۲۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۱۱۶۹۰۳
مجمع عالی حکمت اسلامی حوزه علمیه در بیانیه‌ای؛

علامه طباطبایی تجلی پیوند ناگسستنی قرآن، برهان و عرفان در روزگار ما بود

خبرگزاری رسا ـ مجمع عالی حکمت اسلامی حوزه علمیه در بیانیه ای به مناسبت سالروز ارتحال علامه طباطبایی آورده است: استقامت در فکر، پارسایی در عمل و هوشیاری در رصد، از علامه طباطبایی شخصیتی ساخت که در روزگار غربت اهل حکمت و ایمان، با تکیه بر تراث عظیم فلسفه اسلامی با نقد اندیشه‌های الحادی، حقانیّت تفکّر الهی را بر انواع توهّمات مادّی به اثبات برساند.
 علامه طباطبايي


به گزارش خبرگزاری رسا، مجمع عالی حکمت اسلامی حوزه علمیه در بیانیه‌ای به مناسبت سالروز ارتحال علامه طباطبایی استقامت فکری، پارسایی عملی و هوشیاری آن علامه را ستود.
 
متن این بیانیه بدین شرح است: بیست و چهارم آبان ماه یادآور عروج ملکوتی ابرمردی از مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام)، تبار پاک اولیاء خدا و سلسلة جلیله حکمای الهی است که حقّ حیات بر حوزه‌های علمی و حکمی ما دارد.

خورشید پر فروغ سپهر حکمت و تجسم اخلاق و عرفان و مفسّر کبیر قرآن، علّامه سیّد محمّدحسین طباطبایی(قدس سرّه)، تجلّی بیّن پیوند ناگسستنی قرآن، برهان و عرفان در روزگار ما بود. بهره‌گیری آن مفسّر فرزانه از روش تفسیر قرآن به قرآن، نه تنها پرتوی از بی‌کرانگی جوشش معارف قرآن را به ظهور رسانید، بلکه میزان دقیقی را برای تشخیص تفسیر و تأویل کلام الهی از تحریف و تفسیر به رأی آن عرضه نمود. بهره جستن از نظم فکری و برهان مداری و تحلیل دقیق فلسفی در چارچوب مبانی حکمت متعالیه، از او شخصیتی ساخت که گویی در یک پیکر و قالب تجسّمی از دقت و استحکام سینوی و عمق و لطافت صدرایی را می‌یابی «هو البحر من ایّ جانب اَتیته» و چنین بودکه «بدایة‌الحکمة» آن حکیم بی‌بدیل، برای ره‌پویان حقیقت، طریق مستقیمی شد برای وصول به «نهایت حکمت» که سرانجام آن ورود به طور «ولایت» و بار یافتن به مراتب «توحید» و لقاست. استقامت در فکر و پارسایی در عمل و هوشیاری در رصد، از او شخصیّتی ساخت که در روزگار غربت اهل حکمت و ایمان، با تکیه بر تراث عظیم فلسفه اسلامی با نقد اندیشه‌های الحادی، حقانیّت تفکّر الهی را بر انواع توهّمات مادّی به اثبات برساند.

آری، یادآوری مجاهدت‌ها و مساعی جمیله و جلیله آن ولیّ خدا از یک سو برای ما علاقمندان به حکمت اسلامی می‌تواند الهام بخش باشد و از طرف دیگر ادب اداء شکر و امتنان به محضر خداوند سبحان است که به ما توفیق داد در عصر زرّین انقلاب شکوهمند اسلامی که محصول مجاهدات فقیه و حکیم بی بدیل حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) است و پرچم پر افتخار آن امروز در دستان با کفایت خلف صالح و فرزانه وی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(مدظله العالی) می باشد، پیوسته از موائد و رشحات فکری و معنوی آن عزیز سفر کرده بهره برده و از انفاس قدسی ابناء معنوی آن قدّیس، بزرگانی که در مکتب آن علّامه علی الاطلاق پرورش یافته‌اند، کسب فیض نماییم.

هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق
ثبــت اســــت بر جــریدة عالم دوام ما
بعد از وفات تربت مـا در زمین مجــوی
در سینــه‌های مــــردم دانا مزار ماست


مجمع عالی حکمت اسلامی این مناسبت را گرامی داشته، به روان پاک آن عزیز درود می فرستد.
طوبی له و حسن مآب فسلام علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیّا. والحمدلله ربّ العالمین./916/د102/ع

ارسال نظرات