۰۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۱۱۵۵۴۵
در درس تفسیر قرآن مطرح شد؛

خاطره آیت الله وحید خراسانی از مرحوم حکیم

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله وحید خراسانی، در درس تفسیر خود با اشاره به روایتی از امام علی(ع) به بیان عظمت قرآن کریم پرداخت و با بیان اینکه متاسفانه ما قرآن را نشناخته ایم گفت: قرآن بحری است که عجایب آن احصا نمی شود و قعر آن درک نمی شود.
درس خارج فقه آيت الله وحيد خراساني در مسجد اعظم قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید، صبح امروز در درس خارج خود که با حضور طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره مبارکه یس، به بیان عظمت صراط مستقیم پرداخت و تاکید کرد: باید کیفیت سیر آیات را مشاهده کرد که به چه نحوی است.

وی اظهار داشت: خداوند متعال این امر را به دلالت التزامیه و بعد به دلالت مطابقیه بیان کرده است، و اعجاز قرآن برای اهل آن در این دقائق و ظرائف نهفته است، باز در دلالت مطابقیه به نحو موصوف و وصف به صورت مرکب و نه مفرد ذکر کرده است و باز هر دو را به صورت نکره آورده است.

حضرت آیت الله وحید خراسانی یادآور شد: در این سوره (یس) که قلب قرآن کریم است به اتفاق خاصه و عامه که روایات قطعی الصدور است و نیازی به سند ندارد، روشن خواهد شد که چگونه یس قلب قرآن است و این نکته را به غیر از ولی خدا کسی درک نمی کند تا پیرامون آن تفقه کند.

وی یادآور شد: همان گونه که نهج البلاغه سند نمی خواهد چون بحث، برای اهل آن در قطعیت صدورش کافی است، این روایاتی که بیان می شود بر این وزان است.

وی بااشاره به نحوه آمدن صراط مستقیم در این سوره، اضافه کرد: منتهی تمام دقت این است که در اینجا نکره آمده، اما در سوره حمد معرفه آمده است و باز در این چه سری نهفته است و بعد آن معرفه آمدن به نحو اجمال در ام الکتاب تعریف شده بعد در سور دیگر به نحو تفصیل تعریف شده است. افسوس که کسی قرآن را نشناخت نه این کتاب را نه آن کتاب ناطق را که تجسم قرآن کریم است.

این مرجع تقلید بیان داشت: متاسفانه نه قرآن شناخته شده است و نه جز عبارات و مدالیلی از آن که تا حد ناقصی در جمیع تفاسیر آمده و حد نیل شان همین قدر است.

حضرت آیت الله وحید خراسانی در ادامه اضافه کرد: ما سال ها با آقای مرحوم حکیم محشور بودیم ایشان مزایایی داشتند، یکی از مزایای ایشان دقت در حرف بود، تمام حساب شده حرف می زدند، ایشان می فرماید: بعضی از اعاظم نقل کردند که من با سید اسماعیل صدر و با سید حسن صدر در محضر آخوند ملا فتح علی سلطان آبادی رفتیم، بعد که نشستیم یک آیه از قرآن طرح شد «وَ اعْلَمُوا أَنَّ فِیکُمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ یُطِیعُکُمْ فِی کَثِیرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَ لٰکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإِیمَانَ .....» بعد که این آیه قرائت خواند شد، آخوند شروع به تفسیر کردن آیه کرد.

وی ابراز داشت: مدت ها بحث کرد بعد نتیجه گرفت و گفت من و آن بعض الاعاظم که مرحوم حکیم اسم او را بیان نکرده است، هر دو متحیر ماندیم که آیه ظاهر است در همین که آخوند می گوید منتهی متعجبیم که چرا تا حالا به آن بر نخورده ایم. آن هم مرحوم سید اسماعیل صدر که از آخوند در حرم امام علی(ع) پرسیدند شما اعلمید یا سید اسماعیل گفت به صاحب این قبر نمی دانم، رفتند کربلا سید در حرم بود باز او را به سیدالشهدا قسم دادند شما اعلمید یا آخوند باز هم همان جمله را تکرار کرد.

این مرجع تقلید یادآور شد: تا نزدیک سی روز، هر سه، هر روز آمدیم همین آیه را تفسیر کردیم، ما متحیریم که این ظاهر است اما چرا نفهمیدیم، این است عظمت قرآن منتهی آن شرطی که در این مفسِّر است باید دید چه بوده است و دیگران چرا نمی رسند «لاَ یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ‌ ».

وی ابراز داشت: جسم باید طاهر باشد تا لفظ را مسّ کند، روح باید طاهر باشد تا معنا را مسّ کند، آن هم مراتب طهارت وقتی مختلف شد مراتب مس، خواه ناخواه تفاوت می کند، این روایات سند نمی خواهد همه معجزه است.

این مرجع تقلید با اشاره به روایتی از امام علی(ع) ابراز داشت: قرآن بحری است که لا تحصی عجائبه و لا یدرک قعره، عجایب آن قابل احصا نیست و قعر آن درک نمی شود. آن عصمت مطلق و مطلق العصمه به اینجا می رسد که شروع به تفسیر سوره حمد کرد، فجر طلوع کرد اما هنوز تفسیر بای بسم الله هم تمام نشد.

وی بیان کرد: امام پنجم گفت «اگر حَمَله ای برای علم خودم یافت می شد تمام علومم را از الله الصمد استخراج می کردم»، قرآن این است آن طهارت که عصمت مطلق و مطلق العصمه است قهرا به تمام بطون قرآن می رسد چون هر بطنی طهارت خاص خود را می خواهد تا برسد به بطن آخر که اسم الله الاعظم است آن طهارت سلمان و اباذر دیگر کارگشا نیست و طهارت کسی نیاز است که «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً» باشد.

این استاد تفسیر گفت: اجمالا دلالت التزامیه در انک لمن المرسلین است، ارسال رسول خدا آن هم خاتم انبیا به ضرورت عقل بر صراط مستقیم است که اعوجاج ابدا ندارد، بعد از دلالت التزامیه تصریح کرد انک لمن المرسلین علی صراط مستقیم بعد نکره آورد اما در سوره حمد معرفه آمده است که وجه آن را در جلسه آینده توضیح خواهیم داد. /924/پ202/ج

ارسال نظرات