۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۲۴۶۲۱۲
عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد:

سرکوب شدن مردم در دوره پهلوی سبب انقلاب شد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد گفت: در دوره پهلوی اصلاح جدی برای فضای سیاسی صورت نمی‌گرفت علاوه بر این سرکوب نیز انجام می‌شد همین موارد زمینه انقلاب را فراهم کرد.
مرشدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی مرشدی، عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد، امروز عصر در نشست تبیینی متفاوت از انقلاب اسلامی ایران، که در انجمن علوم سیاسی ایران برگزار شد، گفت: کتاب ادموند برک کتاب خوبی است با توجه به این‌که در کشور ما سنت محافظه‌کاری کمتر است جای تعجب دارد که چرا زودتر ترجمه نشده است.

 

وی افزود: ادموند برک از محافظه کاران و معتقد به لیبرال است او اعتقادی به مشارکت مردم ندارد و اعتقادی به تغییر نهادهای جا افتاده در کشور ندارد زیرا این نهادها را حاصل تجربه‌های انسانی می‌داند، او سلطنت را پذیرفته اگر چه حکومت مشروطه را قبول دارد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد با اشاره به بخش دیگری از کتاب ادموند برک عنوان کرد: ادموند برک در بخشی از کتاب خود می‌گوید پادشاه کسی است که باید به مردم خدمت کند، اقدامات دین و نهاد روحانیت سبب بروز اخلاق، نظم اجتماعی و قوام جامعه می‌شود.

 

مرشدی افزود: زمانی‌که کتاب را بخوانیم شاید 70 یا 80 درصد آن را صحه بگذاریم ویژگی مشترک بین برک و انقلابیون وجود دارد که هر دو مطلق گرا هستند به این معنا که انقلابیون هر چه را که وجود دارد نامطلوب دانسته و معتقدند باید عوض شود اما برک می‌گوید هر چه وجود دارد مطلوب است و باید حفظ کنیم، که به نظر ما مطلق‌گرایی خوب نیست.

 

وی اظهار داشت: اگر بپذیریم که هر نظام سیاسی اجتماعی نیاز به تغییر دارد آیا می‌شود به اصلاح اکتفا کرد، نظام‌هایی هستد که انسداد کامل سیاسی و اجتماعی ایجاد می‌کنند و هیچ گونه تغییری را نمی‌پذیرند طبیعی است که لیبرال‌ها یا نظام‌های فاشیستی معتقدند که باید به سراغ آخرین دوا رفت هر چند راه‌حل نامطلوب باشد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه شاهد بیان داشت: برخی درباره انقلاب اسلامی ایران معتقد بودند که این انقلاب گوشه چشمی به اصلاح هم داشت زیرا ارزش‌های مردم با ارزش‌های دولت سازگاری نداشت اگر دولت به این تغییر ارزش‌ها تن می‌داد نظام به حالت تعادل برگشته و راه برای انقلاب هموار نمی‌شد.

 

مرشدی با اشاره به نظریه فرد دیگری عنوان کرد: اگر حکومت به شکلی باشد که اعضای آن حکومت نوبتی به حکومت برسند و راه را برای مشارکت سایرین ببندند اعضای داخل حکومت وقتی با انسداد مواجه شوند چاره‌ای ندارد که با چالش‌گران خارجی متحد شوند که اینجا اتحاد اپوزسیون داخلی و خارجی سبب انقلاب می‌شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در دوره پهلوی اصلاح جدی برای فضای سیاسی صورت نمی‌گرفت علاوه بر این سرکوب نیز انجام می‌شد همین موارد زمینه انقلاب را فراهم کرد./807/پ202/ب6

ارسال نظرات