیان داشت: اگز سوالات به صورت کامل و جامع طرح شود و پرسش های اساسی و اصلی مشخص شود، شاهد تحول در پاسخ خواهیم بود.
وی بیان داشت: غافل ماندن از پرسش های اصلی و پرداختن به سوالات جزئی، پژوهش دینی را با مشکل مواجه نموده است.
این محقق علوم حوزوی گفت: باید بین سوالات اولویت سنجی شود و پرسش های با درجه اهمیت بالاتر در اولویت پژوهش دینی قرار گیرد.
وی گفت: نوآوری در ادبیات، روش طرح بحث و ژآوردن مثال ها و تطبیقات باید مورد توجه قرار گیرد. /909/
ارسال نظرات