۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۸
کد خبر: ۷۵۵۱۰۰
کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

عملیات وعده صادق؛ نقطه عطف ایستادن مستقیم ایران در مقابل رژیم صهیونیستی/ موانع اسرائیل برای حمله

عملیات وعده صادق؛ نقطه عطف ایستادن مستقیم ایران در مقابل رژیم صهیونیستی/ موانع اسرائیل برای حمله
سید افقهی وضعیت منطقه بعد از عملیات وعده صادق را تشریح کرد و گفت: دو مانع بر راه اسرائیل در حمله متقابل به ایران قرار دارد؛ یکی همراه نبودن آمریکا و دیگری پاسخ کوبنده ایران است.

سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، عملیات وعده صادق را دارای آثار و برکات مهمی ارزیابی کرد و گفت: نخستین اهمیت این عملیات، مستقیم شدن جنگی بود که در 45 ساله گذشته در ابعاد امنیتی در سایه وجود داشت؛ جنگ نیابتی به پایان رسید و اکنون ما روبروی رژیم صهیونیستی ایستاده‌ایم.

وی با اشاره به مصونیت بین‌المللی کنسولگری ابراز داشت: حمله به کنسولگری یعنی حمله به خاک جمهوری اسلامی؛ سفارتخانه‌ها و تمام ساختمان‌های الحاقی آن، جزو خاک یک کشور محسوب می‌شوند؛ این هم نقطه عطفی در این عملیات بود.

کارشناس مسائل غرب آسیا با مد نظر قرار دادن اعتقاد برخی مبنی بر حمله نکردن ایران به رژیم صهیونیستی و بسنده کردن به تهدید و جنگ روانی گفت: هر کدام از این افراد دلایلی را برای این بزدلی خود ارائه می‌داد؛ در حالی که اگر جمهوری اسلامی بر حسب دستور و فرموده فرمانده کل قوا عمل نمی‌کرد، به قطع رژیم صهیونیستی گستاخ‌تر می‌شد.

وی درباره حمله ایران به رژیم صهیونیستی اظهار داشت: برای نخستین بار در تاریخ جنگ‌های مدرن این همه پهپاد و موشک بالستیک و زمین به زمین با یک محاسبه بسیار فنی و دقیق و اطلاعاتی، اهداف نظامی داخل سرزمین اشغالی را هدف قرار دادند و منهدم کردند که در زمان مقتضی سردار حاجی زده ریزه‌کاری‌های فنی این حمله را توضیح خواهد داد؛ به هر حال این حمله ماورای چیزی بود که در مطبوعات و رسانه‌ها می‌خوانیم و می‌بینیم.

وی ضربه وارده به رژیم صهیونیستی را دردناک و پشیمان کننده عنوان کرد و گفت: بعد از این ضربه، قواعد بازدارندگی و درگیری عوض شد؛ تا به حال کسی جرأت نمی‌کرد به رژیم صهیونیستی حمله کند؛ شیخ نشینان خلیج فارس برای این به سراغ عادی‌سازی روابط رفتند، چون اسرائیل قوی‌تر است و می‌تواند در زمان نیاز به آن‌ها کمک کند؛ اما اکنون دریافتند که اسرائیل توان دفاع از خود را نیز ندارد.

سید افقهی با تکریم و تأیید سخن سید حسن نصر الله مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی از خانه عنکبوت سست‌تر است ابراز داشت: برخی می‌گویند موشک‌های ایران از روی کنست و وزارت دفاع رژیم رد شد، اما چرا آن‌ها را هدف قرار نداد؟ که سرلشکر باقری و آقای امیرعبداللهیان اعلام کردند که این ضربه هشدار دهنده بود و ضربه اصلی نبود.

وی درباره عملیات وعده صادق توضیح داد: این عملیات به دنیا نشان داد که ما به دنبال توسعه جنگ نیستیم؛ با زدن پایگاه نوفاتین و آرون به عنوان دورترین و پیچیده‌ترین و حفاظت شده‌ترین مراکز رژیم صهیونیستی و انهدام آن که آشیانه ریاست جمهوری، اف سی و پنج، هواپیمای باری و حمل و نقل، مرکز آموزش، مرکز سازماندهی موساد و مستشاران آن است، نشان دادیم با زدن حفاظت‌شده‌ترین و دوردست‌ترین اهداف می‌توانیم اهداف نزدیک‌تر را زودتر منهدم کنیم.

وی دو مانع را بر سر راه رژیم صهیونیستی در پاسخ به عملیات وعده صادق عنوان کرد و گفت: بایدن در مکالمه 25 دقیقه‌ای همان شب خیلی صریح به نتانیاهو می‌گوید «به ایران حمله نکن و اگر حمله کردی ما نیستیم»، در این مطلب حرف‌های زیادی نهفته است؛ در حالی که اسرائیل زخمی است و نیاز به التیام جراحاتش دارد، بایدن هم یک لگد به او می زند؛ دلیل این است که بایدن نگران آینده سیاسی خود و پایگاه‌های آمریکایی در منطقه است.

سید افقهی در بیان مانع دوم در حمله رژیم صهیونیستی به ایران تصریح کرد: پاسخ کوبنده‌تر ایران مانع حمله اسرائیل به جمهوری اسلامی خواهد بود؛ نوع و کیفیت وعده صادق خیلی بیش از این‌ها برای منطقه و دنیا حرف داشت.

وی با به کار بردن تعابیری درباره ضعف و بی‌غیرتی امیران کشورهای عربی مانند سعودی، امارات، بحرین، مصر و اردن که در سرنگونی و رهگیری پهپادهای ما شرکت کردند ابراز داشت: اینها در بیچاره‌ترین حالت ممکن از اسرائیل می‌ترسند و ایران اسلامی نه تنها سیلی اول را به اسرائیل زده است بلکه منتظر زدن سیلی بعدی است که بسیار محکم‌تر خواهد بود.

سید افقهی ادامه داد: خوردن این سیلی‌های پی در پی از ایران، برای رژیم صهیونیستی در ابعاد مختلف زیانبار است؛ برای مثال در همین عملیات وعده صادق که مطمئناً بسیار پایین‌تر از توان اصلی و واقعی جمهوری اسلامی بود، رژیم صهیونیستی یک میلیارد و سیصد میلیون دلار برای رهگیری پهپادها و موشک‌ها هزینه کرد که با این وضع اقتصادی این رژیم، ادامه این جنگ آن را از پا خواهد انداخت.

کارشناس مسائل غرب آسیا با آوردن مثال‌هایی از اعراب خود فروخته گفت: عبدالله النفیسی که از تحلیلگران معروف کویتی الاصل و اخوان المسلمینی است، توئیت زد که «اقدام ایران علیه اسرائیل، یک نوع خیانت برای انصراف انظار و نگاه‌ها از غزه است»؛ این در حالی است که مردم غزه، کرانه غربی، منطقه، عراق، ایران و اردن جشن گرفته‌اند و شیرینی پخش می‌کنند که حداقل یک کشور شجاع پیدا شد که یک سیلی محکم به این رژیم غاصب جنایتکار خونخوار بزند؛ آن وقت این آدم‌های مزدور کثیف می‌خواهند این عملیات را تهی نشان دهند.

وی افزود: عباس عبدی نیز می‌گوید «این عملیات بیهوده بوده است»؛ به واقع این‌ها کثیف‌ترین افراد منطقه هستند؛ این‌ها ناراحت هستند که بسیاری از معادلات منطقه در سطح راهبردی، امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی، که بر اندام اعراب خلیج فارس لرزه می‌انداخت از بین رفت؛ باید بدانند ایران با کسی شوخی ندارد لیکن در عین اقتدار، آداب، رسوم، قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی را رعایت می‌کنیم.

ارسال نظرات