۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۱
کد خبر: ۴۳۱۳۵۵
استاد عالی حوزه علمیه خراسان:

مَثَل های قرآنی یکی از جنبه‌های اعجاز قرآن است

آیت الله سیدان با بیان اینکه قرآن كريم از مثل براى بيان حقايق و روشن نمودن مفاهيم استفاده کرده تا انسان ها را هدايت و تربيت كند، گفت: مثال وسيله اى براى تفكر و تذكر است، چون مثال معقول را محسوس و ذهنیات را ملموس می کند.
آیت الله سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید جعفر سیدان عصر امروز در دومین جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم که در محل بیت این معظم له و با حضور جمعی از علماء، روحانیان، طلاب و جمعی از مردم روزه دار مشهد برگزار شد، با اشاره به آیه قرآن کریم «وَ لِلَّهِ المَثَلِ الاَعْلی» موضوع بحث امروز خود را به مثل های قرآنی قرار داد.


وی با بیان اینکه در قرآن کریم مثل در ارتباط با مطالب مختلف آمده است، اظهار داشت:  مثل هاى قرآن کریم بسیار زیاد هستند که به صورت کتاب هم نیز جمع آوری شده اند.


استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه به معنای واژه ای مثل پرداخت و خاطر نشان کرد: در کتاب های لغت و تفسیری واژه  «مِثل» و «مَثَل» و «مثیل»  از جهت لفظ و معنا هر سه مثل «شِبه» و «شَبَه» و «شبیه» بمعنای همانندی است.


وی با بیان اینکه در کتب تفسیری مختلف، واژه مثل در معنای توصیف نیز استعمال می شود، اظهار داشت: وقتی مطالبی به صورت مثلی، توصیفی و تشبیهی بیان می شود آن مطالب برای همگان روشن و واضحتر است.


آیت الله سیدان در ادامه به بیان ویژگی های مَثَل های قرآنی پرداخت و افزود: مَثَل ‌های قرآنی ویژگی‌هایی دارند که آنها را از دیگر مثل‌ها متمایز می‌کند و مَثَل قرآنی با بیان هنری یکی از جنبه‌های اعجاز قرآن است.


وی تصریح کرد: شیوه بیان و انتخاب کلمات در تمثیل‌های قرآنی در عین دقت، متنوع هستند و خداوند در این تمثیل‌ها یک معنا و یک ارزش را به روش‌های متفاوت بیان کند تا هم در قلب شنونده و هم در ذهن او تأثیر داشته باشد و به همین دلیل مثل های قرآنی تأثیر زیادی بر قلب و ذهن انسانها دارد.


استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه قرآن كريم از مثل براى بيان حقايق و روشن نمودن مفاهيم استفاده نموده تا انسان ها را هدايت و تربيت كند، اظهار داشت: مثال وسيله اى براى تفكر و تذكر است چون مثال معقول را محسوس و ذهنیات را ملموس می کند.


وی در پایان با اشاره به آیه «وَللّه الْمَثَلُ الأَعْلَىَ وَهُوَ الْعَزيزُ الْحَكيمُ » گفت: خداوند «مِثل» ندارد «لیس کمثله شی ء» اما مَثَل دارد و مراد از آن مثل اسماء و صفات ذات مقدس الهی است وتمام صفاتی که در مخلوق است در ذات خداوند نیست./859/202/ب2
 

 

ارسال نظرات