۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۱۰۴۴۰۵

نگاهی به زندگی نامه آیت الله شیخ میرزا محمد علی معزی دزفولی

مرحوم آيت الله شيخ محمد علي معزي دزفولي
به گزارش خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله شیخ میرزا محمد علی معزی دزفولی (ره) فرزند شیخ عبدالحسین از علما و مراجع کم نظیر و فقهای ارزشمند و مفاخر تشیع عصر خود بود که در پانزدهم رجب سال 1298 هجری قمری در دزفول متولد و در بیست و یکم آبان سال 1349 مصادف با دوازدهم رمضان 1391 وفات یافت.

ریشه اقتدار امروز مرجعیت شیعه در فقاهت، حوزه های علمیه و تربیت دینی این بزرگان است، ثمره تلاش علمی شخصیت های فرزانه ای همچون آیت الله شیخ میرزا محمد علی معزی دزفولی است که نگین درخشان این خطه از میهن اسلامی و جهان تشیع است.

تربیت علمی به همراه تهذیب نفس از ویژگی های منحصر به فرد آیت الله شیخ میرزا محمد علی معزی دزفولی است، آیت الله معزی عبد خدای متعال بود و مراقبت در قرائت قرآن کریم، در طول شبانه روز به همراه تدبر در قرآن و مداوت در برپایی نماز از جمله ویژگی های قابل توجه و تأمل برانگیز ایشان بود.

آیت الله شیخ میرزا محمد علی معزی دزفولی تجسم دین بود که دین در جان وی عینیت یافته بود، این عالم بزرگ استاد سخت کوشی بود که در کنار کار علمی دائم الذکر هم بود و این ویژگی ها به همراه تألیف کتب با مبانی فقهی و تفسیر کتاب خدا قابل توجه است.

این عالم، عمر خجسته خود را در طریق بسط معارف والای اسلام، بی دریغ و بی‌وقفه با عزمی استوار و روحیه‌ای خستگی ناپذیر مجاهدت کرد و یکی از راه های تکریم، کوشش برای تحقق خواسته‌ها و اهداف مقدس آنان است که تمام هم و غمشان رشد و تربیت انسان ها بر مبنای صحیح اسلامی و متخلق شدن آنان به مکارم اخلاقی است.

او از گوهر گران بهای عشق و عرفان بهره مند بود و فضلای فراوانی از حوزه ها و شهرهای مختلف از چشمه سار زلال دانش او سیراب می شدند و طنین وعظ های شورآفرین او و نصایح‌اش هم اکنون نیز در فضای پرفیض حوزه های علمیه پراکنده است؛ ایشان عمر با برکت خویش را صرف تألیف کتاب و تحقیقات کردند.

اولین تألیف آن مرحوم، کتابی در احکام بقا بر تقلید میت است و از دیگر تالیفات گرانسنگ ایشان رساله ای در مقدمات نماز، تجدید الدوارس و تحدید المدارس، رساله ای در احکام خلل و قضا، فوائت نماز، رساله ای در افعال نماز، رساله مستقلی در احکام خلل و سهو، حواشی بر کفایه ملامحمد کاظم خراسانی در اصول، حواشی متفرقه، بر منظومه مرحوم حاج ملا هادی سبزواری در حکمت، مجلدات طهارت، رساله هایی در منجرات مریض، احکام رضاع، میراث زوجه، خیارالزوجه بجنون الزوج، ولایت بربکر در نکاح و احکام طلاق، تفسیر بخش مهمی از آیات متشابهات قرآن مجید، رساله ای در مناسک حج، رساله عملیه او به فارسی، مشتمل بر عبادات مجموعه ای مشتمل بر پاسخ های مسائل متفرقه در فقه و تفسیر و... است.

رساله مختصری در مسائل فقهی و طرز استدلالی، موسوم به مفتاح التحقیق، شرح مفصل بسیار ادیبانه ای بر کتاب مرزبان نامه سعدالدین و راوینی، کتاب مختصر و مفیدی در معنی واژه های دشوار کتاب فرج بعد الشده، مقاله مفصلی در هفت صفحه به مناسبت هزاره شیخ ابو جعفر طوسی در تاریخ تحول فقه شیعه و ادواری که برآن گذشته و به ویژه در مورد تألیف و فتوای شیخ طوسی(ره)، کواکبی فروزانند که هماره در آسمان و معارف دینی حوزه های علمیه ایران و جهان می‌درخشند، نوشتۀ های حضرت آیت الله میرزا محمّد علی معزی دزفولی قدّس سرّه، قطره ای از دریای فضل وی است.

آثار علمی، فقهی، اجتماعی، فرهنگی و... آیت الله شیخ میرزا محمد علی معزی دزفولی، ایشان را به عنوان یکی از چهره‌های برجسته علمی، فقهی کشور در دوران معاصر یاد کرده است؛ ایشان در خلق بسیاری از آثار خود دارای ابتکارات و نوآوری‌های قابل توجهی بودند و به فرهنگ و میراث تشیع یک غنای گسترده ای بخشیدند./9455/د102/ص
ارسال نظرات