۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۱۰۰۱۲۷
در همایش بین‌المللی آموزه‌های دینی و مسأله نفس و بدن؛

ویژگی های نفس و روح در قرآن کریم تشریح شد

خبرگزاری رسا ـ استاد مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: اینکه نفس و روح علاوه بر بدن، دو موجود جدا و ممتاز و دارای تشخص فردی جدا است با علم حضوری هر شخص مخالف است.
حجت الاسلام حسن معلمي دبير مجمع عالي حكمت اسلامي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حقیقت و ویژگی های نفس و روح در قرآن کریم از سوی حجت الاسلام حسن معلمی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) و از اساتید حوزه و دانشگاه، در نشست تخصصی مساله روح و بدن در متون مقدس، در سالن همایش‌های بین المللی دفتر تبلیغات اسلامی قم ارائه شد.

وی گفت: فلاسفه اسلامی در باب چیستی و حقیقت، تجرد، حرکت، تکامل، حدوث، خلود و سعادت و شقاوت نفس و روح مباحث ارزشمندی را ارائه کرده‌اند.

وی بیان داشت: حاصل بحث‌های دانشمندان اسلامی در مساله نفس و بدن این است که نفس و روح یک حقیقت است، نفس انسان صورت نوعیه و کمال اول برای جسم و بدن انسان است، اصالت با روح و نفس است، نفس مجرد است و ابعاد سه گانه اجسام را ندارد، نفس دارای حرکت و تکامل است، نفس حادث است، نفس انسان جاویدان است، نفس سعید، نفسی است که در قوای مختلف به اعتدال برسد و قوه عاقله بر همه قوا حاکم باشد.

وی سپس به بررسی موردی مساله نفس و بدن در آیات قرآن کریم روی آورد و گفت: دو نظر پیرامون حقیقت روح مطرح شده است.

این محقق علوم عقلی اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم هرجا سخن از روح به میان آورده است با عظمت آن را مطرح کرده است که می توان نتیجه گرفت روج جنبه ملکوتی داشته و نفس دارای دو جنبه حیوانی و انسانی است.

وی ادامه داد: کلمه نفس و روح، دو لفظ برای یک حقیقت نیستند به دلیل تفاوتی که در برخورد قرآن کریم با این دو لفظ شده که یکی همیشه با عظمت مورد توجه قرار گرفته و دیگری متفاوت است.

استاد مجمع عالی حکمت اسلامی، با اشاره به اینکه، غیریت مطلق نفس و روح قابل پذیرش نیست، گفت: اینکه نفس و روح علاوه بر بدن، دو موجود جدا و ممتاز و دارای تشخص فردی جدا است با علم حضوری هر شخص مخالف است.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: انتساب به خداوند، دارای جنبه ملکوتی بودن و دارا شدن چشم و گوش و قلب بعد از دمیدن روح از ویژگی های روح در قرآن کریم است.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: روح و نفس در قرآن کریم غیر از بدن است و آنچه جاویدان است و اصالت دارد نفس است و بدن ابزار این حقیقت جاوید است. /909/پ202/ع

ارسال نظرات