۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۶۳۵۲۱۴

کمک‌رسانی نیروهای امدادی و سپاه به سیل‌زدگان

کمک‌رسانی نیروهای امدادی و سپاه به سیل‌زدگان
آخرین برآوردها نشان می‌دهد، بارش‎های شدید و جاری‌شدن سیلاب در سیستان و بلوچستان به ۲۴۰۰ واحد مسکونی خشتی در این استان آسیب زده است. براین اساس با توجه به گسترده بودن حجم سیلاب روند امدادرسانی به سیل‌زدگان شهرستان‌های جنوب سیستان و بلوچستان با قوت ادامه دارد و نیروهای جهادی سپاه و بسیج در کنار سایر نیروهای امدادی برای کمک به سیل‌زدگان استان سیستان و بلوچستان عازم منطقه شده‎اند.
به گزارش خبرگزاري رسا، آخرین برآوردها نشان می‌دهد، بارش‎های شدید و جاری‌شدن سیلاب در سیستان و بلوچستان به ۲۴۰۰ واحد مسکونی خشتی در این استان آسیب زده است. براین اساس با توجه به گسترده بودن حجم سیلاب روند امدادرسانی به سیل‌زدگان شهرستان‌های جنوب سیستان و بلوچستان با قوت ادامه دارد و نیروهای جهادی سپاه و بسیج در کنار سایر نیروهای امدادی برای کمک به سیل‌زدگان استان سیستان و بلوچستان عازم منطقه شده‎اند.
 
خطر حمله گاندوها 
مدیرکل محیط زیست استان سیستان بلوچستان با اشاره به طغیان رودخانه باهوکلات و خروج تمسا‌ح‌های پوزه کوتاه یا همان گاندوها از محل زیست‌شان درخصوص امکان حمله و ایجاد تلفات این تمساح هشدار داد. وحید پورمردان با تاکید بر اینکه تاکنون موردی از آسیب یا تلفات از حمله گاندوهای سرگردان گزارش نشده است، اظهار کرد: بهترین راه در شرایط حاضر برای مصون ماندن از خطر احتمالی حمله گاندوها اطلاع‌رسانی به مردم است، همچنین لازم است افراد در صورت مشاهده تمساح به محیط زیست اطلاع رسانی کنند.

ایجاد اردوگاه‎های اسکان اضطراری 
سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه بارش باران در این استان قطع شده و آب‌ها در حال فروکش کردن است، گفت: سه اردوگاه اسکان اضطراری در سنوج، قصرقند، و کنارک ایجاد شده است و بیش از 285 خانوار در این اردوگاه‌ها اسکان اضطراری داده شده است. علی بختیاری افزود: همچنان 20 مسیر ترددی در این استان بسته شده و ارتباط مخابراتی تنها در فنوج به علت صعب العبور بودن قطع است و در سایر نقاط ارتباطات مخابراتی دایر است. به‌گفته وی ‌یک فروند هواپیما شامل اقلام غذایی،‌ معیشتی روز گذشته توسط ارتش به منطقه اعزام شده است و یک فروند دیگر نیز امروز به این منطقه اعزام خواهد شد.

پیشنهاد اعتبار ۹۰ میلیارد ریالی
رییس سازمان مدیریت بحران گفت: به منظور تامین نیازهای مالی ومدیریت وضعیت اضطراری هرمزگان وسیستان وبلوچستان، پیشنهاداختصاص ۹۰میلیارد ریال اعتباربه سازمان برنامه وبودجه ارسال شده است. اسماعیل نجار افزود: بر این اساس مبلغ ۵۰میلیارد ریال برای استان سیستان و بلوچستان و مبلغ ۴۰میلیارد ریال برای استان هرمزگان در اختیار ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران دو استان  قرار گیرد تا با رعایت ضوابط و مقررات و با نظارت سازمان مدیریت بحران کشور برای جبران خسارات ناشی از بارندگی هزینه شود.

درخواست کمک از سمن‌ها
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از همه جوانان فعال در سازمان‌های مردم نهاد و شبکه تخصصی امداد و نجات خواست تا برای کمک به مردم سیل زده سیستان و بلوچستان برای اعزام به این مناطق آماده شوند.محمدمهدی تندگویان افزود:  با هماهنگی‌های لازم در قالب شبکه امداد کشوری، تیم‌های قایقرانی و نیروی امداد و نجات متخصص به این مناطق اعزام شوند. به‌گفته وی با توجه به حضور تشکل‌های جهادی به صورت ثابت در منطقه همانند تشکل دست یاری به دشتستان، پس از پایان سیل، امدادرسانی و سازندگی در منطقه ادامه خواهد یافت.

برپایی غرفه‌های کمک به سیل‎زدگان
شهردار تهران از برپایی غرفه‌های کمک به مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان در تهران خبر داد. پیروز حناچی همچنین در صفحه شخصی خود در فضای مجازی از ارسال کمک به مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان خبرداد. وی نوشت: پیرو گفت‌وگو با استاندار سیستان و بلوچستان، به شهرداران مناطق دستور داده شد تا با برپایی غرفه‌هایی، کمک‌های شهروندان تهرانی را جمع‌آوری، تجمیع و به مناطق سیل‌زده ارسال کنند.

دستور به شرکت‌های پخش دارو
مدیرکل امور داروی سازمان غذا و دارو درباره تامین داروهای مورد نیاز در استان‌های سیل‌زده گفت: در حال حاضر گزارشی از کمبود دارو در این مناطق نداشته‌ایم و موجودی کافی دارو در انبارهای دارویی مناطق سیل‌زده اعم از سیستان، هرمزگان و... وجود دارد. غلامحسین مهرعلیان تاکید کرد: به شرکت‌های پخش دارو نیز اعلام کرده‌ایم، به محض اعلام نیاز دارویی از سوی این مناطق، به سرعت داروی مورد نیازشان را تامین و ارسال کنند.


سیل‌زدگان نیازمند آب آشامیدنی و مواد غذایی
نماینده مردم سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها گفت: مردم در روستاها به‌وسیله سیل محاصره‌ شده‌اند و به‌ شدت نیازمند آب آشامیدنی و مواد غذایی هستند.عزیز سارانی با بیان اینکه ارتباط آن‌ها با بیرون قطع شده است، افزود: راه‌ها زیر سیل مانده و دسترسی زمینی وجود ندارد. امکانات هوایی هم در استان نداریم. تنها یک بالگرد در استان وجود دارد که توانایی رساندن مواد غذایی و آب آشامیدی و انتقال مصدومان روستا را ندارد. از زمان وقوع سیل هم درخواست ارسال بالگرد داده‌ایم.

اعزام تیم‌های بهداشتی 
مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت تصریح کرد: تیم‌های بهداشت محیط، سلامت در بلایا و گروه بیماری‌های واگیر به این استان‌ها اعزام شده‌اند و تاکنون موردی از اپیدمی بیماری‌های واگیر در این مناطق نداشته‌ایم. محمداسماعیل مطلق اظهار کرد: یکی از کارهایی که این تیم‌ها انجام داده‌اند، توزیع کلر بوده است البته؛ در نقاطی که خطر ورود فاضلاب‌ به آب شرب وجود داشته است و یا به تشخیص تیم بهداشتی لازم بوده است، میزان کلر آب دو برابر شده است.

آسیب دیدن ۲۴۰۰ واحدمسکونی 
مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ارزیابی‌های اولیه در حال انجام است و در صورت نهایی شدن میزان خسارات، آمار دقیق اطلاع رسانی خواهد شد، گفت: ۱۵ اکیپ به مناطق سیل‌زده استان اعزام شده که در حال آمارگیری هستند. سیدخلیل منبتی ادامه داد: نزدیک به ۱۸۰روستا شناسایی شده‌اند که واحدهای مسکونی آنها که گلی، کپرنشینی و خشتی است که دچار آسیب‌های جدی شده‌اند. به گفته وی در شهرستان های نیک شهر، فنوج، قصرقند، کنارک، چابهار و دلگان تاکنون ۲۴۰۰واحد خشتی آسیب جدی دیده‌اند و ارزیابی‌ها همچنان ادامه دارد./1360/
منبع: حمایت
ارسال نظرات