۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۶۵۳۳۴۴
فعال سیاسی کشمیر در گفت وگو با رسا مطرح کرد؛

روز قدس؛ شعاری واحد از فلسطین تا کشمیر

روز قدس؛ شعاری واحد از فلسطین تا کشمیر
در آستانه روز جهانی قدس، فعال کشمیری بر شباهت های بین اشغال فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی و اشغال کشمیری از سوی هند اشاره کرد.

سومین وبینار بین المللی خبرگزاری رسا در آستانه روز جهانی قدس با عنوان «نهادینه کردن عادی سازی روابط؛ پافشاری حاکمان عربی و مخالفت ملت ها» به زبان انگلیسی برگزار شد.

در این وبینار حجت الاسلام شیخ شفیق هدی مدیر مذهبی سازمان بشردوستانه اسلامی و امام جماعت مسجد کیتچنر در کانادا و سیف علی بودگامی از فعالان سیاسی کشمیر و سید کرار هاشمی از محققان و اساتید حوزه های علمیه در کشمیر مشارکت داشتند و به بررسی ابعاد مختلف برگزاری روز جهانی قدس در سایه شیوع ویروس کرونا و مظلومیت مردم فلسطین پرداختند.

سیف علی بودگامی، فعال کشمیری در گفت وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا خاطرنشان کرد: روز جهانی قدس ندای دادخواهی مظلومان، نجات درماندگان، هویتی برای فراموش شدگان، تهوری برای مرعوب شدگان، تسکینی برای محرومان، توانی برای ضعیفان و سلاحی برای سرکوب شدگان است. روز قدس، نامی برای طریق مقاومت است، روزی برای مبارزه و روزی که به طور حقیقی روز پیروزی مردم ستمدیده در سراسر جهان است.

وی افزود: روز قدس روزی جهانی است که منحصر به قدس یا فلسطین نمی شود بلکه این روز به دفاع از مردم ستمدیده در سراسر جهان نیز تعلق دارد؛ چه در فلسطین باشد، چه در کشمیر و چه در هر نقطه دیگری از جهان. در این روز مظلومان باید علیه ظالمان مستکبر قیام کرده و آنان را شکست دهند.

روز جهانی قدس ندای مظلومان و ستمدیدگان است

سیف علی در ادامه گفت: روز جهانی قدس ندای مظلومان و ستمدیدگان علیه همه شکل ها و انواع بی عدالتی، ستم و سرکوب است. هر چند این مناسبت فقط در یک روز برگزار می شود و نمادی ویژه دارد، این رویداد پیامی عمومی با چندین جنبه دارد. قدس یک نماد بین المللی مذهبی برای مسلمانان در سراسر جهان است. رنج قدس، بیانگر حقیقی ستم و سرکوبی است که بسیاری از مردم و جوامع در زمان ها و دوره های مختلف کشیده اند. قدس بیانگر واقعیت جاری نزاع بین سرکوبگر و ستمدیده است که در قرآن به آن اشاره شده است.

وی گفت: ما به عنوان مسلمان با جنبه ها و راهبرد های متفاوت هر روز در این واقعیت ها زندگی میکنیم. ما باید به طور مداوم مفهوم نزاع، اهداف و چشم انداز آن، علت ها، حقایق و عواقب آن در سراسر تاریخ را درک کنیم. ما نباید بر وقایع جاری و روز که شاید تصویر نادرستی از آن ارائه می شود، تکیه کنیم.

این فعال کشمیری گفت: همان گونه که اذان، مردم را برای نماز به مسجد دعوت می کند، روز قدس نیز همه مسلمانان در سراسر جهان را به جمع شدن و تظاهرات علیه ظلم و ظالمان دعوت می کند. روز قدس می تواند کشمیر را با جوانه های شکوفه و غنی شده انقلابی آراسته کند. اگر محدودیتی برای برگزاری وجود نداشته باشد، وجود و تأثیر روز قدس، می تواند تمامی فصل های تاریک را از کتاب دره کشمیر پاک کند. سرزمین کشمیر که تشنه وحدت است، نیاز به چنین تظاهراتی دارد تا دسترسی به نیازهای خود طی جنبش مقاومت را تسهیل کند.

روز قدس، روز ندای وحدت و حکمرانی اسلام علیه صهیونیسم است

وی تاکید کرد: روز قدس نباید منحصر به خود قدس شود بلکه این روز، روز اسلام است، روزی که پرچم های اسلام با ندای وحدت و حکمرانی اسلامی علیه صهیونیسم، حمله غیر قانونی و اشغال کشمیر، فلسطین و سایر ملت های مظلوم برافراشته می شود. طبق تجربه و مشاهدات شخصی، بعضی از اندیشمندان اسلامی معروف در دره کشمیر این مهم را نادیده می گیرند و روز قدس را منحصر به قدس و فلسطین می دانند.

فعال کشمیری گفت: صدها هزار تن از مردم کشمیر قدس را به شدت گرامی می دارند اما مساله کشمیر را فراموش می کنند. باید در نظر داشت که هر دو ملت فلسطین و کشمیر باید دست در دست یکدیگر با حداکثر وحدت باید به مبارزه بپردازند. شکی نیست که روز جهانی قدس که مصادف با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان است، مفاهیم، نمادها و موضوعات مذهبی مرتبط با مهمترین مسائل جهان اسلام را در بر می گیرد که یکی از این مفاهیم نزول قرآن است. کتابی که بهترین راهنما برای بشریت است و در آن به مبارزه برای دفاع از مظلومان در مقابل ظالمان تاکید شده است. روز قدس باید احیا شود و در آن مساله کشمیر نیز در نظر گرفته شود چرا که هر دو ملت بیش از اختلافات، مشترکات بسیار زیادی دارند و باید برای آزادی و نجات علی اشغالگران اسرائیلی و هندی تلاش کنند.

در همین رابطه، سیف علی بودگامی افزود: با ما مردم کشمیر همانند فلسطینیان در سرزمین های خودمان به عنوان شهروندان درجه دو برخورد می شود. کشمیر و فلسطین از مناطقی هستند که بیشترین نظامی گری در آن ها رخ داده است. هر دو منطقه از سال 1947 تحت اشغال قرار دارند و ساکنان آنها مجبور به مهاجرت شده اند.

وی در پایان گفت: باید هزاران سلام و درود بر بنیانگزار انقلاب اسلامی بفرستیم، کسی که روز قدس را به مظلومان جهان هدیه کرد.

ارسال نظرات