۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۴۳۲۹۸۵
کارشناس مسائل مذهبی:

تنها راه از بین رفتن گناهان استغفار است

حجت الاسلام اصغری حسامیه گفت: عدم استجابت برخی دعاهای ما برای این است که ما در قبال برخی گناهان خود طلب عفو و مغفرت نمی کنیم؛ مومنان واقعی در سحرهای ماه مبارک با اعتراف به گناهان خود از این فرصت استغفار بهره می برند.
اصغری حسامیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، حجت الاسلام علیرضا اصغری حسامیه، مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان، شب گذشته در ادامه تفسیر سوره مبارکه نصر در مسجد المهدی زاهدان به شرح استغفار پرداخت و گفت: توصیه خداوند در آیه پایانی سوره نصر به استغفار پیامبر برای کنایه زدن به ما است.

 

وی ادامه داد: خداوند ضامن کسی است که می داند او گناه نمی کند؛ بنابراین با وجود عصمت پیامبر، این آیه برای درک نیاز ما نسبت به استغفار است.

 

کارشناس مسائل مذهبی با برشمردن انواع استغفار بیان کرد: استغفار بر چند نوع است؛ گاهی خودمان از روی جهل خود گناه می کنیم و پشیمان می شویم اما گاهی ما خواهان گناه کردن نیستیم ولی اثر گناه دیگران در روح ما می ماند؛ پیامبر نیز به سبب قضاوت با انواع دروغ ها و تهمت ها روبرو می شد و استغفار ایشان از این جهت بوده است .

 

وی تنها راه از بین رفتن گناهان عمد و غیرعمد را استغفار دانست و افزود: عدم استجابت برخی دعاهای ما برای این است که ما در قبال برخی گناهان خود طلب عفو و مغفرت نمی کنیم؛ مومنان واقعی در سحرهای ماه مبارک با اعتراف به گناهان خود از این فرصت استغفار بهره می برند.

 

حجت الاسلام اصغری حسامیه با اشاره به روایتی از امیر مومنان اظهار داشت: حضرت علی(ع) فرمودند استغفار 6 رکن دارد: اول اینکه در دل از گناهان خود پشیمان باشیم؛ دوم اینکه تصمیم در انجام ندادن گناه داشته باشیم؛ سوم اینکه حق الله را بجا آوریم؛ چهارم اینکه حق الناس را ادا کنیم؛ پنجم اینکه گوشتی را که از حرام روییده آب کنیم و ششم اینکه همانطور که قبلا لذت گناه را چشیدیم اکنون سختی طاعت بکشیم.

 

وی افزود: طبق روایات وارده خدا حق خود را می بخشد اما حق الناس باید ادا شود؛ حتی شهید هم باید نسبت به حق الناس پاسخگو باشد./203/831/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
طلبه وقتی درسخوان نباشد خطر انحرافش زیاد است
0
0