۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۴۳۱۵۷۹
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی:

حروف مقطعه نشان از رفعت کلام وحی دارد

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در دومین جلسه تفسیر سوره لقمان گفت: مهم ترین تفسیر در حروف مقطعه این است که اولا حروف مقطعه رموزی بین خدای متعال و نبی مکرم اسلام است، دوما ارتباطی بین حروف و محتوای سوره است و در آیات بعد از این حروف سخن از جایگاه و رفعت قرآن است.
تفسير سوره «لقمان» توسط حجت الاسلام والمسلمين رئيسي در حرم مطهر رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در دومین جلسه تفسیر سوره لقمان در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: در روز گذشته به تفسیر آیه «بسم الله الرحمن الرحیم» پرداخته شد و در این جلسه به نخستین آیه سوره لقمان «الم» می پردازیم، درباره حروف مقطعه تمام مفسران سخنانی گفته اند و روایاتی هم به صورت خاص نیز درباره این حروف وجود دارد.

 

حروف مقطعه جزء متشابهات است

وی افزود: حروف مقطعه جزو محکمات نیست، بلکه از متشابهات است یعنی غیر از خدای متعال کسی منظور این حروف را نمی داند، فهمش برای ما ممکن نیست بنابراین باید رها کرد.

 

تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: برخی مانند شیخ طوسی این حروف از جمله «یس»، «ص»، «ق» و «طه» را اسامی سور دانسته اند؛ یک اسم سوره همان اسم معروفش و اسم دیگر سوره این حروف مقطعه است.

 

ارتباط حروف مقطعه با اسامی خدا

وی افزود: یکی دیگر از احتمالات این است که علامت اختصاری اسامی حسنای الهی است؛ «الف» اشاره به باری تعالی، «ل» به عقل کل وجود مقدس خاتم الانبیاء اشاره دارد البته پذیرفتن این نظر نیازمند اثبات است ولی دلایل کافی برای آن وجود ندارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به احتمالی دیگر اظهار کرد: این حروف اسم رمز است؛ اسم رمزی که علاوه بر مخاطب کسانی دیگر وجود دارد که فهم این اسم رمزها برایشان ممکن باشد.

 

وی با اشاره به این که حروف مقطعه اسامی اعظم پروردگارند، عنوان کرد: قدیر، حکیم، سمیع، بصیر، غفور و ستار از اسامی اعظم خداوند هستند و خداوند یک اسم عظیم دارد آن هم الله است.

 

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: اسم های دیگری برای خدای متعال مطرح است که برگرفته از برخی اسامی دیگر باری تعالی است، شافی یکی از اسامی اعظم الهی است که این اسم شریف تحت عنوان «رزاق» ، رزّاق تحت پوشش «خالق» و خالق تحت پوشش اسم «قادر» و  همه آن اسامی تحت پوشش نام مقدس «الله» است.

 

وی خاطرنشان کرد: «الله» و «الرحمان» فقط اسم اعظم خدای متعال هستند و بنابر این احتمال از ترکیب این حروف و کنار هم نهادن آن ها اسم اعظم خدای متعال ساخته می شود.

 

تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: مبنی بر نظری دیگر حروف مقطعه سوگند خدای متعال است یعنی «الم» در ابتدای سوره لقمان از سوگندهای ذات مقدس ربوبی است.

 

اسکات ملحدان با حروف مقطعه

وی با بیان این که حروف مقطعه برای اسکات کافران و ملحدان است، اظهار کرد: گاهی هنگام سخنرانی پیغمبر(ص) کافران سرو صدا می کردند که ایشان برای ساکت شدن و جلب توجه آن ها از این حروف استفاده سپس آیه ای بیان می کردند.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: بر اساس این احتمال، خود حروف مقطعه که پیامبر اکرم(ص) استفاده می کردند، مفهوم و معنای خاصی ندارند البته این نظر دارای دلیل متقن نیست و صرفا یک ادعا و نظر است.

 

حروف مقطعه تحدی است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: بر مبنای نظر برخی، حروف مقطعه برای تحدی است آنجا که خداوند به کافران خطاب کرد اگر می توانید یک آیه مانند آیات قرآن بیاورید تحدی کرده است، تحدی به معنای مبارز طلبیدن و طرف مقابل را به زانو در آوردن است.

 

وی در جمع بندی این نظرات و تفسیر حروف مقطعه گفت: به طور یقین حروف مقطعه رموز است و هیچ تردیدی در آن نیست الف، لام، میم، یس، سایر آن رمزی بین خدای متعال و  نبی مکرم اسلام باشد که بر وجود نبی مکرم اسلام مکشوف و روشن است.

 

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری افزود: اوصیای پیامبر(ص) که علم آن ها لدنی و خدادادی است و آن ها قرآن مجسم و ناطق اند، از این رموز نیز مطلع اند، آن چه در روایات بیان شده است نشان از علم و دانشی است که ائمه دین نسبت به این دارند.

 

وی با بیان این نکته که ارتباطی بین این حروف و محتوای سوره است، عنوان کرد: ابتدی سوره بقره «الم» است که در آیه بعدی درمورد قرآن سخن گفته می شود، در سوره لقمان نیز بعد از آیه «الم» آیه ای مشابه آیه سوره بقره آمده که در مورد کتاب الهی سخن گفته است.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که 29 سوره قرآن کریم دارای حروف مقطعه است، عنوان کرد: در 24 سوره از این تعداد بلافاصله پس از حروف مقطعه سخن از عظمت قرآن و آیات آن است که تبیین کننده جایگاه و رفعت آن است.

 

یادآور می شود، همزماه با ماه مبارک رمضان جلسات تفسیر سوره لقمان از سوی تولیت معظم آستان قدس رضوی هر روز در ایوان مقصوره مسجد گوشاد حرم رضوی برگزار می شود./202/1308/ب1

ارسال نظرات