۰۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۱
کد خبر: ۱۱۵۶۵۸
امام جمعه مشهد:

هر جریانی مقابل دین بایستد شکست خواهد خورد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد خطاب به تشکل های مردمی گفت: باید مطابق جریان فطری و مذهبی مردم حرکت کنید؛ در ایران چه پیش و چه پس از انقلاب هر جریانی که در مقابل دین و هنجارهای مذهبی مردم ایستاده، شکست خورده است.
امام جمعه مشهد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد، پنجشنبه در دیدار با جمعی از فعالان عرصه هنر و رسانه انقلاب اسلامی اظهار داشت: امتیاز تشکل های مردمی مانند شما این است که هم تخصص دارید و هم بر اساس گرایش فطری و ذاتی خود به آن روی آورده اید و به تناسب مأموریت کارمندی به آن نمی پردازید و این یعنی نیمی از موفقیت.

وی شیوه کار تشکل های مردمی را به کار روحانیت تشبیه کرد و گفت: نمی شود با تکیه بر مسوولان و خواست و برنامه آنان به رشد کارتان بیاندیشید، کالای شما، کالایی پر مشتری خواهد شد به شرط آنکه مورد تأیید جریان فطری- فرهنگی مردم باشد.

امام جمعه مشهد افزود: در جریان هنر از جمله معماری و گرافیک؛ هر جا کمتر سراغ خواسته مردم رفته اند و بیشتر به مقتضیات حرفه ای اندیشیده اند، توفیق کمتری داشته اند. متولیّان فرهنگی ما، نخبگان و خبرگان این عرصه نیستند لذا بیش از این، کاری از دستشان بر نمی آید.

وی تاکید کرد: ازاین رو تشکل های مردمی خود باید در عرصه ی هنر و فرهنگ فعال باشند، اما مراقب باشید که باید مطابق جریان فطری و مذهبی مردم حرکت کنید؛ در ایران چه پیش و چه پس از انقلاب هر جریانی که در مقابل دین و هنجارهای مذهبی مردم ایستاده، شکست خورده است.

محمدرضا میری، دبیر نهضت مردمی پوسترهای عاشورا نیز در آغاز این دیدار گفت: به نظر ما پوستر یک رسانه است نه یک عنصر تزئینی و به شدت می تواند در انتقال پیام موثر باشد زیرا از همه هنرها اعم از ادبیات و هنرهای بصری و تجسمی تا روانشناسی و جامعه شناسی بهره مند است.

مدیر مسئول گروه هنری مصور همچنین پوستر را رسانه ای سهل الوصول دانست که راحت برای مخاطب اکران می شود و تعدادبیشتری می توانند دست به خلق آن بزنند و راههای انتقال آن ساده و کم هزینه تراست.

مدیر جبهه فرهنگی انقلاب در مشهد افزود: از این جهت در عرصه ی تولید پوستر دو انحراف اساسی وجود دارد. انحراف اول که شاید بتوان نام آن را گرافیک روشنفکری گذاشت و آثاری را شامل می شود که برای مردم طراحی نمی شود و مردم با آن ارتباط برقرار نمی کنند و در این میان مردم متهم به ناتوانی در ادراک می شوند. این آثار معمولا در گالری ها و برای مخاطبین خاص محدود می شوند و بیشتر هم در دانشکده های هنر، چنین گرافیکی ترویج می شود.

محمد رضا میری در توضیح دومین جریان انحرافی در تولید پوستر اظهار داشت: این جریان بیشتر در تبلیغات دولتی دیده می شود، تبلیغاتی که از لحاظ هنری ضعیف و بی اثر، شعاری و گاه تزئینی است که متأسفانه اکثراًچنین آثار ضعیفی به تیراژهای کلان دولتی می رسد.

این طراح گرافیست همچنین ادامه داد: دراین میان راه سوّمی باید یافت که گرافیک آن مردمی است و نهضت مردمی پوسترهای عاشورا سعی دارد چنین خطی را دنبال نماید. در این نهضت این مردم هستند که برای مردم و دغدغه های مردم طراحی می کنند و خود مردم نیز آن را ترویج و چاپ می کنند.

وی خاطر نشان کرد: نهضت نشان داده می تواند گرافیک قوی و جذاب اما در عین حال ساده و روان را توسط خودِ مردم به خانه ها و تکایا و مساجد آنها ببرد و شعارهای انقلاب و نظام را دوباره در محافل مردمی زنده نماید.

وی ضمن اشاره به تقدیرهایی که از این نهضت شده و تیراژ چند میلیونی این آثار در سال های گذشته بیان کرد: با اشاره به مراحل تکمیل سایت و ثبت شبکه ی مردمی مرتبط با نهضت، مخاطب جهانی و پوسترهای سه زبانه، اطلاع رسانی به سایر مسلمانان جهان دغدغه امروز این نهضت است.

مجید عسگری مدیر مؤسسه ی نرم افزاری آرمان هم در ادامه گفت: رسیدن به تشکل های مردمی مستقل می تواند درترویج فرهنگ انقلاب مؤثر باشد و بودجه های فرهنگی باید به سمت این مهم هدایت شود.

در این دیدار، همچنین هادی عرفان، کارشناس معماری و عضو مرکز مطالعات حکمت، دانش و فن معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی تصریح کرد: خلاء هایی درمعماری و شهرسازی اسلامی وجود دارد که نگاه فقاهتی بزرگان حوزه ی فکر واندیشه را می طلبد./930/پ201/ص
ارسال نظرات