۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۰
کد خبر: ۵۳۱۴۹۶
صالحی:

کانون های فرهنگی هنری فرصت هایی برای اتفاقات خوب فرهنگی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمایش رهبری معظم انقلاب درباره اهمیت و ماهیت فعالیت کانون های مساجد را نقطه عطفی در حوزه کانون ها دانست، گفت: توجهی که ایشان به حوزه جوانان به عنوان هسته اصلی کانون ها داشتند، بسیار مهم و منحصر بفرد است.
سید عباس صالحی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه کانون های فرهنگی و هنری مساجد یک پایگاه قابل توجه برای توسعه فرهنگی بویژه فرهنگ دینی محسوب می شوند، گفت: این کانون ها با سه ویژگی منحصر به فرد از اهمیت بسزایی برخوردار است، اول اینکه مسجد به عنوان مهمترین پایگاه دینی، تاریخی و اسلامی و همچنین مرکز و کانون حرکت های فکری و اجتماعی محسوب می شود، بنابراین مهمترین چیزی که کانون های فرهنگی مساجد را متمایز کرده، اینست که پایگاه اصلی فعالیت را مسجد قرار داده است.

این مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جوانان را مجموعه جوشان و پرتحرک جامعه اسلامی توصیف کرد و یادآور شد: جوانان قدرت، انرژی و توان تغییر اجتماعی دارند، عضویت گسترده و فعالیت جدی جوانان در کانون ها، دومین گزینه ای است که کانون های مساجد را متمایز می کند.

صالحی حرکت کانون های فرهنگی و هنری مساجد با دو بال فرهنگ و هنر را از دیگر ویژگی هایی توصیف کرد که این کانون ها را از سایر مراکز متمایز کرده و در ادامه اظهار داشت: این سه ویژگی کانون های مساجد را متمایز و ممتاز می کند و آن را به عنوان یکی از کانون های اصلی و تحرک فرهنگی در کشور مطرح می کند که توانسته اند در شبکه گسترده و وسیع در فضای کشور رشد پیدا کنند و آثار پایدار و ماندگار را در کشور به ارمغان بیاورند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه گستره جغرافیایی و حضور کانون های مساجد در سطح جامعه از شمال تا جنوب شهر و حتی در دورترین روستاها را، از دیگر مزیت های این کانون هاست، افزود: وجود بیش از 20 هزار کانون فرهنگی و هنری در کشور گواهی بر این سخن است.

صالحی ضمن اشاره به گستره اجتماعی کانون های فرهنگی و هنری مساجد، اظهار داشت: کانون های مساجد در مصلی ها و مساجد دانشگاه ها هم فعال هستند و همین امر باعث می شود ترکیبی متفاوت از مردم جامعه تحت نفوذ این کانون ها قرار بگیرند.

وی اضافه کرد: ترکیب جغرافیایی و اجتماعی شرایط متفاوتی را برای حوزه کانون های ایجاد می کند و این ویژگی ها این افق را بر ما روشن می کند که کانون ها یک فرصت، برای اتفاقات فرهنگی خوب در کشور باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه برخی از فعالیت های کانون ها مثل کتابخانه ها که هم فرصت کتابخوانی و هم فرصت کار فرهنگی در سراسر کشور فراهم کرده، یادآور شد: باید برخی از اتفاقات گذشته تداوم پیدا کند و با استمرار کارهای خوب قبل و کارهای جدید می توان گامی به جلو برداشت.

این عضو هیئت دولت، فرمایش رهبری معظم انقلاب (مدظله العالی) در 19 مهر سال 91، را نقطه عطفی در حوزه کانون های مساجد خواند و اظهار داشت: توجهی که ایشان به حوزه جوانان به عنوان اعضای هسته اصلی اعضای کانون ها داشتند، بسیار مهم و منحصر بفرد است.

صالحی افزود: ایشان تاکید فرمودند که باید جوانان را با دامنه های مختلف دید، هر دو گروه جوانان که متدین و غیر متدین هستند باید مورد توجه قرار گیرند و باید با گستره بیشتر مخاطبان، دامنه ارتباط، نفوذ و تاثیر گذاری در اقشار مختلف جامعه ارتقا یابد.

وی افزود: کانون ها باید با توجه به این رهنمودها و تحقق آنها، در دهه آتی انقلاب اسلامی موثر و اثرگذار باشند./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

ارسال نظرات