۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۹
کد خبر: ۷۳۹۸۷۱

روایت یک خبرنگار از محرومیت روستای پنج هزار نفری از آب آشامیدنی

روایت یک خبرنگار از محرومیت روستای پنج هزار نفری از آب آشامیدنی
اهالی روستای آلانق از روستاهای پرجمعیت استان آذربایجان شرقی در بحران کم آبی روزهای سختی را سپری می کنند و چشم انتظار اقدام عملی مسؤولان هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آذربایجان شرقی، روستای آلانق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در شهرستان بستان آباد واقع شده است. این روستا بیش از ۵۰۰۰ نفر (1698خانوار) است و دارای مردمانی پایبند به مذهب و دین، ولایت مدار و انقلابی هستند.

این روستا در فاصله حدود ۴۰ کیلومتری شهر تبریز و از جاده تهران - تبریز (روستای یوسف آباد) 17 کیلومتر فاصله دارد.

روستای آلانق طی هشت سال دفاع مقدس تعداد ۱۴ شهید را تقدیم اسلام و انقلاب کرده است که افتخاری برای آذربایجان و مردم ولایی و بابصیرت این خطه تا ابد خواهد ماند.

در این روستا زیارت گاه یکی از نوادگان حسن بن علی (امامزاده عبدالله) در بالای کوهی مشرف بر روستا واقع شده‌است.

این روستا دارای ۷مسجد و ۳ حسینیه است که در دهه اول محرم ۹ هیئت در این اماکن مقدس به عزاداری سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین علیه السلام می پردازند.

روایت یک خبرنگار از محرومیت روستای پنج هزار نفری از آب آشامیدنی

عزاداری اهالی روستای آلانق در دهه اول محرم بسیار با شور و شکوه برگزار می شود که زبانزد خاص و عام است و از نقاط مختلف آذربایجان شرقی برای عزاداری به این روستا سفر می کنند.

این روستا با جمعیت بالا و آماده بودن زیرساخت های مناسب از جمله لوله کشی آب، گاز شهری، تلفن، برق، اینترنت همراه و جاده آسفالت ولی با این وجود متاسفانه این روزها با مشکلات زیادی از جمله بحران کم آبی مواجه شده است.

گر چه کم آبی بحرانی سراسری و جهانی است و کشور ما نیز در منطقه کم آب واقع شده است و مسوولان در این راستا تلاش های زیادی برای حل مشکل این بحران داشتند ولی به علل مختلف این روستا با بحران بی آبی کم سابقه روبرو شده و مردم آن روزهای سختی را پشت سر می گذارند و از نعمت آب آشامیدنی محروم هستند.

گفتنی است این روستا و نواحی اطراف آن از منابع سفره های زیرزمینی مخفی و سد بستان آباد برخوردار است ولی به دلیل موانع اداری با بحران بی آبی دست و پنجه نرم می کنند. به گونه ای که حجت الاسلام والمسلمین ثابت زاده امام جماعت مسجد جامع روستای آلانق چنین بیان می کند که اهالی روستا هفته ای یک ساعت آب با فشار ضعیف که حتی پاسخگوی آبگرمکن دیواری و لباسشویی هم نیست برخوردار هستند.

محرومیت ۵ هزار نفر از اهالی این روستا که در ۴۰کیلومتری مرکز استان تبریز واقع شده می طلبد تا گروه های جهادی و حوزوی همچون گروه های مالکوم ایکس و سایر گروهای جهادی تا به دور از کاغذ بازی و بروکراسی اداری گره از مشکل آنان گشوده و کام آنان را با آبرسانی به موقع شیرین کنند.

روایت یک خبرنگار از محرومیت روستای پنج هزار نفری از آب آشامیدنی

تاکنون مسوولان برای حل مشکل کم آبی روستا وعده های زیادی داده اند ولی مردم در پیچ و خم اداری و موانع خودساخته ادارات و دستگاه ها از جمله: فرمانداری، آب فا، آب منطقه‌ای ، جهاد کشاورزی، بخشداری و سایر دستگاه‌های اداری هستند و تا به امروز همچنان بحران کم آبی دارند.

همانطوری که امام بارها تاکید فرمودند: «گمان نمی‏کنم عبادتی بالاتر از خدمت به محرومین وجود داشته باشد.» (صحیفه امام، ج‏20، ص: 342) و همچنین مقام معظم رهبری خطاب به مسوولان فرمودند: هر كسى در كشور بايد براى خدمت به مردم تلاش كند. براى اين كار بايد وقت بگذاريد.(سخنراني‌ در ديدار مسؤولان‌ و كارگزاران‌ نظام‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌)

طی ماه‌های اخیر جلسات متعددی با مسوولان استانی و شهرستان از جمله فرمانداری بستان آباد برگزار شده ولی متاسفانه هیچ یک از مطالبات اهالی روستا نتیجه ای نداشته و گره ای از مشکلات اهالی روستا را باز نکرده است.

در همین ارتباط حجت الاسلام والمسلمین ثابت زاده امام جماعت مسجد جامع روستای آلانق در حاشیه حضور مدیر عامل خبرگزاری رسا در این روستا و شرکت در نماز جماعت با تاکید بر مشکلات جدی مردم خواستار پیگیری و اقدام عاجل برای حل مشکل کم آبی روستای آلانق شدند.

روایت یک خبرنگار از محرومیت روستای پنج هزار نفری از آب آشامیدنی

حجت الاسلام والمسلمین محققی مدیر عامل خبرگزاری رسا هم اعلام کرد مراتب گله مندی و دغدغه اهالی روستا را به مسوولان و دستگاه های ذی ربط در استان اطلاع و به سمع و نظر آنها خواهند رساند.

بر اساس این گزارش، مدیر عامل خبرگزاری رسا در نخستین برنامه خود در سفر به استان آذربایجان شرقی این موضوع را با حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی مطرح کرد که وی نیز در این خصوص اعلام کرد پیگیری های لازم را از طریق دستگاه ها و مسوولان ذی ربط استانی انجام خواهد داد.

خبرنگار: علی اصغر خواجه الدین

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶
به امید فردایی آباد و پر آب برای روستای عزیزمان.
با تشکر از کلیه عزیزانی که به مردم این روستا خدمت میکنند.
1
0