۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۷۵۶۰۳۶

دغدغه های جامعه کارگری خراسان جنوبی

دغدغه های جامعه کارگری خراسان جنوبی
امروز جامعه کارگری و کارفرمایی خراسان جنوبی در آستانه روز کار و کارگر با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی دیدار کردند و از دغدغه ها و مشکلاتشان گفتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جامعه کارگری و کارفرمایی خراسان جنوبی در آستانه روز کار و کارگر با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی دیدار کردند و از دغدغه ها و مشکلاتشان گفتند.

ابتدا غلامرضا اشرفی، مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گزارشی از عملکرد این اداره کل در حوزه های مختلف ارائه داد و اعلام کرد: استان دارای 12 هزار و 600 واحد کارگری ست و 438 هزار نفر مستمری بگیر و افراد تحت تکفل آن ها بیمه شده تامین اجتماعی هستند.

وی تعداد تشکل های کارگری و کارفرمایی خراسان جنوبی را 300 تشکل عنوان کرد و ادامه داد: از این تعداد 260 تشکل کارگری و بقیه کارفرمایی ست.

دغدغه های جامعه کارگری خراسان جنوبی

به گفته وی خراسان جنوبی در رسیدگی به شکایات کارگری و کارفرمایی با وجود کمبود نیرو در کشور رتبه چهارم را دارد.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی از کاهش 58 درصدی فوتی ها جامعه کارگری خراسان جنوبی سال 1402 در مقایسه با سال قبل از آن خبر داد و گفت: در زمینه معوقات کارگری و کارفرمایی نیز تلاش شد تا سال گذشته خراسان جنوبی کمترین معوقات را داشته باشد.

اشرفی با بیان این که سال گذشته 53 شرکت تعاونی متناسب با نیازها و قابلیت های خراسان جنوبی در استان راه اندازی شد افزود: با راه اندازی این تعاونی ها 2 هزار و 158 فرصت شغلی در استان ایجاد شد و تعاونی ها خراسان جنوبی سال گذشته 23 میلیون دلار صادرات داشتند ه در مقایسه با سال قبل از آن رشد 42 درصدی دارد.

وی از تحقق 149 درصدی تعهد اشتغال خراسان جنوبی در سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: ۷۸ درصد جمعیت استان در دهک یک تا ۷ قرار دارند و تاکنون مشمولان این طرح حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خرید انجام داده‌اند.

معوقات کارگری خراسان جنوبی

به گفته این مقام مسوول 7 هزار نفر از مادران باردار و دارای فرزند زیر 3 سال نیز در خراسان جنوبی وجود دارند که از یارانه 400 تا یک میلیون تومانی دولت بهره مند می شوند.

حمید فروتن نماینده کارگران و رئیس مجمع کارگران خراسان جنوبی نیز  در این دیدار به جایگاه کارگر در بدنه کشور اشاره کرد و از ملکی شدن بیمارستان حضرت ابوالفضل بیرجند از سوی مسوولان قدرانی کرد و خواستار استاندارد سازی بیمارستان شهید رحیمی مرکز خراسان جنوبی شد.

دیگر خواسته وی موانع قانونی بیمه کارگران ساختمانی بود

وی به معوقات جامعه کارگری و کارفرمایی خراسان جنوبی هم اشاره ای داشت و گفت: بیش از 7 ماه معوقات کارگری و کارفرمایی برخی از واحدهای کارگری خراسان جنوبی ست و دلیل عمده برخی هم پرداخت نشدن مطالبات کارفرمایان از سوی دستگاه های اجرایی از جمله اداره کل راه و شهرسازی و شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی است.

نماینده کارگران خراسان جنوبی خواستار ثبت قراردادهای کارگری در سامانه جامع قرار دادها از سوی کارفرمایان شد و به معضل سرمایه در گردش واحدهای کارگری به دلیل پرداخت نشدن تسهیلات به آن ها اشاره کرد

فروزانفر، نماینده کارفرمایان و رئیس کانون کارآفرینان خراسان جنوبی هم یکی از موانع مردمی سازی تولید را مجری بودن دولت در سیاست و سیاست گذاری ها عنوان کرد و ادامه داد: همین دخالت دولت در قیمت گذاری ها سبب شده تا تولیدکنندگان با مشکلات بسیاری مواجه شوند به ویژه تولیدکنندگانی که کالای تولیدشان را صادر نیز می کنند.

به گفته وی سیاست های انقباضی بانک مرکزی نباید مشمول بخش کشاورزی به ویژه در خراسان جنوبی که به واسطه خشکسالی های مستمر همش در حال کوچک شدن است شود.
 

ارسال نظرات