۰۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۹۹۰۰۷
آیت الله سبحانی:

پژوهش بدون درنظرگرفتن نیازهای روز بیهوده است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله سبحانی با اشاره به فرصت‌های فراهم شده برای پژوهش گفت: طلاب جوان و پژوهشگران حوزوی قدر این فرصت‌ها را بدانند و از این امکانات به خوبی بهره بگیرند.
آيت الله سبحاني


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، ظهر امروز 5 اسفندماه در مراسم تجلیل از برترین‌های سومین جشنواره علامه حلی با بیان این که پرداختن به مساله پژوهش و فعالیت‌های تحقیقی بسیار ضروری است از طلاب حوزه علمیه خواست در این مهم اهتمام جدی داشته باشند.

وی که خود از محققان و پژوهشگران صاحب نام حوزه‌ علمیه است اظهار کرد: امروز محقق و پژوهشگر حوزوی باید به دنبال نوآوری و نواندیشی در عالم آفرینش باشد و از آنچه در اطراف خود می‌گذرد غفلت نکند و به تمام مسائل جهان امروز نگاه علمی و تحقیقاتی داشته باشد.

این مرجع تقلید با بیان این که در گذشته تصور درستی نسبت به مسائل پژوهشی وجود نداشت از نگاه بوجود آمده در جامعه و حوزه علمیه نسبت به امر پژوهش ابراز خرسندی کرد و با اشاره به فرصت‌های فراهم شده در مساله پژوهش گفت: طلاب جوان و پژوهشگران حوزوی قدر فرصت‌ها را بدانند و از این امکانات به خوبی بهره بگیرند.

وی تاکید کرد: امکاناتی که در عصر حاضر برای طلاب و پژوهشگران علمی بوجود آمده نسبت به گذشته غیرقابل مقایسه است؛ زیرا در همین حوزه علمیه قم تنها یک کتابخانه وجود داشت و 9 هزار عنوان کتاب هم بیشتر نداشت؛ ولی ‌اینک کتابخانه‌های بسیار مجهز و به روز ایجاد شده که فرصت تحقیق را به راحتی برای طلاب فراهم کرده است.

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این که پژوهش یک خصیصه برای هر انسان به شمار می‌آید، اظهار کرد: اگر وجود انسان متشکل از چندین خصیصه باشد یکی از آن‌ها مساله پژوهش و تحقیق است.

وی روحیه تحقیق و پژوهش را از جمله مسائل ذاتی انسان دانست و افزود: این روحیه از زمان کودکی در انسان وجود دارد و از همان زمان همواره به دنبال چرایی مسائل است.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم تاکید کرد: پژوهش به عنوان یک ماده خام در جوهره انسان وجود دارد، این خود انسان است که باید آن را شکوفا کند و به منصه ظهور برساند؛ بنابراین باید فرصت‌ها را برای نمایان شدن پژوهش درونی خود فراهم کنیم .

وی در بخشی از سخنان خود به اهمیت و جایگاه تحقیق و پژوهش در هر جامعه‌ای اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم به اهمیت این مساله در جامعه پی ببریم باید ببینم دولتمردان ما چقدر به امر پژوهش اهمیت می‌دهند که یکی از راه‌های تشخیص آن، ‌اختصاص بودجه‌های کشور به مساله پژوهش و تحقیق است، هر چه این میزان افزایش یابد به همان اندازه ارزش و اهمیت آن در جامعه نمایان خواهد شد.

حضرت آیت‌الله سبحانی در بخشی از سخنان با اشاره به آیاتی از قرآن گفت: حضرت ابراهیم(ع) یکی از انبیای پژوهشگر بوده است.

وی در ادامه به دانش‌های امروزی اشاره‌ کرد و یادآور شد: امروز دانش از طریق فرضیه سازی پیش می‌رود و‌گرنه انسان هرگز نمی‌تواند به «علل العلل» برسد.

این مرجع تقلید به تحولات جهانی اشاره‌ و تصریح کرد: امروز جهان متحول شده و نیازها رو به فزونی است و ما باید پاسخگوی این نیازها باشیم؛ بنابراین پژوهش پژوهشگران حوزوی باید مطابق با نیازهای روز جامعه و جهان باشد؛ و  پژوهش غیرمرتبط با نیازهای جامعه جهانی، کاری بیهوده است.

وی همچنین خواستار تقویت روحیه تحقیق و پژوهش در طلاب حوزه علمیه شد و از طلاب جوان خواست به این مهم بیش از گذشته توجه داشته باشند.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: امروز در فقه مسائل فراوانی وجود دارد که محققان و پژوهشگران حوزوی باید برای آن‌ها پاسخ علمی بیابند و به جامعه جهانی عرضه کنند، قوانین بین‌المللی دریایی از جمله این موضوعات است.

وی در بخشی از سخنان خود به معیار و ملاک‌های محقق و روش‌های تحقیقی پرداخت و تصریح کرد: فکر محقق باید فکری واحد باشد؛ یعنی باید یک موضوع علمی و کار علمی را انتخاب کند و با مطالعه شبانه‌روزی آن را بررسی و به صورت دقیق ارائه کند./917/پ202/ع

ارسال نظرات