۲۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۱۵۶۵۹۵
در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا؛

فعالیت‌های مرکز نجوم حضرت عبدالعظیم تشریح شد

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز نجوم حضرت عبدالعظیم(ع) و رییس ستاد استهلال استان تهران ضمن تبیین فعالیت های این مرکز گفت: از حضور طلاب علاقه‌مند به مباحث نجومی استقبال می‌کنیم.
مرکز نجوم حضرت عبدالعظيم(ع)

حجت الاسلام والمسلمین محمد تقدیری رییس مرکز نجوم حضرت عبدالعظیم(ع) و رییس ستاد استهلال استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به تبیین و تشریح فعالیت‌ها و خدمات این مرکز به زائرین و مردم پرداخت و عنوان داشت: به دلیل وجود با برکت سه امامزاده بزرگوار در شهرری، این منطقه مورد توجه مردم علاقمند به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است و سالیانه تقریبا 13 میلیون بازدید کننده و زائر به این آستان مقدس رجوع دارند.

توجه به اجرام آسمانی در آیات و روایات و احکام دین علت ایجاد مرکز نجوم است

رییس مرکز نجوم حضرت عبدالعظیم(ع) در تبیین هدف از ایجاد این مرکز اظهار داشت: با توجه به فرموده رهبر معظم انقلاب که ری را قبله تهران نامیده‌اند و اقبال عمومی مردم به این آستان، آستان سعی کرده است برنامه‌های متنوعی را جهت استفاده مردم ارائه نماید که بخشی از این برنامه‌ها با توجه به اهمیت توجه به اجرام آسمانی در آیات و روایات و برخی احکام دین در حوزه نجوم در مرکز نجوم حضرت عبدالعظیم (ع) پیگیری می‌شود.

وی افزود: جا داشت که اینجا که یک مرکز دینی است با علم نجوم گره بخورد تا جوانان بدانند که ملتزم به مذهب بودن منافاتی با کسب علوم تجربی ندارد.

اهم فعالیت های این مرکز در توجه به قرآن و حدیث بوده است

حجت الاسلام و المسلمین تقدیری در تبیین فعالیت‌های متنوع این مرکز با بیان این‌که اهم فعالیت‌های این مرکز در توجه به قرآن و حدیث بوده است بیان داشت: رویت هلال و استهلال ماه به صورت رصد ماهانه در این مرکز پیگیری می‌شود و چند سالی است که ستاد استهلال استان تهران زیر نظر ستاد استهلال بیت رهبری در این مرکز مستقر و نظم و انسجام بهتری پیدا کرده است.

وی ادامه داد: بخش دیگر فعالیت‌های این مرکز در حوزه قبله شناسی و تعیین قبله مساجد و مساجد در حال احداث است که با هماهنگی‌های قبلی توسط کارشناسان این مرکز صورت می‌پذیرد.

بخش تقویم و اوقات شرعی مرکز پاسخگوی سوالات شرعی مردم در این زمینه است

رییس مرکز نجوم حضرت عبدالعظیم(ع) بحث تقویم و اوقات شرعی را از دیگر حوزه‌های فعالیت این مرکز اعلام کرد و عنوان داشت: تنظیم تقویم‌های شرعی و ایجاد بخش تقویم و نمایشگاه تقویم‌های مختلف و همچنین بحث اوقات شرعی از دیگر بحث‌های این مرکز است که پاسخگوی سوالات و دغدغه‌های مردم در این حوزه‌ها است که به ویژه در ماه مبارک رمضان مراجعات بسیاری در این حوزه‌ها از سوی مردم می‌شود.

آموزش رویت هلال و قبله شناسی از جمله فعالیت های آموزشی این مرکز است

حجت الاسلام و المسلمین تقدیری در اشاره به فعالیت‌های آموزشی مداوم این مرکز که هر ترم برگزار می‌شود، گفت: دوره‌های آموزشی متنوع با عناوین مختلف از جمله رویت هلال، نجوم محاسباتی، اختر فیزیک و نیز عکاسی نجومی در بخش آموزش این مرکز پیگیری می‌شود.

هر سال جایزه علمی ترویجی حضرت عبدالعظیم به پژوهشگر برگزیده اهدا می شود

رییس مرکز نجوم حضرت عبدالعظیم(ع) در اشاره به سایر فعالیت‌های علمی این مرکز اظهار داشت: علاوه بر فعالیت‌های ذکر شده، همایش‌های علمی ـ ترویجی جایزه حضرت عبدالعظیم(ع) که سالانه با هدف ترویج علم صورت می‌پذیرد و تاکنون 4 همایش سالانه با عناوین تقویم شناسی ویژه جوانان، میراث نجومی ری در دوره اسلامی، پیرامون شخصیت علمی خواجه نصیر الدین طوسی به مناسبت سال جهانی طوسی، پیرامون شخصیت علمی ابوریحان بیرونی به مناسبت ثبت بین المللی التفهیم بیرونی برگزار شده است و امسال نیز پنجمین همایش با عنوان نقش دانشمندان مسلمان در کشف رازهای ماه در دهم اسفند برگزار خواهد شد.

وی افزود: افزون بر این همایش‌های سالانه، همایش‌هایی نیز به صورت ماهانه در عناوین مختلف فقهی، علمی و نجومی، با حضور اساتید و کارشناسان برگزار می‌شود.

رییس ستاد استهلال استان تهران در اشاره به کتابخانه مرکز نجوم حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: این کتابخانه دارای کتاب‌های جامعی در حوزه‌های مختلف نجومی است و سعی شده است در زمینه آثار و کتب خطی نیز، مجموعه ارزشمندی جمع آوری شود.

مرکز آسمان نما و خانه علم برای استفاده عموم مردم و زائرین بر پا شده است

حجت الاسلام و المسلمین تقدیری درباره فعالیت‌های مرکز آسمان‌نما و خانه علم این مرکز تشریح کرد: این بخش بیشتر جنبه بازدیدی دارد که در آن دستگاه‌های فیزیکی، آسمان‌نمای تخت و مدور، موزه طبیعی ری و نمایشگاه تقویم و رویت هلال از جمله بخش‌های آن است.

وی در تشریح هدف از ایجاد این دو بخش بیان داشت: با ایجاد این بخش‌ها خواستیم علاوه بر بخش‌های تخصصی و آموزشی که ویژه متخصصین و دانش پژوهان است مباحث نجومی و علمی را در سطح وسیع و عمومی ارائه نماییم تا مردم عادی و دانش آموزان و هر یک از زائرین که به آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) می‌آیند، از این بخش استفاده کنند که این بخش همواره، پذیرای دانش آموزان مدارس مختلف نیز بوده است.

مباحث نجومی اوقات شرعی و قبله شناسی به طلاب آموزش داده می شود

در پایان، رییس مرکز نجوم حضرت عبدالعظیم(ع) در اشاره به بهره‌مندی طلاب از خدمات این مرکز با بیان این‌که از حضور طلاب علاقه‌مند به مباحث نجومی استقبال می‌کنیم، عنوان داشت: طلاب حوزه علمیه خواهران در کنار آموزش فقه و لمعه که به بحث اوقات و قبله می‌رسند در یک اردوی یک روزه علمی به این مرکز می آیند و کارشناسان این مرکز به آموزش مباحث نجومی در این حوزه می‌پردازند./959/گ503/ص

 

ارسال نظرات