۰۴ تير ۱۳۹۰ - ۲۱:۱۹
کد خبر: ۱۰۷۵۱۲
نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌های‌ خوزستان:

تحول در حوزه ‌به معنای دانشگاهی‌کردن‌ چارچوب حوزه نیست

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های استان خوزستان گفت: نباید حوزه را در چارچوب قوانین دانشگاهی محصور ساخت، نظم حوزه باید با اصول حوزه تعریف شود.
بازديد مسؤول نهاد نمايندگي ولي فقيه در خوزستان از دفتر خبرگزاري رسا در تبريز
حجت الاسلام سیدمحسن شفیعی، مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های استان خوزستان، در سفر به تبریز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحولات گسترده ای در حوزه‌های علمیه صورت گرفته، به عبارت بهتر همان سخن امام راحل که تاکید داشتند بحث‌های حوزوی باید از حجره ها به بطن جامعه آید، محقق شده است.

حجت الاسلام شفیعی با تاکید بر این‌که حوزه‌های علمیه از قدیم الایام علم محور، پژوهش محور، اخلاق محور و در اصل خدامحور بوده اند، گفت: نباید حوزه را در چارچوب قوانین دانشگاهی محصور ساخت، نظم حوزه باید با اصول حوزه تعریف شود.

وی تحول در حوزه های علمیه را متفاوت با دانشگاهی کردن دروس و علوم حوزوی دانست و خاطر‌نشان کرد: در حوزه اجر و منزلت هر شخص به اندازه میزان تقوا و دانش سنجیده می شود، نباید محتوا فدای قالب ها، عناوین و روش‌ها شود، در غیر این صورت فردی که هم تحصیلات حوزوی و هم دانشگاهی دارد، بیشتر مایل خواهد بود دکتر خطاب شود تا حجت الاسلام.

مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های استان خوزستان با اشاره به رسالت خطیر حوزه های علمیه در تربیت طلابی نخبه، فاضل و محقق اظهار داشت: انقلاب نیاز مبرم و ضروری به حضور روحانیت در عرصه های مختلف دارد، از سوی دیگر طلاب نباید پس از طی مراحل لازم حوزوی از درس و بحث جدا شوند، حال بایستی مدیریت حوزه های علمیه چاره ای برای جمع این دو مورد بیاندیشند.

حجت الاسلام شفیعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه حوزه‌های علمیه آذربایجان و تبریز در طول تاریخ اظهار داشت: بزرگان، علما، عرفا و اندیشمندان آذربایجان و تبریز گواهی بر نقش حوزه‌های علمیه این نقطه از کشور در جهان تشیع است.

وی ادامه داد: با توجه به فروپاشی شوروی و نقشه جدید جغرافیایی در شمال ایران و همچنین خیرش اخیر کشورهای اسلامی در مقابله با حکام دیکتاتور وابسته به غرب این‌گونه به نظر می رسد که هر یک از حوزه های علمیه کشور بایستی با حوزه های علمیه کشورهای مجاور و همزبان تعامل و ارتباط داشته باشند.

مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های استان خوزستان با تاکید بر بازیابی جایگاه حوزه علمیه تبریز در منطقه قفقاز و آسیای میانه خاطر‌نشان کرد: همه فعالیت‌های حوز‌ه‌های علمیه بایستی با مرکزیت قم باشد، چراکه امروز این شهر جایگاهی بی بدیل در جهان اسلام و تشیع است./935/ت302/س
ارسال نظرات