۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۱
کد خبر: ۴۳۲۳۱۱
در جلسه شرح دعای ابوحمزه ثمالی مطرح شد؛

فاصله بین مبلغ و مخاطب موجب سختی تبلیغ می‌شود

حجت‌الاسلام غنوی در جلسه شرح دعای ابوحمزه ثمالی به مشکلات تبلیغی پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: سنگین‌ترین امور برای دعوت، فاصله بسیار بین دعوت کننده و افرادی است که  دعوت می‌شوند.
غنوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام امیر غنوی در جلسه‌ای با عنوان شرح دعای ابوحمزه ثمالی که در مؤسسه فرهنگی کتاب‌پردازان مشهد برگزار می‌شود ضمن تأکید بر اینکه در هنگام سختی و مشکلات می‌توانیم از قرآن و دعا کمک بگیریم، افزود: در روایات و احادیث سفارش کرده‌اند که قرآن را با ترتیل بخوانیم و خود را در میان توصیفات و حالات آیات قرآن تصور کنیم، یعنی اگر آیات جهنم را می‌خوانیم سختی‌های آن را مقابل چشم خود ببینیم و اگر آیات بهشت و رحمت را می‌خوانیم نسیم خنک آن را روی پوست خود احساس کنیم.

 

وی در ادامه به سختی‌های پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: پیامبر اسلام(ص) در احادیث فراوانی فرموده‌اند که هیچکدام از پیامبران گذشته مانند من آزار ندیدند. این سخن در حالی گفته می‌شود که ایشان تا آخر عمر سیر صعودی و بسیار خوبی در تبلیغ دین خویش داشتند اما پیامبران گذشته بسیار شکنجه و حتی به دست قوم خود کشته می‌شدند.

 

وی بیان داشت: باید برای درک سختی تبلیغ پیامبر(ص) به این نکته توجه داشت که سنگین‌ترین امور برای دعوت، فاصله بسیار بین دعوت کننده و افرادی است که دعوت می‌شوند. حضرت موسی به‌طرف قومی رفت که به نوبه خود تحصیل کرده بودند و پشتوانه فرهنگی در مردم عادی وجود داشت، حضرت عیسی نیز به همین شکل بودند.

 

حجت‌الاسلام غنوی شرایط حضرت محمد(ص) را یادآور شد و گفت: اما پیامبر اسلام به طرف قومی فرستاده شدند که می‌توان ادعا کرد فاقد هر فرهنگ و تمدنی بودند و کمترین آموزشی را ندیده بودند و حتی احساسات انسانی نیز در آن‌ها کم یافت می‌شد مانند به قتل رساندن کودکان دختر.

 

مسؤول سابق دفتر تحقیقات و تدوین متون درسی مرکز جهانی علوم اسلامی با تأکید بر اینکه پیامبر(ص) و اهل بیت ایشان از عبادات شبانه بسیار بهره‌مند می‌شدند،‌ افزود: باید بدانیم که زندگی شبانه مکان مناسبی برای گام زدن و حرکت کردن به طرف خدا است. در شب سکوت و آرامش حکم‌فرماست و مردم حضور ندارند تا مزاحم ارتباط مخلوق با خالق شوند، بنابراین مؤمن می‌تواند مروری بر احوالات خود داشته باشد.

 

وی در ادامه اظهار داشت: در جنگ‌های معمولی خط‌ها و سنگرها مشخص است و معلوم است دوست در کدام طرف قرار دارد و دشمن در کدام سو اما جنگ پیامبر اکرم(ص) بسیار دشوار بود، زیرا جنگ ایشان با جهل و عادات اشتباه مردم بود. همچنین ایشان باید مشکلات اصحاب را ذره‌ذره برطرف می‌کردند و از آن جوان اشرافی خوش‌گذران مصعب بن عمیر می‌ساختند که قاری قرآن بود و در تاریخ برای او فضایل فراوانی نوشته‌اند.

 

حجت‌الاسلام غنوی در پایان جلسه به عنوان جمع‌بندی مطالب گفت: نکات اخلاقی و عرفانی برای افرادی دوای درد است که دردی داشته باشند، در غیر این صورت این حرف‌ها برای آن افراد مزاحمت است./862/202/ب2

ارسال نظرات