۲۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۱۱۷۰۱۵
کارگردان فیلم عصر روز دهم:

پرداختن به مفاهیم بلند در سینما نیازمند تربیت سینماگران معرفت‌نگر است

خبرگزاری رسا ـ کارگردان فیلم عصر روز دهم اظهار داشت: امکان بیان معارف بسیار بلند در سینما وجود دارد؛ اما باید انسان‌هایی با معارف بلند در سینما تربیت شوند.
فيلم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مجتبی راعی، کارگردان فیلم عصر روز دهم، در نشست ظرفیت های تصویری قیام عاشورا که ظهر امروز در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، گفت: فیلم سینمایی ما باید از کرامت ائمه را به تصویر کشد و مشکلات مردم را حل کند؛ کرامت نشان دادن اهل به ما ممکن است به جهت این باشد که ما را متوجه مسأله ای مهم‌تر سازند؛ از این رو نشان دادن ائمه به صورت صرف، به عنوان فردی که که بیماری را درمان می‌کند، اشتباه فاحش است، از این رو باید در نگاه به عاشورا و زندگی ائمه معصومین به صورت خاص در سینما به تمامی جنبه‌های ائمه پرداخته شود و نباید به مسائل مادی و درمانی اکتفا کرد.

وی با بیان این‌که در عرصه دفاع مقدس مشاهده شده است که برخی شهدا را همان یاران امام حسین می‌دانند، تصریح کرد: امام حسین(ع) بیان می‌کنند «یاران من همتا ندارند»، از سویی باید توجه داشت که تشخیص حق در زمان امام حسین(ع) با زمان امام خمینی(ره) بسیار متفاوت بوده است.

راعی ابراز داشت: سینما قابلیت ساختن زبان برای یک سوژه را دارا است، به عبارتی می‌تواند، از المان‌های سینمایی استفاده کند، منتهی در فیلم باید معنای جدید پیدا کند، و اگر ما المان‌هایی نیک بسیازیم، می‌توانیم برای انتقال مفاهیم به واسطه آن‌ها استفاده فراوانی را داشته باشیم؛ البته بهتر است معانی با آنچه در بیرون بوده در تضاد قرار نگیرد.

وی با ذکر این‌که هر کرامتی که ما را به توحید راهنمایی کند، آن کار مورد نظر و تقاضای ائمه الطهار(ع) است، بیان داشت: کارگردان در فیلمی که می‌سازد باید تفکر کند که چه عناصری در فیلم، چه معناهایی را پیدا می‌کند؛ از این رو بر اساس تصاویری که می‌سازد باید حرف جدید‌تر و بزرگ‌تری را به مخاطب القا کند؛ البته این کار، کار هنرمندی است که از مبانی اعتقادی بالایی برخوردار است.

کارگردان فیلم عصر روز دهم در پایان اظهار داشت: کربلا اتفاق بسیار عظیم و بزرگی است، اما هنگامی که بشود درمانگاه، از شأن آن کاسته می‌شود. سینما توانایی فیلم عاشورایی را حتما دارد ولی ما باید در شناخت مفاهیم بزرگ بشویم تا بتوانیم حرف‌های بزرگ بزنیم.

وی ادامه داد: امکان بیان معارف بسیار بلند در سینما وجود دارد؛ اما باید انسان‌هایی با معارف بلند در سینما تربیت شوند./968/پ202/س

ارسال نظرات