۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۲۸۲۳۸۰
قائم مقام مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی:

ایجاد برخی مراکز فرهنگی موازی با مساجد اشتباه راهبردی بخش فرهنگ است

خبرگزاری رسا ـ قائم مقام مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی گفت: راه اندازی سراهای فرهنگی، خانه های قرآن و دیگر مراکز موازی، ایجاد رقیب برای مساجد بوده و اشتباه راهبردی بخش فرهنگ است.
حجت الاسلام افشين فر - قائم مقام مركز رسيدگي به مساجد خراسان شمالي

حجت الاسلام سیدمحمد افشین فر، قائم مقام مرکز رسیدگی به امور مساجد استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری رسا در بجنورد، با گرامیداشت هفته تکریم و تجلیل از مساجد، اظهار کرد: مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی در سال 91 به عنوان پل ارتباطی بین دستگاه های مرتبط با مساجد تشکیل شد.

 

وی با بیان این که این مرکز هنوز در حال تقویت ساختاری و رشد بوده و تنها متولی مساجد نیست، افزود: تولیت مساجد بر عهده ولی فقیه بوده و در مجموع هیچ نهادی بر مساجد تولیت نداشته و حرف نهایی را نمی زند بلکه مرکز رسیدگی به امور مساجد، دستگاه ها و نهادهای مرتبط با حوزه مسجد را برای همکاری و نظارت بر امور مساجد هماهنگ می کند.

 

حجت الاسلام افشین فر با اشاره به این که از ابتدای تشکیل مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی تاکنون بیش از 850 مسجد در استان از سوی این مرکز بازدید و نظارت شده اند، اضافه کرد: از شمار بیش از هزار و 100 مسجد موجود در خراسان شمالی، یک پنجم آنها در شهرها و مابقی در مناطق روستایی احداث شده اند.

 

وی با بیان این که مطابق فرمایشات رهبر معظم انقلاب ملاک ساخت مساجد، در دسترس بودن آنها برای مردم است، خاطرنشان کرد: تا پایان امسال شناسنامه ها و آمار جامعی از وضعیت مساجد خراسان شمالی احصا می شود.

 

حجت الاسلام افشین فر با اشاره به این که مساجد موجود در استان خراسان شمالی کاربری های بازار، محله و جامع دارند، افزود: تمامی مساجد استان از سوی مردم اداره می شوند به گونه ای که مسؤولیت اصلی در ساخت، نگهداری و بهره برداری از این اماکن مقدس بر عهده مردم بوده و حکومت در این بخش تنها جایگاه نظارتی دارد.

 

وی تصریح کرد: البته بخشی از هزینه های عمران و آبادانی مساجد از سوی نهاد اوقاف و امور خیریه تأمین شده و سازمان بسیج سازندگی نیز در احداث آنها مشارکت می کند.

 

حجت الاسلام افشین فر ادامه داد: همچنین بودجه های فرهنگی و هزینه های اجرای برنامه های مختلف در مساجد هم از سوی نهادهایی نظیر تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد و کانون های فرهنگی هنری مساجد تأمین شده و بخشی از آن نیز توسط مردم تأمین می شود.

 

وی در ادامه با بیان این که مساجد اکنون نیز همانند گذشته سنگر هستند، افزود: دفاع مقدس به اتمام نرسیده و هجوم دشمنان در عرصه های مختلف همچنان ادامه دارد و مؤمنان نیز در راستای مبارزه با جنگ نرم در مساجد فعالیت می کنند.

 

به گفته حجت الاسلام افشین فر، در این زمینه مشکل این است که طراحان و برنامه ریزان فرهنگی اصل سنگر بودن مسجد را فراموش کرده اند به گونه ای که با درست کردن رقیب برای مساجد، کارکردهای آن را دچار مشکل کردند در حالی که هیچ فعالیت مذهبی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، اقتصادی، دفاعی و غیره نیست که امکان انجام آن در مساجد نباشد.

 

وی خاطرنشان کرد: با احداث سراهای فرهنگی، خانه های قرآنی و مراکز مشابه جوانان به سوی این مراکز هدایت شدند در حالی که اشتباه راهبردی در بخش فرهنگی این بود که با رقیب درست کردن برای مساجد، بخشی از توان ما در خارج از مساجد هزینه شد اما با وجود این ثمره آن تربیت مؤمن انقلابی نشد.

 

قائم مقام مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی تصریح کرد: مدرسه، سرای فرهنگی، خانه قرآنی و مراکز مشابه، مسجد نشده و ثمره مسجد را نیز ندارند و تنها می توانند در این زمینه به عنوان مکمل فعالیت داشته باشند.

 

گفتنی است، بیست و یکم آگوست سال 1969، برابر با سی ام مردادماه سال 1348، سالگرد به آتش کشیده شدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست ها است که این روز بنا به درخواست جمهوری اسلامی ایران، از سوی سازمان کنفرانس اسلامی، به عنوان روز جهانی مسجد نام گذاری شده و هرساله هفته تکریم و تجلیل مساجد از سی ام مرداد تا پنجم شهریورماه در کشور برگزار می شود./9314/ت302/ح

ارسال نظرات