۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۱۰۴۴۴۰
مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین:

مسجد مهم ترین پایگاه پیوند مردم با رهبری جامعه است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین با تأکید براین که حضور نسل جوان در مساجد سبب تقویت بصیرت و معنویت می شود، تصریح کرد: مسجد در طول تاریخ مهم ترین پایگاه برای پیوند میان مردم و رهبری بود.
مدير کل تبليغات اسلامي قزوين


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی اکبر حاجی عزیزخانی، صبح امروز در جمع ائمه جماعات استان در قزوین، به نقش مساجد در تاریخ اسلام اشاره کرد و با بیان این که مساجد از زمان پیامبر گرامی اسلام همواره مورد توجه مسلمانان بوده و است، گفت: حتی شخص پیامبر(ص) نیز همه امور مربوط به مردم را نیز در مساجد رسیدگی می کردند.

وی با اشاره به این که مساجد به عنوان پایگاه دینی، فرهنگی و سیاسی در جامعه اسلامی از جایگاه ویژه در میان مسلمانان برخوردار است، افزود: اهمیت این پایگاه دینی به ویژه در زمان صدر اسلام که از جهت اطلاع رسانی فاقد رسانه‌های گروهی بود، اهمیت بسیاری داشت، زیرا در همین اجتماعات، رهبران دینی فرصت را مغتنم می‌شمرند و به مناسبت‌های گوناگون راهنمایی‌های لازم به اطلاع عموم می‌رسد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین با بیان این که ‌یکی از مهم ترین نقش‌های مسجد در زمان رسول خاتم(ص) این بود که آن حضرت مقدمات فکری و بسیج عمومی مسلمانان را به منظور جهاد با کفار در آنجا تدارک می‌دیدند، ادامه داد: مسجد در طول تاریخ مهم ترین پایگاه برای پیوند میان مردم و رهبری بود.

حجت الاسلام عزیزخوانی در ادامه سخنان خود به نفش تأثیر گذار مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و با بیان این که نهضتی انقلاب اسلامی از مساجد و حوزه های علمیه آغاز شد، خاطرنشان کرد: در کشور‌های اسلامی همواره مساجد پایگاه نهضت‌های اسلامی علیه حکام جور و ستم پیشه مطرح بوده و هستند.

وی با اشاره به این که قبل از پیروزی نهضت عظیم اسلامی ملت ایران، مساجد به عنوان بهترین پایگاه برای ساماندهی مردم بود، تصریح کرد: این نقش آفرینی در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز به شکل شایسته نیز ادامه داشت و در دوران دفاع مقدس مساجد به عنوان مکان‌های جذب نیرو‌های رزمنده بسیجی و پشتیبانی و فعالیت‌های پشت جبهه، نقشی بسیار مؤثر و سر نوشت ساز ایفا کردند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین با بیان این که مسجد، سنگری برای ترویج اسلام و دفاع از حریم عقیده و ایدئولوژی حق و نیز آموزشگاهی برای یادگیری اصول عبودیت و بندگی است، خاطرنشان کرد:  ‌مسجد تنها مکان عبادت‌های رمزی و نیایش و پرستش‌های ویژه نیست، بلکه در عین مرکزی عبادی بودن، محل خاص فرهنگی و محلی برای تحقق آرمان‌های والای انسانی است. 

حجت الاسلام عزیزخانی ادامه داد: یک انسان موحد و مسلمان در مسجد به عنوان یک پایگاه فرهنگی در ابعاد مختلف حیات فردی و در مسائل سیاسی، اجتماعی، اعتقادی، اقتصادی، علمی، فرهنگی، و حتی نظامی و دفاعی و دیگر ابعاد حیات سلیم بشری، آموزش می‌بیند.

وی در ادامه سخنان خود از تعداد کم مساجد د سطح شهرک های استان انتقاد کرد و گفت: متأسفانه در حال حاضر نسبت به این موضوع مهم بی توجهی می شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین با تأکید بر پخش مستمر اذان از سطح مساجد، خاطرنشان کرد: اذان شعار بزرگ اسلام است، چه شعارى از این رساتر که با نام خداى بزرگ آغاز مى شود و به وحدانیت و یگانگى آفریدگار جهان و گواهى به رسالت پیامبر و یاد خدا پایان مى پذیرد.

حجت الاسلام حاجی عزیزخانی ادامه داد: گلادستون، سیاستمدار انگلیسی در پارلمان این کشور گفته بود: تا نام محمد(ص) بر فراز مناره ها بلند است، امکان ندارد سیاست ما در سرزمین های اسلامی استوار شود، بنابراین مسؤولان به ویژه روحانیت باید اهمیت ویژه ای برای این مهم قائل شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین در ادامه سخنان خود به نقش ائمه جماعات مساجد در رونق فعالیت های دینی و فرهنگی در این پایگاه اصیل اسلامی اشاره کرد و گفت: امروز حضور مستمر روحانی امام جماعت در مسجد یک ضرورت است.

وی با بیان این که ائمه جماعات مساجد باید با برنامه ریزی مناسب جهت برگزاری برنامه های متنوع دینی و فرهنگی زمینه جذب بیشتر جوانان به سمت مسجد را فراهم کنند، ادامه داد: ارتباط مناسب و تنگاتنگ با نوجوانان و جوانان می تواند سبب حضور بیشتر آنها در مساجد شود.

حجت الاسلام حاجی عزیزخوانی، تجهیز مساجد به امکانات سخت افزاری و نرم افزاری را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: تقویت کتابخانه های مساجد و برخی امکانات روز می تواند سبب رونق برنامه های دینی در این پایگاه شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین با تأکید براین که حضور نسل جوان در مساجد سبب تقویت بصیرت و معنویت در او می شود، تصریح کرد: امروز بهترین سلاح در برابر هجمه های گسترده فرهنگی غرب همین دو مسأله مهم است که باید به طور جدی دنبال شود./950/پ202/س

ارسال نظرات