۱۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۱۱۰۰۹۸
آیت الله مکارم شیرازی:

سنت سلام کردن باید در جامعه احیا شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی، با اشاره به فواید و آثار مترتب بر سلام کردن، بر ضرورت احیای این سنت حسنه تاکید کرد و گفت: سلام کردن نه تنها باعث کسر شأن انسان نمی شود بلکه شخصیت و جایگاه انسان را نشان می دهد.
نماز و تفسير قرآن آيت الله مکارم شيرازي در حرم حضرت فاطمه معصومه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، در سومین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر قرآن کریم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد، تصریح کرد: در تاریخ انبیای الهی و پیامبران اولوالعزم درس های بسیاری برای امروز ما وجود دارد که تامل و مطالعه در آن پندآموز است.

این مرجع تقلید حضرت نوح را نخستین پیامبر اولوالعزم دانست و با بیان اینکه به ایشان شیخ الانبیاء می گویند، گفت: حضرت نوح(ع) دارای عمر طولانی بودند، در قرآن مجید نیز در 28 سوره نام نوح و سرگذشت ایشان آمده است.

وی اضافه کرد: افتخاراتی که قرآن کریم درباره نوح پیامبر می شمارد بسیار زیاد است، نخستین نمونه آن این است که نوح پیامبر از برگزیدگان است که آیه شماره 33 آل عمران به این موضوع اشعار دارد.

این مرجع تقلید تاکید کرد: آیه 84 سوره انعام نیز به این مساله تاکید و اشاره دارد که حضرت نوح(ع) مورد عنایت و هدایت خاص خداوند تبارک و تعالی بود.

وی با بیان اینکه هدایت به دو شکل تکوینی و تشریعی است، تصریح کرد: منظور از هدایت تکوینی آن است که خداوند موجوداتی را که خلق کرده، مسیر زندگی شان را نیز در وجودشان آفریده است و نوع زیست حیوانات و خلقت انسان را باید در این راستا ارزیابی کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: دست قدرت لایزال الهی در وجود مخلوقات هستی معلومات بسیاری را قرار داده است، که اگر کسی بخواهد در این خصوص تامل و تدبر کند به عظمت ذات اقدس اله پی می برد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان داشت: در مقابل هدایت تکوینی، هدایت تشریعی قرار دارد که خود دو قسم است، یک قسم نشان دادن راه است، یک نوع هدایت نیز هدایت خصوصی است. آنهایی که تلاش کنند، خلوص نیت داشته باشند و از گناهان پرهیز کنند خداوند تبارک و تعالی دست شان را می گیرد و به مقصد می رساند.

وی در ادامه با اشاره به آیه شریفه «وَ الَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا» ماه مبارک رمضان را فرصتی بسیار خوب و مناسب دانست برای اینکه همه از هدایت تشریعی به معنای رساندن به مقصود استفاده کنند و در راستای تقرب به خدا تلاش و مجاهدت کنند.

مفسر برجسته قرآن کریم اضافه کرد: افتخار دیگر حضرت نوح(ع) این است که خداوند به او سلام می کند و در آیاتی از قرآن کریم نیز به این مساله تصریح و تاکید شده است.

وی با بیان اینکه سلام در قرآن و اسلام یک مساله بسیار مهم است، تصریح کرد: در نماز نیز ما سه سلام بر پیامبر(ص)، عبادالله الصالحین و سلام بر بندگان خداوند تبارک و تعالی می کنیم.

مفسر برجسته قرآن کریم ابراز داشت: به قدری سلام در دین مبین اسلام مورد تاکید و توجه است که حتی اگر در نماز باشیم و کسی به ما سلام کرد، جواب دادن آن امری واجب می شود و جواب سلام گفتن در نماز از سخن گفتنی که مبطل نماز به شمار می رود، استثنا شده است.

وی با بیان اینکه بعد از ایمان نعمتی بالاتر از سلامتی روح نیست، تاکید کرد: مسلمانان وقتی به هم می رسند باید به همدیگر سلام کنند، متاسفانه برخی ها خیال می کنند که سلام کردن باعث کوچکی شان می شود که تامل در سیره و روش و منش پیامبر گرامی اسلام خلاف این مدعا را ثابت می کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام، تصریح کرد: یکی از مهم ترین توصیه های پیامبر گرامی اسلام، سلام کردن به دیگران است، باید توجه داشته باشیم که سلام کردن جایگاه، شخصیت و منزلت انسان را می رساند.

وی افزود: سلام کردن آدابی دارد و باید اسلامی باشد، متاسفانه برخی ها زمانی که می خواهند سلام کنند می گویند «سام علیکم» که این جمله و عبارت معنای بدی را به همراه دارد.

این مرجع تقلید ابراز داشت: طبق روایتی از حضرت خاتم(ع) کسی که نسبت به سلام کردن بخل بورزد بخیل ترین مردم است، از این رو زمانی که مسلمانان و مردم به هم می رسند باید به همدیگر سلام و احترام کنند.

وی با اشاره به اینکه سلام کردن باعث سلامتی و خشنودی ذات اقدس اله می شود تاکید کرد: ذکر بهشتیان نیز زمانی که به هم می رسند سلام است، بهشت محیطی پاک است که تهمت، غیبت و بی احترامی در آن جایی ندارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه همه باید این سنت اسلامی را در زندگی فردی و اجتماعی زنده کنیم، ابراز داشت: همه باید به همدیگر سلام کنند، البته در این راستا دستوراتی نیز وارد شده که بهتر است کوچک ترها به بزرگ ترها و ایستاده به نشسته سلام کنند. /924/پ202/ج
ارسال نظرات