۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۳۰۱۹۶۱
کارشناس رادیو معارف:

طلاب رسالت خطیری در جهت رفع شبهات جوانان دارند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام وافی با بیان این‌که امروز فضای مجازی تا حد زیادی شبهات را به روز کرده است و اگر با انگیزه در زمینه رفع این مشکل تلاش کنیم مطمئنا موفق خواهیم شد، گفت: طلاب رسالت خطیری در جهت رفع شبهات جوانان دارند.
حجت الاسلام وافي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام محمد مسلم وافی، کارشناس رادیو معارف و مسؤول مؤسسه روایتگران نور، امروز در حوزه علمیه حضرت زینب (س) کرمان در رابطه با نحوه پاسخگویی به شبهات از سوی مبلغان گفت: مبلّغ باید جنس پرسش را بشناسد و بداند که پرسش‌ها انواعی دارند که عبارت از سؤالاتی که پاسخش با بله یا خیر است، مسأله ای که دارای دو یا چند سؤال درهم است، شبهه ای که حق و باطل را مختلط کرده است و سؤالاتی که از روی کنجکاوی پرسیده می‌شود؛ از این رو با شناخت نوع سؤال می توانیم پاسخ متناسب با آن را ارائه دهیم.

 

وی ادامه داد: روش پاسخگویی نیز متفاوت است و به اصطلاح یا «اسکاتی» است(یعنی در جهت ساکت کردن فرد ارائه می شود) و یا اقناعی است که در جهت اقناع سؤال‌کننده است که با دلایل منطقی عقلی و نقلی ارائه می‌شود.

 

حجت الاسلام وافی با بیان روایاتی در رابطه با جایگاه رفیع طلبه نزد خداوند، اظهار داشت: از آنجا که جایگاه طلاب بسیار والا است، از این رو باید بدانیم که وظیفه خطیری بر عهده داریم که باید در انجام آن دقت و تلاش بیشتری داشته باشیم.

 

وی تأکید کرد: طلاب باید به خوبی منطق را فراگیرند، به ویژه منطق استدلالی که از جمله دروس کاربردی در پاسخگویی به شبهات روز است، از این رو در این زمینه دقت نظر بیشتری داشته باشید تا در آینده به راحتی از این شیوه ها در امر تبلیغ بهره‌مند شوید.

 

مسؤول مؤسسه روایتگران نور افزود: با توجه به اهمیت شناخت صحیح اصول دین در پاسخگویی به شبهات؛ توجه داشته باشید که در طول تحصیل در حوزه علمیه حتما خود را از جهت فراگیری عمق اصول دین تقویت کنید تا پس از آن؛ شبهات مختلف شما را سر در گم نکند.

 

وی عنوان داشت:البته در مواجهه با شبهات علاوه بر مطالعه، تحقیق و پژوهش و تفکر باید زمانی را اختصاص دهیم به استغاثه از درگاه الهی که گره های ذهنمان را بگشاید.

 

حجت الاسلام وافی خاطرنشان کرد: در امر تبلیغ مسأله؛  محتوا و روش دو موضوع مهم و قابل بررسی است که باید با توجه به آنها خود را آماده کنیم از این رو باید توجه کنیم که امروز فضای مجازی تا حد زیادی شبهات را به روز کرده است و اگر با انگیزه در زمینه رفع این مشکل تلاش کنیم مطمئنا موفق خواهیم شد.

 

وی افزود: حالا که آتش احساس مسؤولیت نسبت به جامعه در ما شعله ور شده است باید با پیگیری و مطالعه وارد عمل شویم در غیر این صورت هیچ اثری نخواهد داشت.

 

این کارشناس رادیو معارف بیان داشت: مهم‌ترین کار در زمینه پیگیری این احساس مسؤولیت، خلوت کردن با خود و فکر کردن در مورد این مسائل است؛ سپس با بیان شبهات و موضوعات مورد سوال در گروه های مباحثه؛ باید آن مسئله را واکاوی کنید و بعد از آن با مشورت با استادی مجرب مسئله را حل کنید.

 

وی افزود: البته در طول این پیگیری ها همواره به یاد مرگ باشید چرا که یاد مرگ انسان را متوجه می کند که زمان زیادی ندارد، از این رو حرکت خود را تسریع می کند اما متاسفانه شیطان همواره تلاش دارد تا یاد مرگ را در نظر ما عقب بیندازد و ما را دچار تسویف ( سوف سوف کردن یعنی به زودی انجام می دهم) کند و این امر ما را غافل می کند.

 

حجت الاسلام وافی در مورد نحوه پاسخگویی به سؤالات افراد گوناگون ابراز داشت: هنگام پاسخگویی به فرد باید اندازه و میزان آن فرد؛ در نظر گرفته شود تا پاسخ متناسب با آن حد به او ارائه شود، از این رو می‌بینیم شخصی از امام صادق(ع) می‌پرسد آیا خداوند می‌تواند کره زمین را در یک تخم مرغ قرار دهد، بدون آنکه تخم مرغ حجمش تغییر کند؟ ایشان در پاسخ فرمودند: بله می تواند، شخص پرسید چگونه؟ آن حضرت فرمودند همانگونه که تو با نگاه به شتر آن را در قرنیه کوچک چشمت قرار می دهی، آن مرد قانع شد و رفت، اطرافیان گفتند اما این مسأله که با آن سوال فرق دارد؛ حضرت فرمودند حد این شخص پاسخی بیش از این را نمی‌طلبید، از این رو باید مخاطب شناسی مناسبی داشته باشیم.

 

وی در پایان افزود: جلد سوم کتاب نهضت امام خمینی (ره) نوشته سید حمید روحانی می‌تواند مطالعه مفیدی برای فراگیری راهکارهای مناسب در این زمینه باشد، از این رو مطالعه آن بسیار کمک کننده است./9703/202/ب2

ارسال نظرات