۲۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۱۱۶۸۸۹
استاد حوزه علمیه:

جریان غدیر حادثه‌ای غیرقابل قابل انکاراست

خبرگزاری رسا- استاد و پژوهشگر حوزه تاکید کرد: واقعه غدیر اساسا به معنای دوستی علی نیست و اگر بحث فضیلت و برتری مطرح می شود، مشخص است که علی بن ابی طالب بر دیگران برتری دارد.
نجم الدين طبسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام و المسلمین نجم الدین طبسی در اجلاسیه سالانه غدیر که شب گذشته درسالن همایش های هتل الغدیر مشهد برگزار شد، با بیان این که غدیر یک واقعیت انکار‌ناپذیر است، گفت: بزرگان اهل تسنن از جمله ذهبی در کتاب «ذکره الحفاظ» ج سوم، صفحه231 اسناد غدیر را محکم و فصحیح توصیف می کند.

وی در ادامه سخنانش به شرح و توضیح آیاتی از قرآن کریم پرداخت و با ذکر این که آیه «سئل سائل بعذاب واقع» در سوره معراج یکی از آیاتی است که در خصوص غدیر است، ابراز داشت: واقعه غدیر اساسا به معنای دوستی علی نیست؛ اگر این سؤال مطرح شود که اگر افضلیت یکی از دلایل رسیدن به خلافت است، باید بررسی کرد که افضل کیست.

حجت الاسلام و المسلمین طبسی در ادامه با بیان این‌که تا قبل از قرن هفتم و ابن تیمیه، هیچ فردی نسبت به درستی این قضیه تردیدی وارد نکرده بود، تصریح کرد: محمد بخاری، ابن تیمیه را شخصیتی بدعتگذار و کافر توصیف کرده و کسی را که به این شخص شیخ الاسلام بگوید را از اسلام خارج دانسته است، کسانی که با شخصیت وی آشنا هستند می دانند که وی هرگز فضایل اهل بیت(ع) را بر نمی تابد و فقط به دنبال این است که هر طور شده آن ها را انکار کند.

وی سپس با بیان این که هیچ گونه تلازمی بین عدم نزول عذاب در مکه بر مشرکین به فرض پذیرش و عدم نزول بر این شخص وجود ندارد به حکمت و مصالح موجود در افعال خدا اشاره و خاطر نشان کرد: شاید علت این که در آن برهه از زمان عذابی بر اهل مکه نازل نشده به خاطر امیدواری به مسلمان شدن آن ها بود در حالی که نسبت به این شخص هیچ امیدی وجود نداشت.

این استاد حوزه علمیه گفت: آنچه خدا در آیه «‌و ما کان الله لیعذبهم...» نفی می کند، نفی فی الجمله است، نه بالجمله؛ یعنی خداوند می فرماید «برخی عذاب ها نازل نمی‌شود، نه این که هیچ عذابی نازل نمی شود».

طبسی در خاتمه سخنانش به حدیثی از صحیح مسلم که در کتاب «جهاد باب فیء» آمده اشاره کرد و با ذکر این که امیر المؤمنین(ع) و عباس در دوران خلافت عمر نزد او رفتند و مطالباتی داشتند، ابراز داشت: عمر در آن جا می گوید «پپیامبر فوت کرد در حالی که ابوبکر مولا شد و ابوبکر فوت کرد درحالی که من بعد از آن مولا شدم»، حال چگونه است که مولایی که عمر نقل می کند به معنای جانشین است، اما مولایی که پیامبر می فرماید به معنای دوست است./968/پ202/س

ارسال نظرات