۲۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۹
کد خبر: ۱۰۰۲۸۴
دبیر علمی همایش مساله نفس و بدن:

129 مقاله به دبیرخانه همایش آموزه‌های دینی و مساله نفس و بدن ارسال شد

خبرگزاری رسا ـ دبیر علمی همایش مساله نفس و بدن با اشاره به اعلام فراخوان عمومی از دو سال پیش در رسانه های فلسفی به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی، گفت: 129مقاله در این مدت به دبیرخانه همایش رسید.
حجت الاسلام محمد تقي سبحاني


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد تقی سبحانی دبیر علمی همایش مساله نفس و بدن روز گذشته در اختتامیه اختتامیه همایش آموزه های وحی و مساله نفس و بدن، با اشاره به شش ساله پژوهش های صورت گرفته در این مساله، گفت: از دو سال پیش مقدمات برگزاری این همایش انجام شد و فراخوان دریافت مقاله به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی به 70 مرکز داخلی و 120 مرکز خارجی ارسال شد.

وی ادامه داد: در این مدت بیش از 100 مقاله به زبان فارسی، 20 مقاله انگلیسی و 9 9مقاله انگلیسی دریافت شد و شورای علمی همایش با حضور صاحب نظران داخلی و خارجی، حوزوی و دانشگاهی به داوری آثار پرداختند که نهایتا 42 مقاله برای همایش انتخاب شد.

حجت الاسلام سبحانی ابراز داشت: در این همایش از کشورهای بسیاری مقاله دریافت شد که مقالاتی از کشورهای سوئد، اتریش، فنلاند، آمریکا، مصر، غنا و اردن مورد پذیرش قرار گرفت.

وی اظهار داشت: مقالات در چهار نشریه تخصصی چاپ و خلاصه مقالات در مجلدی ویژه چاپ شد و در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.

دبیر علمی همایش مساله نفس و بدن ادامه داد: نام نویسی برای شرکت در همایش از طریق اینترنت صورت گرفت.

وی با بیان اینکه همایش به مدت دو روز در سه مجموعه مطرح شد، ادامه داد: در مجموعه اول 14 مقاله به بررسی سنت های دینی در باب نفس و بدن پرداختند که از مجموع آثار همگرایی متفکران مسلمان در عصر های متاخر و دوگانه انگاری نفس و بدن به خوبی هویدا بود.

حجت الاسلام سبحانی ابراز داشت: برخلاف متفکران مسلمان، در بین مسیحیون برخی قائل به تک ساحتی بودن انسان هستند که تعدادی از شرکت کنندگان در همایش در مقالات خود بر این مساله تاکید داشتند.

وی اظهار داشت: در دومین مجموعه نشست، مقالانی در خصوص حدوث و قدم و برزخ مورد بررسی قرار گرفت که طی آن نظرات ابن سینا، صدر المتالهین، ابن رشد و قائلین به عالم ذر بررسی شد.

دبیر علمی همایش مساله نفس و بدن با بیان اینکه ادبیات فلسفی مسیحیت به این مساله کمتر پرداخته است، افزود: در بین مسیحیون کاتولیک ها به علت جدا دانستن نفس از بدن مشکلی ندارند ولی پروتستان ها در این مساله با مشکل فکری مواجه هستند.

وی اضافه کرد: در سومین مجموعه نشست همایش دو مساله ادراک و ارتباط آن با نفس و بدن و همچنین جنسیت و روح بررسی شد جای کار بیشتری را می طلبد./965/پ202/ع

ارسال نظرات