۱۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۱۱۶۳۰۸
در جلسه دفاعیه یک پایان‌نامه حوزوی؛

جهت‌گیری فقهی حقوقی قرآن‌کریم نسبت به طلاق بررسی شد

خبرگزاری رسا ‌ـ جلسه دفاع از پایان‌نامه سطح سه حوزه با موضوع جهت‌گیری فقهی حقوقی قرآن کریم نسبت به طلاق در مدرسه علمیه نواب مشهد برگزار شد.
حقوق اسلامي
به گزارش خبرنگار خبر‌گزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام ‌مهدی قربان نژاد، عصر امروز ‌‌در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد از پایان‌نامه سطح سه ‌خود با موضوع «جهت‌گیری فقهی حقوقی قرآن کریم نسبت به طلاق» دفاع کرد.

در ابتدای جلسه حجت الاسلام قربان‌نژاد به تشریح مباحث پایان نامه خود پرداخت و گفت‌: این پایان‌نامه در سه بخش تنظیم شده که در بخش اول تعریف و تاریخچه طلاق ، مفهوم شناسی و رابطه فقه حقوق بحث و بررسی می شودو تدبر موضوعی در طلاق، موجبات طلاق،شروط طلاق،اقسام طلاق عده در بخش دوم مورد مطالعه قرار گرفته است و بخش سوم نیز که خاتمه این پایان نامه است شامل خلاصه مطالب و فلوچارت است.

در ادامه این جلسه نوبت به اساتید داور رسید تا ایرادات خود را نسبت به مقاله بیان کنند.

حجت الاسلام ربانی بیرجندی به عنوان اولین استاد داور با تعریف و تمجید از تلاش صورت گرفته نویسنده ،این اثر را دارای نکات بسیار جالب و نوینی دانست و تاکید کرد: ادعای این که این کار سابقه ندارد را نمی‌کنم اما چون یک کار تلفیقی بین قرآن‌، حدیث و فقه صورت گرفته و تقریر جدیدی از قرآن در آیات مورد توجه قرار داده شده کار اثر در خور تحسین است.

وی سپس به اشکالات از جمله عدم مراجعه به منابع معتبر و نا آشنا و منابع دست اول اشاره کرد و گفت: بهتر بود نویسنده در مسایل لغوی به جای مراجعه به المنجد و یا فرهنگ دهخدا به منابع دست اول مثل صحاح جوهری مراجعه می کرد زیرا لغت نامه های قدیمی دو ویژگی مهم دارند که لغت نامه های جدید ندارند.

این استاد حوزه سپس با بیان این‌که اساس در لغت سماعی است و در گذر زمان معنای لغت عوض می شود، خاطر‌نشان کرد: استفاده از منابع دست اول یک تحقیق را برجسته می‌کند.

حجت الاسلام محمد امامی به عنوان دومین استاد مناقش صبحت های خود را با ایرادات ساختاری پایان نامه آغاز و با بیان اینکه عنوان تحقیق با محتوا سازگاری ندارد، خاطر‌نشان کرد: تمام بحث باید این باشد که قرآن چه جهت‌گیری از نظر فقه و حقوق به طلاق دارد؛ اما در برخی موارد نویسنده به دیدگاه‌های مکاتب دیگر پرداخته است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که آنچه از فقه و حقوق به ذهن متبادر می‌شود فقه شیعه است، افزود: اگر نویسنده منظورش فقه و حقوق به طور کلی بود باید تمام مکتب ا را مورد بررسی قرار می داد ولی از ظاهر این‌گونه برمی‌آید که این اثر وحدت رویه ندارد و در برخی موارد به دیدگاه عامه پرداخته و در برخی موارد این مسأله را رعایت نکرده است.

حجت الاسلام امامی پررنگ‌شدن مباحث حقوقی در بعضی بخش‌ها‌ را ضعف دیگر این پایان‌نامه عنوان کرد و ابراز داشت: در مفهوم شناسی فقط مفهوم حق بررسی شده و مفهوم طلاق و فقه مورد توجه قرار نگرفته است.

از دیدگاه وی استفاده از واژه های نا مانوس عربی در عنوان تیترها شیوه خطابه ای در برخی مطالب‌، و عدم بررسی مفهوم شناسی طلاق از دیگاه قرآنی ایرادات دیگر این پایان نامه بود. 

پس از سخنان حجت الاسلام امامی نوبت به هادی ولایتی رسید تا انتقادات و ایرادات پایان نامه از دید گاه خودش را بیان کند.

وی با بیان این‌که بخش هایی از پایان نامه باید تغییر کند استناد به برخی قوانین نسخ شده را مهم‌ترین ایراد این پایان نامه عنوان کرد و گفت‌: استناد به برخی از مواد قانونی از جمله 1133 قانون مدنی که در سال 81 اصلاح شده یا 1130 و1131 قانون مدنی که همگی اصلاح شده‌اند بیانگر این است که نویسنده به منابعی مراجعه کرده که حداقل یک دهه پیش نوشته شده و در این موارد با سطحی نگری و عدم مراجعه به منابع معتبر مواجه هستیم.

ولایتی با اشاره به اینکه در تقسیمات ماهیت طلاق از بحث حقوقی، قرآنی و فقهی فقط مباحث قانونی مطرح شده و تقسیم بندی ناقص استخاطر نشان ساخت :شایسته بود نویسنده از کسانی که در این زمینه تجارب عملی دارند مثل قضات دادگاه خانواده نیز بهرمند می گرفت که این کار صورت نگرفته است.

بعد از ایرادات وارد شده توسط اساتید داور حجت الاسلام سید موسی صدر به عنوان استاد راهنمای این پایان نامه موارد و ایرادات مطرح شده را وارد دانست و بیان داشت: در مورد این‌که مباحث حقوقی مبسوط نیامده باید گفت اصل در این تحقیق بررسی از دید‌گاه قرآن است و بحث مستقل حقوقی نیست و اقتضای بحث این است که به مباحث حقوقی به صورت کلی پرداخته شود.

وی سپس با تأکید بر این مهم که تحقیق صورت گرفته بسیار خوب و جالب است، گفت: علاقه داشتم نویسنده به پیامد‌های اخلاقی طلاق هم می‌پرداخت که متاسفانه این بحث صورت نگرفته است./968/پ201/س
ارسال نظرات