۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۷
کد خبر: ۱۱۵۲۰۱
معاون تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی:

رشد معرفت دینی اصلی مهم در طرح ریزی جشن‌های مذهبی است

خبرگزاری رسا ـ معاون تبلیغات و ارتباطات آستان قدس‌رضوی گفت: رشد آگاهی‌ها و شعور دینی به عنوان یک سیاست راهبردی از اساسی‌ترین محورهای مورد توجه در برنامه‌ریزی جشن‌های سراسری زیر سایه خورشید بوده است.
سيدجلال حسيني
حجت الاسلام سیدجلال حسینی، دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به این حدیث از امام‌رضا(ع) که می فرمایند: «علم پیشاهنگ عمل است و باید همچون چراغی جلودار هر فرد باشد»، افزود: از شاخص‌های مهم جامعه فرهنگی و متدین، دانش‌اندوزی ، علم‌آموزی، عقل محوری، آزاد اندیشی و گسترش فرهنگ مطالعه میان همه طبقات و اصناف جامعه است.

وی ابراز داشت: در جامعه‌ای که فرهنگ دینی آن افزایش یافته است مردم با آگاهی و بصیرت به هیچ‌وجه فرصت ایجاد کژی‌ها را نداده و بدعت‌ها مسیر اصلی جامعه را که به سمت تکامل است تغییر نمی‌دهد.

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی ادامه داد: در برنامه‌ی فرهنگی که با عنوان حضرت‌رضا(ع) برگزار می‌شود مهم‌ترین هدف باید ارائه یک الگوی معرفتی و سیره عملی مبتنی بر تعالیم هدایتگر قرآن و مکتب اهل‌بیت(ع) باشد.

حجت‌الاسلام حسینی، ایام دهه کرامت را بهترین فرصت برای تبیین سیره رضوی با شاخصه‌هایی همچون عقل گستری و معرفت افزایی دانست و گفت: جشن‌های زیر سایه خورشید با توجه به اهداف مشخص خود، گام‌های بلندی را در این عرصه برداشته و این معیار یکی از اصول مدنظر در برگزاری جشن‌های زیر سایه خورشید بوده‌است.

وی، با بیان این‌که جنگ نرم متوجه لایه‌های زیرین فرهنگ یعنی اعتقادات و باورهاست یادآور شد: هر اقدامی که در راستای تقویت این باورها صورت گیرد برای مقابله با جنگ نرم موثر می‌باشد که از جمله آن جشن‌های دینی همچون زیر سایه خورشید که روحیه تعبد و بندگی جوان را بالا برده و او را به یک بنیه اعتقادی قوی مجهز می‌کند به‌طوری که هرگز بنده غیر خدا نخواهد شد.

معاون تبلیغات و ارتباطات آستان قدس‌رضوی، رشد و تعمیق اعتقادات و ایجاد التزام عملی به رعایت ارزش‌های اسلامی را مهم‌ترین ثمره حضور جوانان در محافل دینی عنوان و تصریح کرد: کیفیت در اجرای برنامه‌ی جامع فرهنگی، اصلی مهم است و آن‌گونه که از آموزه‌های قرآن کریم بر می‌آید نباید گسترش کمی، منجر به کاهش کیفیت شود.

حجت‌الاسلام حسینی اظهار داشت: آنچه جشن‌های زیر سایه خورشید را از سایر جشن‌ها ممتاز و برجسته کرده است، ویژگی‌های منحصر به فردی همچون مردمی بودن، محتوای عمیق، ظرفیت استثنایی، همسویی و هم‌گرایی مردم سراسر کشور است که به عنوان مدلی برتر برای برپایی جشن‌های مذهبی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی، با اشاره به حرکت بیداری اسلامی در منطقه، خاطرنشان کرد: جشن‌های زیر سایه خورشید به خصوص در کشورهای خارجی باید ارائه‌گر الگوهای معقول و مبتنی بر آموزه‌های قرآن و توصیه‌های اهل‌بیت(ع) باشد، به همین دلیل پس از رسیدن به یک برنامه جامع و با کیفیت و الگوبرداری مناسب، می‌توان این جشن‌ها را به سایر کشورها ارائه و با استفاده از ظرفیت مجامع فرهنگی آن‌ها را توسعه داد.

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی با تأکید بر ضرورت به روز رسانی قالب و محتوا در استمرار جشن‌ها، گفت: باید در این رابطه تا می‌توانیم مهندسی و طراحی به روز داشته و با تشکیل اتاق‌های فکر و برنامه‌ریزی درصدد غنی‌تر و کارآمدتر شدن این‌گونه جشن‌ها باشیم.

وی ادامه داد: گرچه جشن‌های سراسری و مردمی زیر سایه خورشید در مقایسه با سایر جشن‌ها در نقطه مطلوب قرار داشته و از همه اهداف و سیاست‌های محتوایی شورای عالی فرهنگی آستان قدس برخوردار است اما تا نقطه آرمانی و ایده‌آل قطعأ فاصله وجود دارد که با توجه به ارزیابی‌هایی که هرساله از برگزاری این جشن‌ها صورت می‌گیرد، کاستی‌ها جبران شده و در آینده شاهد برپایی جشن‌هایی در گستره وسیع‌تری باشیم.

گفتنی است چهارمین دوره جشن‌های سراسری و مردمی زیر سایه خورشید در 77 شهر از 22 استان و نیز شهرهای زیارتی کشور عراق از 7 مهرماه سال جاری به مدت ده روز و به‌ همت شبکه جوانان رضوی وابسته به موسسه خدمات مشاوره‌ای جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی برگزار شد./930/ت302/ص
ارسال نظرات