گران فروشی داروخانه را چطور پیگیری کنیم ؟
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فرزانه فراهانی_ عرضه کالاهای مصرفی مختلف در اصناف گاهی با اختلاف قیمتی چشمگیر همراه است و افراد عادی را که شاید اطلاع چندانی از قیمت مصوب کالای مورد نیاز خود نداشته باشند را متضرر میکند.
ارائه هر جنس یا کالایی با قیمت بیشتر و گرانتر از قیمت واقعی آن ممکن است در مورد هر کالای مصرفی مردم اتفاق بیوفتد اما در برخی از شرایط فشار بیشتری را به فرد متقاضی وارد خواهد کرد.
فردی که نیازمند دریافت خدمات درمانی است و با نسخهای که پزشک معالج وی برای او تجویز کرده است، باید برای درمان داروهای مورد نیاز را خریداری کرده و روند درمانی خود را آغاز کند.
بالا بودن قیمت برخی از اقلام دارویی گاهی افراد را از در پیش گرفتن یا شروع روند درمان منصرف میکند و عدم استفاده از داروهای تجویز شده نسخه پزشک بر مشکلات جسمانی فرد بیمار میافزاید و در این میان موضوع عدم اطلاع و آگاهی مردم نسبت به خدمات داروخانهها و حقوق خود در چگونگی ارائه خدمات مربوطه نیز بر این مشکل دامن خواهد زد.
قاچاق دارو، فروش داروهای تقلبی، گرانفروشی و استخدام افراد غیرمتخصص عمدهترین مواردی هستند که به دلیل نبود نظارت کافی در داروخانهها به طور مکرر رخ میدهند.
فاکتور خرید دارو را از داروخانه دریافت کنید!
به گفته بهرام عینالهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، بهمنظور جلوگیری از گرانفروشی داروخانهها، از مردم تقاضا میشود حتماً فاکتور خرید دارو را دریافت کنند؛ گزارش تخلف از طریق شماره ۱۹۰ امکانپذیر است.
این سخن وزیر بهداشت در حالی عنوان شده است که اغلب داروخانهها هیچ نوع فاکتوری را در هنگام تحویل دارو به فرد مراجعه کننده ارائه نمیدهند و افراد نمیدانند قیمت هر قلم داروی آنها چقدر تمام شده است.
در بسیاری از داروخانهها قیمت فروش نهایی دارو با قیمتی که روی جعبه و بسته بندی آن درج شده است متفاوت بوده و در صورت اعتراض فرد خریدار به این تخلف، توضیح قانع کنندهای از طرف متصدی عرضه دارو در داروخانه به وی داده نمیشود.
در برخی از داروخانهها نیز قیمت ثبت شده روی جعبه دارو با ماژیک و غلط گیر پوشانده شده و در نهایت با قیمتی متفاوت به فرد درخواست کننده عرضه میشود و این مشکل به ویژه در خصوص داروهایی که به صورت باز هم عرضه میشوند، بیشتر به چشم میخورد.
بسیاری از داروها نرخ مصوب و مشخصی دارند اما هرگز نه فاکتوری به فرد خریدار داده میشود و نه لیستی از داروهای موجود و قیمت آنها در داروخانهها در معرض دید عموم مراجعه کنندگان قرار میگیرد.
رفتار سلیقهای مدیر و مسئول فنی داروخانه در تعیین قیمت داروهای مختلف اتفاق تلخی است که متاسفانه شمار وجود آن در داروخانهها کم نیست و مردم نیز اطلاعات چندانی درباره چگونگی گزارش دهی تخلفاتی که در داروخانهها رخ میدهد ندارند.
ضرورت افزایش نظارت بر عملکرد داروخانهها!
بسیاری از افراد از سادهترین داروها گرفته تا تهیه داروی بیماریهای خاص و صعب العلاج در هنگام مراجعه به داروخانهها تنها دغدغهای که دارند این است که داروی مورد نیاز خود را تهیه کرده و از محیط نسبتا شلوغ داروخانه خارج شوند و توجهی به مبلغ پرداختی ندارند و در صورت عدم توان پرداخت قیمتی که به آنها اعلام میشود در موارد اندک یا به داروخانه دیگری مراجعه کرده و یا پس از تامین مبلغ مورد نظر مجددا به همان داروخانه مراجعه میکنند.
نظارت بر نحوه ارائه داروها در داروخانهها و قیمتی که در اغلب موارد با قیمت واقعی دارو متفاوت است کار سخت و پیچیدهای نیست و با تعیین قوانین و مقررات ثابت و یکپارچه در عرضه داروهای مختلف در همه داروخانههای کشور امکان پذیر خواهد بود.
علت تقاضای بالای افراد برای دریافت مجوز تاسیس داروخانه و فروش و عرضه دارو شاید همین ضعف و آشفته بازار نظارتی است که به ویژه در خصوص داروهای معمولی در داروخانهها حاکم بوده و از دید وزیر بهداشت و سایر مسئولان مربوطه پنهان مانده است.
عرضه دارو بدون نسخه پزشک و همچنین گرانتر حساب کردن داروهای مورد فروش در داروخانه از جمله تخلفات عمده و بزرگی است که این روزها در این موسسات پزشکی به وقوع میپیوندد و از آنجا مرجع اولیه صدور مجوز برای تاسیس این قبیل موسسات وزارت بهداشت است، بهتر است مسئولان این وزارتخانه نظارت بر آنها را با دقت و توجه بیشتری دنبال کنند.
سامانه رسیدگی به شکایات مردمی ۱۹۰ از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راهاندازی به صورت شبانه روزی آماده دریافت و رسیدگی فوری به شکایات شهروندان در زمینه مشکلات بهداشتی، درمانی و دارویی در سراسر کشور است و مردم میتوانند هر گونه گرانفروشی دارو را نیز با تماس با این سامانه تلفنی گزارش کنند.