۱۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۹
کد خبر: ۱۱۲۲۹۵
کارشناس مسائل فرهنگی:

مخاطب شناسی اصل مهم فعالیت‌های فرهنگی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: متاسفانه برخی فیلم‌ها و تبلیغات بازرگانی پخش شده از رسانه ملی مشکل ساز بوده و تبعات منفی اجتماعی در پی داشته است.
حلقه فيلم


حجت‌الاسلام سید عبدالرضا دریاباری، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: مسائل فرهنگی جامعه نیازمند تاملات جدی است و رسانه اگرچه کارا است اما باید به صوت تخصصی و کارشناسانه در این مساله ورود داشته باشد.

وی با اشاره به تصویری ساده از گناه بزرگ خودکشی در فیلم های ایرانی گفت: از منظر اسلام انسان نسبت به خودش مالکیت ندارد؛ ما مملوک و مخلوق خدای خویش هستیم و نعمت های الهی در دست ما امانت است پس انسان مالک خویش نیست و جسم انسان ابزاری مادی است که بتواند از نعمت های الهی استفاده کند و به کمال الهی برسد.

این محقق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انسان حق ندارد به جسم خود ضرر بزند گفت: خودکشی عملی ننگین است که معتقدان به احکام اسلامی به آن آلوده نمی‌شوند.

وی گفت: از سطح جامعه خبر می‌رسد که برخی سریال های ماه رمضان، تاثیر مخربی بر نوجوانان و جوانان داشته و حتی شنیده شده نوجوان دوازده ساله ای به دلیل جذابیت‌ها و قابیلت‌های گردشگری روح سرگردان فیلم پنج کیلومتر تا بهشت، دست به خودکشی زده است.

این کارشناس مسائل خانواده با تاکید بر اینکه نباید فیلم‌ها به گونه ای باشد که کارهای ناشایست را قاب کند و تصویری زیبا از آن ارائه دهد، ادامه داد: نباید تجربه فیلم آینه عبرت تکرار شود و به جای مخابره پیام پرهیز از گناه و آلودگی، حمایت‌ها به سمت مجرمان متوجه شود.

محقق حوزه علمیه قم مخاطب شناسی را اصلی مهم در کار فرهنگی عنوان داشت و افزود: در زمانی که به عنوان نماینده در وزارت ارشاد بودم به همراه حجت الاسلام محمدی عراقی، رییس سازمان تبلیغات وقت خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم که در آن جلسه، رهبر معظم انقلاب از میزان مخاطب شناسی در فعالیت‌ها می‌پرسیدند.

وی مخاطب شناسی را لازمه فیلم سازی عنوان کرد و گفت: متاسفانه برخی فیلم ها و تبلیغات بازرگانی پخش شده از رسانه ملی مشکل ساز بوده و تبعات منفی اجتماعی در پی داشته است.

وی خواستار نقد و بررسی فیلم ها و سریال‌های تلوزیونی قبل از پخش شد و گفت: باید نقد و ارزیابی هایی که در جامعه بعد از پخش فیلم باب شده است، در مقام بهسازی بر پخش مقدم شود.

وی با اشاره به ضرورت ارتباط با نسل نوجوان بیان داشت: فیمسازان باید بدانند که مخاطبان فیلم های آنان افراد کم سن و سال هم هستند که قدرت تحلیل بالایی ندارند.

این تحلیل‌گر مسائل فرهنگی گفت: نباید لایه‌های زیرین پیام های فرهنگی فیلم در سایه ابهام‌های خطر آفرین به تصویر کشیده شود. /909/ت302/ع

ارسال نظرات