۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۷۳۲۶۰۴
معارف رمضانی(۱۶)؛

هشدارهای سه گانه پیامبر پیرامون رمضان

هشدارهای سه گانه پیامبر پیرامون رمضان
خراسان - رئیس دانشگاه رضوی در ادامه تبیین معارف رمضانی به سه هشدار پیامبر(ص) در مورد ابواب بهشت و دوزخ و تسلط شیاطین بر انسان در رمضان پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، حجت الاسلام جهانگیری، رییس دانشگاه رضوی در ادامه تبیین فضائل رمضان از خطبه شعبانیه به شرح فراز «أَیهَا النَّاسُ إِنَّ أَبْوَابَ الْجِنَانِ فِی هَذَا الشَّهْرِ مُفَتَّحَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّکمْ أَنْ لایغَلِّقَهَا عَلَیکمْ وَ أَبْوَابَ النِّیرَانِ مُغَلَّقَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّکمْ أَنْ لایفَتِّحَهَا عَلَیکمْ وَ الشَّیاطِینَ مَغْلُولَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّکمْ أَنْ لایسَلِّطَهَا عَلَیکمْ» پرداخت.

وی بیان داشت: در اواخر این خطبه پیامبر اکرم(ص) سه هشدار را مطرح می کنند که از ویژگی های رمضان محسوب می شود.

حجت الاسلام جهانگیری افزود: می فرمایند ای مردم توجه کنید درب های بهشت در این ماه رمضان گشوده است از خدای خود بخواهید این ابواب را به روی شما نبندد.

وی ادامه داد: دو نکته در این هشدار نخست است یکی اینکه زمینه ها و عوامل سعادت اخروی در این ماه رمضان فراهم شده و خدای متعال از فضائل رمضان و به اصطلاح نعمت هایی که در این ماه نصیب بندگان کرده زمینه را مساعد می کند تا به سمت و سوی بهشت حرکت کنیم.

ابواب دوزخ

رئیس دانشگاه رضوی گفت: اگر بخواهید در جهت مسیر آب شنا کنید زحمت و خستگی کمتر و موفقیت بیشتری نصیب می شود در رمضان زمینه بهشتی شدن و آبادانی آخرت فراهم شده و مختص این ماه است بنابراین باید قدردان این فرصت و موقعیت باشیم.

حجت الاسلام جهانگیری افزود: نکته دیگر اینکه می فرماید از خدا بخواهید این درب ها بر روی شما بسته نشود این یعنی درب های بهشت همیشه باز نیست! اگر از این زمینه ها استفاده نکنیم برخلاف جهت حرکت کرده و خوف از دست دادن این نعمت و فضیلت بزرگ وجود دارد.

وی ادامه داد: صرف اینکه به زبان بخواهیم مراد نیست این یعنی مراقب باشیم کاری نکنیم که به جای حرکت به سمت و سوی سعادت اخروی به سمت شقاوت اخروی حرکت کنیم.

حجت الاسلام جهانگیری بیان داشت: هشدار دوم برعکس بخش اول نسبت به بسته بودن ابواب نیران در رمضان است که می فرماید از خدا بخواهید درب های جهنم را به روی شما ببندد.

وی افزود: بسته بودن درب های جهنم در ماه رمضان یعنی خدای متعال زمینه های شقاوت و بدبختی و آتش را در این فرصت برچیده تا وقت روزه چشم وگوش و زبان با معصیت همراهی نکند.

حجت الاسلام جهانگیری ادامه داد: در روایات داریم خدا در هرشب از رمضان هزارهزار نفر را از آتش جهنم نجات می دهد. ماه رمضان به گونه ای است که گویی خدا دنبال بهانه است تا مستحق آتش را ببخشد به غیر از حق الناس که ابتدا باید ادای دین کرده و بعد توبه تا پذیرفته شود.

غل و زنجیر شیاطین

رئیس دانشگاه رضوی بیان داشت: در اینجا هم می فرماید از خدا بخواهید درب های جهنم را به روی شما باز نکند این یعنی بسته ماندن دائمی نیست اعمال و رفتار انسان ممکن است سبب باز شدن درب های دوزخ به روی ما شود.

حجت الاسلام جهانگیری افزود: سومین هشدار در ماه مبارک رمضان به برکت این ماه در غل و زنجیر بودن شیاطین است که نمی توانند انسان را وسوسه کرده به سمت و سوی شقاوت و گرفتاری دنیا و آخرت بکشانند در حالی که همه ایام سال آزادند و مانند خون که در رگ جاری است خلق الله را گمراه می کنند.

وی ادامه داد: اینجا هم می فرماید از خدا بخواهید شیاطین را بر شما مسلط نکند خدا چنین لطفی را در این ماه کرده که توجه انسان به خدا سبب در بند ماندن شیطان شود اما اگر نفس اماره او را وسوسه کرد و به سمت گناه حرکت کرد ای بسا شیاطین هم آزاد شده و برانسان مسلط شوند.

حجت الاسلام جهانگیری در پایان گفت: خواستن از خدا نسبت به عدم تسلط شیاطین بر انسان ها، به زبان تنها کفایت نمی کند بلکه با عمل و رفتار باید از خدا بخواهیم شیطان را بر ما مسلط نکند.

وی افزود: در پایان خطبه به سوال و پاسخ های پیامبر گرامی اسلام و امام علی(ع) رسیدیم که در جلسات بعد بیان می شود./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات