۱۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۱۰۶۰۹۵

انتقاد آیت الله مقتدایی از روند کند احیای موقوفات حوزه های علمیه

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه های علمیه کشور در جمع مدیران مدارس علمیه استان گلستان از نادیده گرفتن احیای موقوفات حوزه های علمیه انتقاد کرد.
آيت الله مقتدايي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در گرگان، آیت الله مرتضی مقتدایی، مدیرحوزه های علمیه کشور عصر امروز در جمع مدیران مدارس علمیه استان که در حوزه علمیه امام خمینی(ره) گرگان برگزار شد، احیای موقوفات حوزه های علمیه را یکی از برنامه های مرکز مدیریت حوزه علمیه قم دانست و گفت: به همین منظور یک کمیته ای در شورای عالی حوزه تشکیل شد که دو نماینده از اوقاف و دو نماینده از شورای عالی تشکیل جلسه دادند و در تلاش هستند تا موقوفات حوزه علمیه شناسایی و تفکیک شود.

وی در ادامه به نامه چند سال اخیر شورای عالی حوزه به رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور تفکیک موقوفات حوزه های علمیه کشور اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری در پاسخ آن نامه شورای عالی نامه ای به رییس وقت سازمان اوقاف نوشتند و خواستار مشخص شدن و تفکیک موقوفات حوزه های علمیه کشور شدند.

آیت الله مقتدایی با اشاره به این که رهبرمعظم انقلاب اسلامی در آن نامه به رییس وقت سازمان اوقاف تأکید کردند که درآمد موقوفات حوزه های علمیه باید در سه نوبت در طول سال در اختیار مسؤول اداره حوزه های علمیه هر استان قرار گیرد، ادامه داد: معظم له همچنین نامه دیگری نیز به شورای عالی نوشتند و خواستار نظارت دقیق بر حسن اجرای این مسأله شدند.

مدیرحوزه های علمیه کشور با بیان این که متأسفانه در طول این مدت جهت احیای موقوفات حوزه های علمیه و مشخص شدن درآمد آن اقدام مناسبی صورت نگرفته است، گفت: البته در برخی مقاطع کمک های ناچیزی از سوی این سازمان به حوزه ها صورت گرفته است.

وی با اشاره به این که سازمان اوقاف و امور خیریه دارای دو مشکل و ایراد عمده است، ادامه داد: قانون این سازمان به دلیل قدیمی بودن نیازمند اصلاح و بازنگری است و همچنین برخی افراد در بدنه اوقاف حضور دارند که این برنامه مطابق میل آنها نیست و به همین احیاء موقوفات حوزه های علمیه هنوز انجام نشده است.

آیت الله مقتدایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که به منظور تقویت مدارس علمیه تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته است، افزود: راه اندازی مدیریت استانی حوزه در 27 استان یکی از مهم ترین برنامه های مدیریت حوزه بوده که خوشبختانه با همراهی علما و روحانیان تشکیل شده است.

وی گفت: در حال حاضر همه اختیارات به مدیریت استان ها سپرده شده و شورای استانی نیز بر اساس نیازهای آن منطقه با تشکیل جلسه طرح هایی را به منظور توسعه و تقویت مدارس علمیه مصوب می کند و مدیر حوزه نیز مجری مصوبات این شورا است.

مدیرحوزه های علمیه کشور در ادامه سخنان خود، وظیفه مدیران مدارس علمیه را بسیار مهم ارزیابی کرد و بیان داشت: موفقیت همه طرح و برنامه های مدیریت حوزه در کشور و استان به نظارت و اقدامات مناسب مدیران مدارس علمیه باز می گردد و اگر مدایران مدارس وظایف خود را به خوبی انجام ندهند به طور حتم همه طرح و برنامه های حوزه ابتر باقی خواهد ماند و هیچ گونه محصولی نخواهد داشت.

آیت الله مقتدایی، اداره عملی مدارس را امر مهمی در رسیدن حوزه به اهداف کلان خود دانست و خاطرنشان کرد: طلاب در اختیار مدیران مدارس هستند و اگر مدیریت خوبی بر روی هر طلبه صورت گیرد ما خروجی های بسیار خوبی ازحوزه خواهیم داشت.

وی، نظارت بر یشرفت علمی و ارتقای سطح اخلاقی طلاب را یکی از مهم ترین وظایف مدیران مدارس دانست و گفت: اگر این نظارت ها نباشد حوزه نمی تواند به اهداف تعیین شده خود دست یابد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نظارت بر اساتید حوزه را نیز از وظایف مدیران مدارس دانست و خاطرنشان کرد: مدیران باید نسبت به حضور به موقع اساتید توجه بیشتری داشته و همچنین نسبت به حضور به موقع طلاب در کلاس درس نظارت کنند.

مدیرحوزه های علمیه کشور با اشاره به این که ارتباط پدرانه و دوستانه مدیران مدارس با یک طلبه بسیار ضروری است، گفت: اگر خطایی از یک طلبه دیده شد نباید به گونه ای با او برخورد شود که آن طلبه اعتماد به نفس خود را از دست بدهد، بلکه باید با نصیحت و حالت پدرانه دلیل آن خطا را از او درخواست کرد.

آیت الله مقتدایی، نظارت بر رشد علمی و اخلاقی طلاب را ضروری دانست و ادامه داد: مدیران مدارس باید تلاش کنند به این دو مسأله توجه ویژه داشته باشند تا در آینده شخصیت های بزرگی را به نظام تحویل دهند.

وی ادامه داد: مدیران مدارس علمیه باید رشد علمی و اخلاقی هر طلبه را در طول یک سال مورد ارزیابی قرار دهند و نقاط ضعف و قوت این مسأله را پیگیری و به طلاب گوشزد کنند.

آیت الله مقتدایی با تأکید براین که امروز حوزه های علمیه باید رهبر تربیت کنند، تصریح کرد: رهبرمعظم انقلاب اسلامی پس از رحلت امام خمینی(ره) در جمع اساتید حوزه علمیه در قم تصریح کردند که حوزه باید همواره افرادی را برای رهبری این نظام پرورش دهد تا در مواقع مورد نیاز از آنها استفاده شود.

مدیرحوزه های علمیه کشور با اشاره به این که امروز بسیاری از نهادهای کشورمان نیازمند شخصیت های روحانی هستند، تصریح کرد: حوزه باید تأمین کننده نیاز نهادهای نظام اسلامی باشد./950/پ201/س
ارسال نظرات