۲۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۱۱۶۹۶۸
دبیر علمی چهارمین اجلاسیه غدیر:

جای مباحث دقیق علمی در آیین‌های غدیر خالی است

خبرگزاری رسا ـ دبیر علمی چهارمین اجلاسیه غدیر با تأکید بر این که رویکرد این اجلاسیه دارای جوانب علمی است، اظهار داشت: جای گفت‌وگو‌های دقیق علمی در مراسم جشن‌های غدیر خالی است.
عيد غدير، غدير
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،هادی وکیلی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر چهارمین اجلاسیه سالانه غدیر در چهارمین اجلاسیه سالیانه غدیر که شب گذشته در هتل الغدیر برگزار شد، به تبیین ابعاد تاریخی غدیر پرداخت و با طرح این سوال که چرا علی‌رغم اینکه آثار مکتوب و شفاهی فراوانی درباره اسناد و مدارک واقعه غدیر داریم، این واقعه در کتب تاریخی مثل تاریخ طبری و ابن کثیر ذکر نشده، گفت: علامه امینی بیش از 350 سند از منابع اهل سنت در باره داستان غدیرذکر کرده، اما همه این منابع ادبی و روایی هستند و در کتبی مثل تاریخ طبری و تاریخ ابن کثیر و مسعودی داستان غدیر نیامده است.

دبیر علمی چهارمین اجلاسیه غدیر در تبیین این موضوع ابراز داشت: باید توجد داشت که اصولا طرح این سوال غلط است، زیرا در بسیاری از منابع (صرف تاریخی شیعه و سنی) از جمله تاریخ یعقوبی و تاریخ دمشق ابن عساکر این مطلب ذکر شده و فقط در تاریخ طبری مؤلف وقتی به این داستان رسیده بی توجه از آن رد شده است.

مدیر گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه به بیان علل این موضوع پرداخت و افزود: از نظر علم تاریخ، هیچ مورخی در هیچ جای دنیا برای اثبات یک واقعه تاریخی فقط به کتب تاریخی صرف اکتفا نمی کند و از هر منبعی که از وقوع یک حادثه خبر می دهد می تواند بهره ببرد.

وی با بیان این‌که کتبی که این واقعه را ذکر نکرده اند از منابع اهل سنت هستند، تعصب اهل سنت در تاریخ نگاری را دخیل در این موضوع برشمرد و تصریح کرد: اهل سنت برای اینکه به اهل بیت(ع) توجهی نشود این مسائل را از کتب خود حذف کرده اند.

وکیلی با اشاره به این‌که سانسور گاهی از طرف مؤلف و گاهی به اجبار شرایط اجتماعی جامعه است، به ذکر نمونه‌ای از فشارهای حکومت برای سانسور وقایع تاریخی در آن زمان پرداخت و گفت: طبری به جهت این‌که کتابی در فضیلت علی(ع) نوشت حکومت مانع از دفن او در قبرستان مسلمانان شد تا جایی که مجبور شدند او را در خانه اش دفن کنند.

استاد دانشگاه فردوسی منع نشر و کتابت احادیث در طی قرن‌های اول و دوم را مانعی برای رسیدن اخبار و روایات صحیح به نسل‌های بعدی برشمرد و آن را یکی از عللی عنوان کرد که موجب عدم بیان واقعه غدیر در برخی کتب تاریخی شده است.

وی با بیان این که طبری در تفسیر قرآن واقعه غدیر و در کتاب «الرسل و الملوک» خود، حدیث «یوم الدار» را به صورت کامل ذکر کرده است، اظهار داشت: این سخن صحیح است که برخی به منابع تاریخی و به برخی از وقایع اشاره نکرده اند، اما نویسندگان همین کتب این واقعه را در کتاب‌های دیگرشان ذکر کرده‌اند و گمان می‌کردند که این مسأله کفایت می کند.

وکیلی در پایان با اذعان به این‌که ما برخی از وقایع تاریخی را با پنج یا شش سند معتبر می پذیریم، اما چطور واقعه غدیر را با بیش از 400 سند مورد خدشه قرار می دهیم، خاطرنشان کرد: بدون شک این امر بیانگر این است که در این قضیه رویکردی غیر علمی وجود دارد، در غیر این صورت اثبات غدیر با منابع تاریخی موجود مسلم و سهل است./968/پ202/س
ارسال نظرات