۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۹
کد خبر: ۴۸۸۸۷۶
همزمان با سالروز شهادت امام هادی؛

هجدهمین سالگرد ارتحال آیت الله روحانی برگزار می شود

هجدهمین سالگرد ارتحال آیت الله روحانی، نماینده فقید ولی فقیه در مازندران همزمان با سالروز شهادت امام هادی(ع) در بابل برگزار می شود.
آیت الله هادی روحانی آیت الله هادی روحانی

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی روحانی، امام جمعه بابل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، گفت: مراسم هجدهمین سالگرد ارتحال آیت الله هادی روحانی، نماینده فقید ولی فقیه در مازندران در روز شنبه 12 فروردین همزمان با سالروز شهادت امام هادی(ع) با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان در مدرسه علمیه خاتم الانبیا(ص) بابل برگزار می شود.

وی افزود: آیت الله روحانی از شاگردان برجسته امام راحل بود که از سال 1342 همزمان با قیام امام راحل، در کنار ایشان به مبارزه با رژیم ستمشاهی پرداخت و در منطقه شمال کشور مشعل دار بصیرت و ولایتمداری شد.

تولیت مدرسه علمیه خاتم الانبیا(ص) بابل با اشاره به دستگیری مکرر آیت الله روحانی از سوی ساواک، تصریح کرد: مرحوم آیت الله روحانی بارها از سوی ماموران ساواک تحت تعقیب و دستگیری قرار گرفت اما هیچگاه از خط ولایت و مبارزه دست بر نداشت.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی های برجسته مرحوم آیت الله روحانی زندگی زاهدانه و ولایتمداری مثال زدنی وی بود.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به جملات منحصر به فرد امام راحل و مقام معظم رهبری درباره نماینده فقید ولی فقیه در مازندران، اظهار داشت: امام راحل از آیت الله روحانی به عنوان فردی امین و مورد اعتماد یاد می کردند و مقام معظم رهبری نیز در پیام تسلیت خود از آن عالم ربانی به عنوان مشعل فروزان خطه شمال و عالمی ولایتمدار یاد کردند.

وی افزود: زندگی زاهدانه همراه با مبارزه در خط ولایت و تبعیت محض از ولایت از ویژگی های برجسته آیت الله هادی روحانی محسوب می شد.

امام جمعه بابل با اشاره به اینکه بسیاری از مهمانان مرحوم آیت الله روحانی در زمان حیات و پس از ارتحال وی از زندگی بسیار زاهدانه و ساده آن مرحوم تعجب می کردند، گفت: مرحوم آیت الله روحانی زندگی در منزل ساده روستایی را حتی بعد از انتخاب از سوی امام راحل به عنوان نماینده ایشان در استان مازندران برگزید و هیچ تغییری میان زندگی وی در قبل و بعد از انقلاب ایجاد نشد.

وی ادامه داد: سبک زندگی آیت الله روحانی نمود عینی و برجسته سبک زندگی اسلامی منطبق بر فرهنگ اهل بیت(ع) بود و آن مرحوم سعی داشت تا سطح زندگی خود را منطبق بر ضعیف ترین اقشار جامعه کند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به خدمات وافر آن مرحوم در تربیت هزاران طلبه و روحانی برجسته، تصریح کرد: بازسازی و احیای حوزه علمیه خاتم الانبیا(ص)، تاسیس مدرسه علمیه الزهرا(س)، ایجاد کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی بزرگ حوزه علمیه شمال کشور از جمله خدمات آن مرحوم به حوزه های علمیه است.

وی خدمت دیگر برجسته مرحوم آیت الله روحانی را در سنگر نماز جمعه بیان کرد و اظهار داشت: مرحوم آیت الله روحانی نخستین نماز جمعه شمال کشور را به فرمان امام راحل در آبان 1385 شهرستان بابل اقامه کرد.

گفتنی است آیت الله شیخ هادی روحانی در سال 1302 هجری شمسی در خانه باصفای دوست محمد در سالروز میلاد با سعادت امام هادی(ع) به دنیا آمد و نام وی را «هادی» نهادند.

پدر وی معمم خوشنام، اهل منبر، واعظ و ذاکر اهل بیت بود و افزون بر آن به شغل کشاورزی اشتغال داشت اما در سن پنج سالگی هادی را تنها گذاشت و دار فانی را وداع گفت.

وی در سن هفت سالگی به مکتب و همچنین مدرسه کلاسیک آن زمان رفت و در سال 1320 به سبب علاقه وافری که به تحصیل علوم دینی داشت در سن 18 سالگی مشغول به تحصیل علوم دینی در بابل شد ولی چندی برای ادامه تحصیل حوزه علمیه قم را برگزید و در نزد اساتیدی مانند آیت‌الله‌العظمی بروجردی و حضرت امام خمینی (ره)، آیت الله شهاب‌الدین مرعشی‌نجفی، ادیب نیشابوری، امام موسی صدر، آیت الله حاج میرزا احمد مدرس، استاد میرزا جواد آقاتهرانی کسب فیض کرد.

آن مرحوم به عنوان شاگرد برجسته امام راحل، از پیشگامان مبارزه با طاغوت در شمال کشور محسوب می شد و بارها از سوی ساواک دستگیر و مورد شکنجه قرار گرفت. وی پس از انقلاب به عنوان نماینده امام راحل در مازندران منصوب شد و نختسین نماز جمعه را در شمال کشور با جکم حضرت امام در آبان 1358 اقامه کرد.

آن مرحوم پس از رحلت امام راحل، از سوی مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ایشان در مازندران منصوب شد و جملات یگانه و منحصر به فردی از مقام معظم رهبری در خصوص آیت الله روحانی وجود دارد که نشان دهنده میزان علاقه و جایگاه این عالم ربانی است.

احیای مدارس علمیه و تربیت هزاران طلبه و روحانی و بنیان گذاری یکی از بزرگترین کتابخانه های شمال کشور از جمله خدمات برجسته آن مرحوم بود. وی سرانجام در سال 1378 در سالروز شهادت امام هادی(ع) به علت طی یک دوره بیماری دیده از جهان فرو بست./301/1313/ب1

ارسال نظرات