۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۴۴۷۳۴۱
حجت الاسلام ولمسلمین رییسی:

نقطه اعتدال در جامعه دینی، مقام ولایت است

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که فقط امام و مقتدا است که می تواند اعتدال را معرفی کند، گفت: نقطه اعتدال در جامعه دینی امامت و ولایت است.
حجت الاسلام والمسلمین رییسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی، شامگاه پنج‌شنبه در سومین یادواره 150 شهید منطقه طلاب و شهدای مدافع حرم که در محل سالن مهندس مشکی برگزار شد، با اشاره به این‌که در فرهنگ دینی امامت یکی از اصول دین است، اظهار کرد: هر بحثی در دین که سخن از ذات و صفات و افعال پروردگار متعال باشد جزء اصول دین تلقی می شود و غیر از او در فروع دین است.

دادستان سابق کل کشور با برشمردن اصول دین ادامه داد: توحید، یکتایی ذات حضرت حق و تعیین نبوت از طرف پروردگار متعال است، معاد فعل خداوند، عدل صفت او و امامت هم از اصول دین است، تعیین امام از جانب حضرت حق است و چون از جانب اوست، فعل خدا است.

امام و مقتدا فقط از سوی خدا تعیین می‌شود

وی یادآور شد: جز ذات مقدس حضرت حق کسی نمی تواند برای جامعه بشری امام و مقتدا تعیین کند، امام و مقتدایی که از جانب پروردگار متعال برای هدایت بشریت تعیین می شود، از عصمت برخوردار است؛ یعنی هم کتاب خدا مصون از هرگونه خطا است و هم مبین و مفسر قرآن که امام و مقتدا باشد مصون از هرگونه خطا و لغزش است و بنابراین انسان می تواند کتاب کامل و انسان کامل را به عنوان آن‌چه در زندگی او به عنوان هنجار حکمرانی می‌کند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این‌که امام دارای مقام ولایت الهیه است، گفت: یک معرفت شناسنامه ای داریم که بدانیم امام جواد(ع) کیست، فرزند کیست، چند فرزند داشت، چه زمانی به شهادت رسید و یک معرفت ولوی هم داریم، یعنی بدانیم که مقام ولایت امام رضا و امام جواد(ع) چه مقامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در تبیین معرفت ولی، افزود: این نوع از معرفت بدین معنا است که بدانیم او امامی از جانب خدا بوده و وجود مقدسش مفترض الطاعه است. امرش امر خدا و نهی او نهی خدا است، آن‌چه در آموخته امام صادق(ع) هست، می‌گوید «اللهم عرفنی نفسک اللهم عرفنی نبیک اللهم عرفنی حجتک»؛ چرا که اگر این معرفت نباشد، «ضللت عن دینی» یعنی حتما گمراه می شویم.

ولایت مهم‌ترین اصل دینی پس از توحید است

وی با اشاره به انحرافات بشری از مسیر ولایت، خاطرنشان کرد: بعد از توحید نسبت به هیچ امری به قدر امام شناسی تأکید نشده؛ چرا که بناست راه گم نشود، اگر کسی بخواهد گرفتار راهزنی راهزنان نشده و در مسیر حق دچار زاویه نشود باید هم معرفت و هم طریق هدایت را بپیماید.

حجت‌الاسلام والمسلمین رییسی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در جریان عاشورا برخی حضرت اباعبدالله(ع) را نشناختند، برخی نیز شناختند اما هواهای نفسانی نگذاشت ایشان را همراهی کنند، عبدالله  بن حر جعفی یکی از آنها است، برخی بودند که در این مسیر ارادت داشتند اما همراهی نکردند و نیامدند و برخی هم دل و معرفت داشتند اما در مقام اجرا امر دیگری را برگزیدند، آنانی که دل و جانشان هم معرفت پیدا کرد و هم در مرحله عمل خود را تابع ولایت دانستند، شهادت را برگزیدند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این‌که باید هویت ولایی را بر همه هویت‌های خودمان ترجیح دهیم، تصریح کرد: تاریخ تولد عاشوراییان روز عاشورا است، دشمن می‌خواست روز عاشورا مرگ عاشورا باشد اما تولد عاشوراییان شد، دشمن می خواست عاشورا پایان باشد اما اراده خدا این شد که عاشورا آغاز باشد، عاشورا باید منشأ همه اصلاحات و خیزش ها و تحولات اجتماعی و دین در همه قرون و اعصار شود و آنچه که امروز در انقلاب اسلامی ما اتفاق افتاد، یکی از جلوه های مهم عاشورا بود.

در شرایط غبارآلود فقط باید از سخن ولی خدا تبعیت کنیم

وی با بیان این‌که طبق سفارش امیرمؤمنان(ع) شاخص حقیقت در فضای غبارآلود، ائمه(ع) هستند، افزود: نباید سخن ما از سخن پیامبر(ص) فراتر برود، باید تابع سخن ولی خدا بود، این امر بسیار مهمی است که بسیاری در طول تاریخ برای این‌که موضوع امور را مشتبه کردند، نه فقط عوام بلکه برخی از خواص نیز دچار چرخش شدند، ایجاد تردید، دودلی و شکاف اجتماعی آنچنان شد که دچار چرخش شدند.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی در بخش دیگری از سخنان خود به تعریف «اعتدال» پرداخت و گفت: برخی می گویند آقا اینقدر تند نرو و اینقدر کند نرو، هرکس با نگاه خودش نقطه مرکزی را تعریف می کند، چه کسی شاخص اصلی است که بگوید تند کیست و کند کیست، فقط امام و مقتدا است که می تواند اعتدال را معرفی کند. نقطه اعتدال در جامعه دینی امامت و ولایت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امروز وصیت‌نامه شهیدان پیش روی ما است، وجه مشترک وصیت همه شهدا این است که «ما برای خدا و اجرای حکم رهبر رفتیم؛ نگذارید انقلاب به دست نا‌اهلان بیفتد؛ نگذارید ارزش‌ها تنها بماند و همیشه یار و یاوررهبری باشید.»

تولیت آستان قدس رضوی در پایان با اشاره به این‌که رمز هدایت در شرایط فعلی جهان فقط سوار شدن به کشتی اهلبیت(ع) است، خطاب به خانواده شهدا، گفت: آثار و برکات خون شهدای شما بیداری ای است که در منطقه اتفاق افتاده و این همان امتداد جریان عاشورا است. در یمن دل‌دادگان به خدا آل سعود و امریکا را به ستوه آورده‌اند. امروز امریکا و صهیونیسم را در هیچ عرصه‌ای پیروز نمی بینیم بلکه همه آنان دچار استیصال شده اند و این به خاطر صبر و بردباری خانواده شهدا است./820/202/ب2

ارسال نظرات