۲۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۱۰۶۶۸۴
معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی امام خمینی:

آموزش روش پژوهش به طلاب جدی گرفته شود

خبرگزاری رسا - معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) گفت: آموزش روش تحقیق در بین طلاب بسیار ضعیف است از این رو باید کارگاه‌های آموزشی در این زمینه قوت بیشتری بگیرد.
پژوهش


حجت الاسلام احمد مرادخانی، معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: پژوهش در علوم اسلامی و انسانی باید به یک اولویت تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه امروز وضعیت پژوهش در حوزه‌های علمیه نسبت به سال های گذشته مطلوب‌تر است، ادامه داد: امروز ایجاد گروه‌های پژوهشی در حوزه دین قابل تحسین است اما هنوز به موقعیت ایده‌آل نرسیده‌ایم.

محقق حوزه علمیه قم با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اصلاح علوم انسانی و تولید علوم انسانی اسلامی بیان داشت: نباید در بحث علوم انسانی تقلیدوار عمل کنیم بلکه باید نظریه‌های اسلامی را در این شاخه های علمی تبیین کنیم.

وی یکی از آفات پژوهشی در حوزه را جزیره‌ای عمل کردن مراکز پژوهشی عنوان کرد و گفت: اگر این مراکز به صورت همگرا عمل کنند شاهد رشد و پیشرفت بیشتر پژوهش در حوزه های علمیه خواهیم بود.

پژوهشگر حوزه علمیه قم بیان داشت: اگر مراکز پژوهشی سامان یابد، موضوعات پژوهشی دارای اولویت مشخص خواهد شد و بحث‌های با اهمیت مورد غفلت قرار نخواهد گرفت.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: آموزش روش تحقیق در بین طلاب بسیار ضعیف است از این رو باید کارگاه‌های آموزشی روش تحقیق قوت بیشتری بگیرد.

وی بیان داشت: امروز واحدی به نام کارگاه پژوهشی در برنامه درسی حوزه‌های علمیه طلاب ایرانی دیده نشده که این مساله موجب لطمه خوردن طلاب در مقاله و پایان نامه نویسی شده است.

این محقق علوم اسلامی با تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی در حوزه پژوهش دینی اذعان داشت: پایگاه‌های اطلاع رسانی می‌توانند با اطلاع رسانی مناسب در زمینه تحقیقات انجام شده و در حال انجام، محققان و مراکز پژوهشی را در جلوگیری از کار تکراری یاری کنند.

وی بیان داشت: اطلاع رسانی مناسب از سوی مراکز پژوهشی موجب می شود تا افراد بتوانند از تجارب یکدیگر استفاده کنند و زمینه تبادل اطلاعات پژوهشی حوزوی افزون شود. /909/ت302/ع

ارسال نظرات