۱۹ فروردين ۱۳۹۰ - ۲۱:۰۹
کد خبر: ۱۰۱۶۰۸
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم:

شجاعت حضرت زینب جلوه‌ای از شخصیت امیر مؤمنان بود

خبرگزاری رسا ـ استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌که شجاعت حضرت زینب(س) جلوه‌ای از شخصیت بزرگ امام علی(ع) بود، گفت: همه کسانی که در حادثه کربلا حضور داشتند به جامعیت وجود مبارک حضرت زینب(س) معترف بودند.
حضرت زينب


آیت‌الله‌ حسین احمدی فقیه یزدی، استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تبریک فرا رسیدن سالروز ولادت عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب(س)، گفت: شجاعت حضرت زینب(س) جلوه‌ای از شخصیت بزرگ امام علی(ع) بود.

وی با اشاره به حادثه کربلا، اظهار داشت: همه حوادث دوران تاریخ اسلام یک جا در حادثه کربلا جمع شده است و آنچه که در تاریخ کل انبیای الهی از آدم تا خاتم(ص) منعکس شده، در تاریخ کربلا به صورت مکتبی روشن برای همه پیاده شده است.

این مدرس حوزه علمیه قم با بیان این‌که در حادثه کربلا به مباحث اسلامی و از جمله امر به معروف و نهی از منکر به بهترین شکل ممکن عمل شد، افزود: حضرت امام حسین(ع) فرزندان و اهل بیت(ع) خود را حادثه کربلا به همراه آوردند تا نمونه کامل عمل به اسلام در تاریخ ثبت شود.

وی خاطرنشان کرد: حضرت زینب(س) در واقعه کربلا در رکاب برادر به درستی انجام وظیفه کردند و همان‌طور که حضرت موسی(ع) درباره هارون فرمود‌«وزیر من اهلی»، در جایگاه وزارت امام حسین(ع) خوش درخشیدند.

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی با بیان این‌که تمام برنامه‌های پس از شهادت امام حسین(ع) از سوی حضرت زینب(س) پیاده شد، ابراز داشت: البته حضرت زین‌العابدین(ع) پس از امام حسین(ع) امام زمان هستند، اما مجری و برنامه‌ریز حضرت زینب(س) بودند.

وی با اشاره به جامعیت وجود مبارک حضرت زینب(س) و صبر و تحمل روحی بسیار بالای ایشان گفت: حضرت زینب(س) به اعتراف همه کسانی که همراه امام حسین(ع) در حادثه کربلا حضور داشتند از یک بزرگواری و جامعیت خاصی برخوردار بودند؛ چنانچه حضرت ابوالفضل العباس(ع) هم برای انجام برخی برنامه‌ها از حضرت زینب(س) کسب تکلیف می‌کردند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: حضرت زینب(س) با همه اوضاع نابسامان پس از حادثه کربلا، تدبیرکننده بسیار قوی بودند و حتی در زمان حضور امام حسین(ع) نیز بیاناتی داشتند که جلوه‌گر حقایق و نظریات عمیقی بود؛ باید گفت که به درستی عقیله بنی‌هاشم نام گرفته‌اند.

وی با بیان این‌که حضرت زینب(ع) در جایی که نیاز به عاطفه و احساس بود، عاطفه و احساس داشتند و در جایی که باید عقل و تدبیر می‌شد، از درایت و تدبیر فوق‌العاده‌ای برخوردار بودند، اضافه کرد: در زمان امام حسین(ع) هم اگر مسأله‌ای پرسیده می‌شد، حضرت سیدالشهدا(ع) مطلب را به حضرت زینب(س) ارجاع می‌دادند.

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی افزود: در دوران پس از حادثه کربلا که مهم‌ترین نگرانی مردم چگونه ارتباط برقرار کردن با اهل بیت(ع) بود، حضرت زینب(س) به گونه‌ای برنامه پس از حادثه را تنظیم کردند و چنان شجاعتی از خود به نمایش گذاشتند که برخی دشمنان معترف شدند که شجاعت حضرت زینب(س) جلوه‌ای از وجود نازنین امام علی(ع) بود.

وی اظهار داشت: حضرت زینب(س) از چنان شجاعت و درایتی در سخن گفتن، تدبیر و تعقل برخوردار بودند که مردم هرگاه خصوصیات آن حضرت را می‌دیدند از حضرت علی(ع) یاد می‌کردند. /920/ت301/س

ارسال نظرات