۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۴۹۸۵۵۷
در پیام شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید شد؛

لزوم اهتمام جامعه علمی کشور به موضوع جمعیت

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیه ای به مناسبت روز ملی جمعیت، بر لزوم توجه بیشتر به این موضوع مهم توسط نخبگان و جامعه علمی کشور تاکید کرد.
فرزند آوری

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیر خانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیه ای به مناسبت روز ملی جمعیت، بر لزوم توجه بیشتر به این موضوع مهم توسط نخبگان و جامعه علمی کشور تاکید کرد.

متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:

سی‌ام اردیبهشت‌ماه که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم رسمی کشور، روز ملی جمعیت نام‌گذاری شده در حقیقت یادآوری یک رسالت مهم برای همه اقشار جامعه در این زمینه است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان ستاد و قرارگاه فرماندهی علم و فرهنگ در کشور، بعد از چند سال کار دقیق پژوهشی در حوزه جمعیت و مبتنی بر اطلاعات و داده‌های علمی، خطر سقوط جمعیتی و انهدام نسل در کشور را تشخیص داد و نسبت به این خطر اطلاع‌رسانی کرد.

در حقیقت این خطر و تهدید را می‌توان حاصل اجرای افراطی سیاست کاهش جمعیت دانست، که پس از پایان دفاع مقدس در کشور اجرا شد و متأسفانه به علت عدم وجود یک مرکز مستقل که بتواند و عواقب این سیاست را رصد و پایش کند؛ اجرای این سیاست بیش از دو دهه ادامه یافت.

البته خوشبختانه و بعد از این تجربه ناگوار و با تاکیدات دلسوزان کشور می‌توان امیدوار بود که از این پس روند اجرای سیاست‌های جمعیتی در کشور با درایت و مدیریت علمی تحقق پیدا کند.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مفتخر است که نتایج تحقیقات و پژوهش‌های علمی این نهاد در حوزه جمعیت، مورد توافق و قبول اکثریت جامعه علمی کشور قرار گرفته و امروز گفتمان "افزایش جمعیت" به یک گفتمان مقبول در سطح جامعه علمی و نخبگانی کشور تبدیل شده است.

برای طرح بهتر و روشن‌تر موضوع لازم است به برخی آمار در این زمینه اشاره شود:

الف: مطابق نتایج سرشماری سال 1395 نرخ رشد جمعیت در کشور حدود 24/1 است و با توجه به اینکه این نرخ با نرخ لازم برای جایگزینی جمعیت یعنی 2 درصد فاصله زیادی دارد، پیش‌بینی می‌شود خطر کاهش جمعیت همچنان کشور را در سال‌های آینده نیز تهدید کند.

ب: همچنین بر اساس آمار تغییر در ابعاد خانوار در کشور مشهود بوده و طی دوره 10 سال، 1385 تا 1395 تعداد خانوارهای 5 نفره بیشتر از حدود 2/32 درصد به 7/14 درصد کاهش یافته است.

ج: با توجه به نقش جمعیت جوان در ایجاد ارزش‌افزوده اقتصادی، می‌توان کاهش چشمگیر این جمعیت را تهدیدی برای نرخ رشد اقتصادی کشور قلمداد کرد که رفع این تهدید باید به‌صورت جدی در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد.

د: امروز و با توجه به نتایج تحقیقات به‌عمل‌آمده، فروپاشی خانواده نیز یکی از تهدیداتی است که جامعه را در همه ابعاد آن تهدید می‌کند و این تهدید در حوزه جمعیت نیز به‌وضوح مشاهده می‌شود و بر همه دلسوزان کشور فرض است تا با برنامه‌ریزی مناسب در مقابل این تهدید بایستند.

یکی دیگر از تبعات و عواقب کاهش جمعیت و موالید، افزایش جمعیت سالمند در کشور است که این افزایش هزینه‌های گزافی در حوزه بیمه، سلامت و... را بر جامعه تحمیل خواهد کرد.

در همین زمینه و بر اساس آمار نرخ افزایش جمعیت سالمند در کشور به موازات نرخ کاهش جمعیت جون استمرار پیدا کرده و اگر این روند ادامه پیدا کند شاهد عواقب ناخوشایند آن در آینده‌ای نزدیک خواهیم بود.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمن ارج نهادن به حمایت و پشتیبانی همه دلسوزان کشور و در رأس آنها مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» از سیاست‌های جمعیتی مبتنی بر لزوم افزایش جمعیت کشور، جامعه علمی و دانشگاهی کشور را به تبیین و روشنگری در این حوزه مهم و حساس فرامی‌خواند./۹۹۸/د۱۰۲/س

ارسال نظرات