۰۴ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۱
کد خبر: ۱۱۵۵۴۱
عضو هیأت علمی دانشگاه رضوی:

چابکی نظام آموزشی حوزه علمیه در گرو رویکرد تحول‌محور است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، چابکی نظام آموزشی، باز شدن فضا برای سایر مباحثی چون علوم قرآنی و تفسیر و سوق یافتن طلاب به سوی آموزش پژوهش محور را از ثمرات تحول آموزشی حوزه عنوان کرد.
مدرسه فيضيه قم
حجت الاسلام جواد ایروانی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد با بیان این‌که تحول، عرصه‌های مختلف اعم از متون درسی تا شیوه های تدریس، تحقیق و ... را در بر می‌گیرد، افزود: در این میان محوریت تحول آموزشی حوزه باید به روز کردن متون درسی باشد چرا که این متون گرچه از نظر عمق علمی از غنای خوبی برخوردار است اما از نظر ساختاری، جهت کتاب درسی نگاشته نشده است‌.

وی ادامه داد: از این رو رهبر معظم انقلاب بیش از بیست سال است که بر تغییر ساختاری و به روز شدن محتوای متنون درسی حوزه تأکید دارند و اقداماتی نیز تاکنون به خصوص در عرصه متون پایه‌های اول انجام شده ولی از سرعت لازم برخوردار نیست.

این مولف و پژوهشگر حوزوی، چابکی سیستم آموزشی، باز شدن فضا برای سایر مباحثی که در حاشیه قرار گرفته‌اند همچون علوم قرآنی و تفسیر، فراهم شدن زمینه جهت مباحث پژوهشی و سوق یافتن طلاب به سمت آموزش پژوهش محور را از ثمرات تحول آموزشی حوزه برشمرد و گفت: با فراهم آمدن این شرایط است که حوزه می تواند در سطح جهانی پاسخگوی نیازهای روز جوامع باشد.

وی ادامه داد: در غیر این صورت، انگیزه طلاب کاهش یافته و دچار فرسایش می شود، بخش زیادی از انرژی طلاب صرف مباحثی می شود که سود چندانی ندارد، به مطالب بنیادین علوم اسلامی همچون قرآن کریم اهمیت در خور داده نشده و پژوهش به حاشیه می‌رود.

حجت الاسلام ایروانی در خصوص ضرورت کوتاه‌شدن زمان تحصیل در دوران سطح‌ حوزه خاطرنشان کرد: طلاب حدود ده سال در حوزه به صورت پایه‌ای و هشت سال نیز در سطح خارج تحصیل می کنند که در مجموع 18 سال می شود یعنی دو برابر فردی که در رشته پزشکی می‌خواهد تخصص بگیرد، زمان می‌برد تا طلبه به تخصص برسد.

وی گفت: بخشی از این زمان طولانی به دلیل حجم محتوای درسی حوزه است که به غنای علمی آن بر می‌گردد؛ اما بخشی دیگر به دلیل مباحث آموزشی و متون نامناسب درسی است که‌ بایستی در روند تحول بازنگری و اصلاح شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی پیشنهاد کرد: رشته‌های جدید میان رشته‌ای علوم اسلامی و علوم تجربی و انسانی همچون جامعه‌شناسی، اقتصاد، علوم سیاسی در سطوح سه و چهار حوزه تعریف شود.

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر مدیریت منسجم تحول از سوی گروهی صاحب نظر در مسائل حوزه ابراز داشت: با وجود امکان تشتت آرا، تشکیل چنین گروهی ناممکن نیست و تحولات اخیر و شکل‌گیری نظام جدید حوزه نیز حاصل وجود همین گروه‌ها است بنابراین برخی سختی‌ها نباید سبب توقف کار شود.

حجت الاسلام ایروانی یادآور شد: در صورت افراط در روند تحول، از اتقان کار کاسته شده و به غنای علمی حوزه ضربه وارد می‌شود و در صورت تفریط نیز، وقت و انرژی طلاب به هدر می‌رود؛ از این رو در این روند، حرکت سریع و در عین حال عالمانه و به دور از شتابزدگی بی‌مورد باید مورد توجه قرار گیرد./930/ت302/س
ارسال نظرات