۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۷۵۲۸۵۹

لطفاً یک کمی ریا کنید!

لطفاً یک کمی ریا کنید!
اگر می‌خواهید خودتان را یکم موجه نشان دهید و برای او دلبری کنید، اشکالی ندارد یک مقدار ریا کنید، چون این نوع ریا خیلی می‌چسبد!
یک تماس قبل از اعزامش به مسابقات کشتی آمریکا حسابی او را به فکر فرو برد، چون حاج آقا قرائتی از او خواسته بود در صورت برنده شدن در نبرد با کشتی‌گیر آمریکایی حتماً سجده شکر به جا بیاورد. رسول خادم مانده بود این عمل ریا است یا نه؟ اما پاسخ حاج آقا تردید را از او گرفت: بعضی عبادت‌ها با تظاهر همراه است؛ مثل اذان و نماز جماعت. از طرفی آن ریایی حرام است که خودت را مطرح کنی؛ اما اگر ضعف و بندگی خود و بزرگی خدا را نشان دادی، آن‌ هم بعد از پیروزی بر حریف خود و در کشور کفر، این دیگر ریا نیست. خادم در آن مسابقه قهرمان شد و سجده کرد، اتفاقاً این کار آقا رسول بازتاب رسانه‌ای خوبی داشت.
حال شاید این چالش هم برای شما در زندگی اتفاق افتاده باشد، مثلاً خواسته باشید در جایی نماز یا دعایی را بخوانید، اما ترس شما از ریا مانع انجام آن عمل عبادی شده است، کارشناس تربیتی حجت‌الاسلام هادی عجمی معتقد است شناخت معنای کلمه «ریا» حلال این چالش است.درباره ریا گفته شده که به معنای دیدن یا «رویت» است. اما توجه کنید هر دیده‌شدنی ریا نیست. امام صادق (ع) برای «ریا» این سه علامت را مطرح کرده‌اند: 1- اگر مردم او را ببینند با نشاط می‌شود.2- تنها که شود کسالت او را فرا می‌گیرد.3- دوست دارد در تمام کارهایش او را ستایش کنند.
 
حجت الاسلام عجمی ابراز می دارد: زمانی که عملی را برای دیگران انجام بدهیم، ریا شده است؛ نه هر کاری که نمایان باشد. حال اگر به قصد الهی کاری را نمایان انجام دهیم، ریا نشده است.خب! فرض کنید می‌خواهید کمک به فقرا را به فرزندتان آموزش دهید و جلوی چشم او به فقیری بسته غذایی می‌دهید، آیا این عمل شما مصداق ریا است؟ شاید پاسختان آری باشد، اما این گونه نیست! زیرا این عمل شما برای رضای خدا و تشویق فرزندتان به انجام کار خیر است.
البته شاید برایتان جالب باشد در دین یک عمل ریاکارانه نه تنها زیاد تأکید شده است، بلکه ثواب بزرگی برای آن در نظر گرفته‌اند، آن هم ریا در مجلس عزای اهل بیت (ع)! درباره این ریا امام صادق (ع) می‌فرماید: آنکه در مجلس مصیبت اهل بیت (ع) حالت گریه‌ در او به‌ وجود نمی‌آید، حالت گریه به خود بگیرد، بهشتی شده است!با این وجود حجت‌الاسلام عجمی اقامه برخی شعائر دین از جمله اعتکاف، نمازجمعه، پخش اذان و اقامه، چادر به سر کردن بانوان، بلند سلام کردن و غیره را از جمله اعمالی توصیف می‌کند که باید در جامعه بروز و ظهور داشته باشد و می‌گوید از آنجا که انسان علاقه ابزار به کارهای خوب را دارد، بهترین کار اینکه احساس ریا را در ارتباط با خداوند بروز دهد. البته این ریا انسان را به اوج می‌برد. شاید علت حرام بودن ریای برای دیگران، واجب بودن ریا برای خداست! در نتیجه، تا می‌توانید، برای خدا ریا کنید!
 
این‌ها را گفتیم تا برایتان از را‌ه‌های دوری ریا بگوییم:1- اگر می‌خواهید ریا برای مردم را به طور کلی کنار بگذارید، در پایان هر روز عملکرد روزانه‌تان را با دقت ارزیابی کنید، نیت پنهانی و درونی خودتان را در کفه ترازو سنجش قرار دهید و خودتان برای خودتان جریمه بگذارید.2- پیشنهاد دوم این است که مقداری ایمانتان را به توان دو برسانید، چرا که ایمان نگاه شما را عوض می‌کند، در این صورت شما همه را به غیر از خدا را کوچک خواهید دید، به گونه‌ای که سود و عزت را تنها از خدا طلب می‌کنید.3- یکم هم این جمله را در ذهنتان تکرار کنید که ریا برای خدا خیلی خوبه، بعد از مدتی خواهید دید که رفتار شما تغییر محسوسی کرده است.
منبع: فارس
برچسب ها: زندگی ریا تربیت
ارسال نظرات