۲۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۱۱۶۹۷۱
آیت الله سیدان مطرح کرد؛

جلوه‌های توحید در خطبه غدیر خم

خبرگزاری رسا ـ یکی از علمای مشهد‌ در اجلاسیه سالانه غدیر به تببین و توضیح جلوه‌های توحید در خطبه غدیر خم پرداخت.
آيت الله سيدجعفر  سيدان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید جعفر سیدان از علمای مشهد، در اجلاسیه سالیانه غدیر که شب گذشته در هتل الغدیر برگزار شد، با بیان این‌که جملات خطبه غدیر از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و اگر هیچ چیزی جز خطبه غدیردر اختیار نداشتیم این خطبه برای اثبات حقانیت علی(ع) کافی بود، گفت: پیامبر(ص) در ابتدای این خطبه به نکات بسیار مهمی در خصوص خداشناسی می‌پردازد، و شناخت آن در فهم انسان از توحید را بسیار کار گشا عنوان می کند.

وی یکتایی خداوند را دارای معانی بسیار بالایی برشمرد و عنوان کرد: در متون رسیده و دینی برای کلمه «واحد» چهار معنا ذکر شده است، که دو عدد آن برای خدا غلط و دوتای آن صحیح است، آن دو معنای غلط عبارت‌اند از یک بودن عددی و یکی بودن نوع.

آیت الله سیدان به معانی صحیح کلمه واحد در خصوص حضرت حق پرداخت و گفت: معنای نخست این است که خداوند متعال واحد است، بدین معنا که هیچ شبیهی ندارد؛ معنای دیگر آن است که خدا واحد است، به بیان دیگر قابل تجزیه و تقسیم نیست نه در خارج و نه در وهم.

وی عبارت «لیس مثله شی» را اصلی توحیدی برشمرد که بسیاری از مبانی فکری بشریت را کنار می زند، و تشریح کرد: این فراز بحث عینیت و سنخیت بین خدا و کائنات را که برخی از عرفا صریحا ذکر کرده‌اند، باطل می کند، زیرا سنخیت اشتراک در حقیقت است که فساد این مطلب واضح است.

این استاد حوزه اصل «لم یلد و لم یولد» را یکی دیگر از اصول خداشناسی تبیین شده در خطبه غدیر دانست و افزود: باید توجه داشت که ترشح، تنزل و تطور از ذات حضرت حق غلط است و هر مبنای توحیدی که نتیجه‌اش به این اصول برسد، اشتباه است، زیرا با این عبارات توحید از ذات حضرت حق نفی می‌شود.

وی در ادامه به اصل ایجاد و انشا به عنوان یکی دیگر از اصول توحیدی مطرح شده در خطبه غدیر پرداخت و در توضیح آن بیان داشت: این سخن بدین معنا است که هیچ چیز حتی انوار ائمه معصومین(ع) همراه با ذات حضرت حق هم وجود نداشته و آن‌ها مسبوق به عدم هستند و خداوند آن‌ها را ایجاد کرده است.

آیت الله سیدان همچنین ابراز داشت: تعبیر حضرت امیر(ع) در خصوص خلقت، «خلق من لاشی» نیست، بلکه «لا» من شی است و در این بیان نکته ظریفی نهفته است و به این اشاره دارد که عدم، سرمایه ایجاد نیست، بلکه عدم فقط عدم است./968/203/س
ارسال نظرات