۱۸ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۱۰۱۵۲۰
حجت‌الاسلام صدیقی:

حرکت در راه خدا بدون فقاهت امکان‌پذیر نیست

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران حرکت در راه خدا بدون فقاهت را امکان‌پذیر ندانست و گفت: کسانی که فکر می‌کنند بدون مراجعه با عالمان و روحانیان دین، می‌توانند با مراجعه به جمکران از امام زمان‌(ع) دم زنند، با نظام، قرآن و اهل بیت‌(ع) آشنا نیستند.
بزرگداشت آيت الله کوه کمري در مدرسه حجتيه قم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، پیش از ظهر امروز در مراسم سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله حجت کوه کمری، حرکت در راه خدا بدون فقاهت را امکان‌پذیر ندانست و گفت: کسانی که فکر می‌کنند بدون مراجعه با عالمان و روحانیان دین، می‌توانند با مراجعه به جمکران از امام زمان‌(ع) دم زنند، با نظام، قرآن و اهل بیت‌(ع) آشنا نیستند.

وی با بیان این‌که هیچ‌کس بدون فقاهت نمی‌توانند در راه خدا حرکت کند، اظهار داشت: هیچ‌کس بدون تعلیم و تعلم نمی‌تواند به درجات قرب الهی برسد که اگر این‌گونه بود خداوند متعال قرآن را بر قلب پیامبر اکرم‌(ص) نازل نمی‌کرد و آن را به همه می‌داد.

این خطیب حوزه علمیه با اشاره به این‌که بدون عالم و بدون کسی که قرآن‌شناسی را در مسیر طبیعی خود رفته و فقه قرآن را به دست آورده است، خداشناسی امکان‌پذیر نیست، گفت: علما در روز قیامت شاهد هستند و شفاعت می‌کنند. 
 
وی در ابتدای سخنان خود اعزام آدمیان به کره خاکی را از حکمت بالغه خداوند متعال دانست و با اشاره به دائم الذکر و دائم السجود بودن تمام موجودات، افزود: انسان در مقایسه با تمام موجودات، پذیرفته‌ است که با آزادی، واژه حضور در درگاه خدا را دریابد.

این استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: خداوند به انسان‌ها الگوهایی را نشان داده است که باید با توجه به این الگوها، حجاب را در مسائل مختلف کنار زده و به درستی با خدای متعال ارتباط برقرار کنند.

وی با بیان نکات اخلاقی پیرامون این ارتباط، از یاد بردن خدا در کارها را سبب گرفتاری انسان‌ها دانست و خطاب به طلاب علوم دینی متذکر شد: فراموشی خداوند در کارها، نسیان و غفلت است.

حجت‌الاسلام صدیقی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه و حوزویان باید به حدی رشد کنند که اگر کسی گرفتار پرده غفلت شده و خدا را در زندگی از یاد برده است، با دیدن یک طلبه علوم دینی بیدار شود و با خدا آشتی کند.

وی با بیان این‌که عالم بودن در حوزه‌های علمیه مسأله بسیار مهمی است، اظهار داشت: چه بسا افرادی که هیچ ارتباطی با مقدسات ندارند در پای منبر یک عالم با خدا آشتی و به درگاه باریتعالی توبه کرده‌اند.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود به بازگویی صفات برجسته حضرت آیت‌الله حجت کوه کمری از زبان حضرت آیت‌الله بهجت(ره) پرداخت و گفت: حضرت آیت‌الله حجت تنها یک فقیه پخته‌ نبود؛ بلکه مولا و فقیهی کامل و جامع بود.

وی با بیان این‌که حضرت آیت‌الله حجت با تأسیس مدرسه مبارکه حجتیه، کارگاه طلبه‌سازی درست کرد و شاهد هستیم که همچنان این شجره طیبه میوه می‌دهد و می‌درخشد، گفت: هرگز حرکت در راه خدا بدون فقاهت امکان‌پذیر نیست و همواره علما مسیر درست هدایت را به آدمیان نشان داده‌اند./920/پ202/ص

ارسال نظرات