۲۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۱۱۷۰۱۹
مدیر فیلم و امور سینمایی بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس:

باید فضاهای معنوی به زبان دیجیتال سینمایی ترجمه شوند

خبرگزاری رسا ـ مدیر فیلم و امور سینمایی بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس اظهار داشت: اگر صاحب اثری، دارای روح درونی باشد، می تواند با همان ابزار و مواد اثری را خلق کند که نوعی هدایت در درون آن نهفته باشد.
مناطق عملياتي دوران دفاع مقدس
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، قیصری، مدیر فیلم و امور سینمایی بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس، در نشست ظرفیت های تصویری قیام عاشورا، که روز گذشته در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، با بیان این‌که برخی از مستندهای موجود دفاع مقدس، اتفاقی را در درونیات انسان ایجاد نمی کند، گفت: اگر صاحب اثری، دارای روح درونی باشد، می تواند با همان ابزار و مواد اثری را خلق کند که نوعی هدایت در درون آن نهفته باشد.

وی ادامه داد: اثر را نباید منهای سازنده دید، هر چند در تحلیل های سینمایی این مسأله اهمیتی ندارد، اما به هرحال روحی که در اثر می باشد، ناشی از فرآیندی است که کارگردان آن را درک کرده است، لذا فضای معنوی که ما از آن اسم می بریم، باید نوعی به زبان دیجیتال سینمایی ترجمه شده باشد، بنابراین امکان دارد صدا، موسقی و متن خوب شکل اثر را عوض کند.

مدیر فیلم و امور سینمایی بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس یادآور شد: در تاریخ سینمای اسلامی مشاهده شده است که فیلم هایی همانند فیلم سینمای رسول الله نقش اولش را فردی بازی کند که مسلمان نیست، حال این که فضایی که به نمایش گذاشته می شود، فضایی است که فلیم ساز و بازیگر توانسته در آن خودش را به آن شخصیت نزدیک کند و در آن نقش تأثیر‌گذارد؛ منتهی باید فکری را که با آن فیلم ساخته می شود را بررسی کرد، به عبارتی اگر این تفکر سالم باشد، می تواند تأثیرگذار‌تر باشد و اگر فضای سینما با اهداف منفی همراه باشد می تواند فضا را عوض کند و این فضا امروز وجود دارد.

وی با بیان این که روح قالب بر فیلم هایی همانند شهید آوینی در واقع برگرفته از روح و قلم شهید آوینی است، تصریح کرد: این فیلم ها به گونه ای هستند که از نظر تدوین هیچ گونه ویژگی خاصی ندارد و فقط نقاط غیر قابل استفاده از آن ها حذف شده است.

قیصری در پاسخ به این سؤال که چه مقدار در حوزه سینما و تصویر این دغدغه در حوزه ساختار و فرم (به غیر از روش تولید) تأثیر می گذارد، بیان کرد: بخش اخلاق حرفه ای در هر گروهی باید وجود داشته باشد و هر که می خواهد به آن ورود پیدا کند باید آن را بداند. فکر اصلی و ناخدای اصلی اگر جریان را گرفته و به درستی هدایت کند، سرانجام آن فیلم مفید می شود.

وی افزود: هنگامی که کسی وارد مناطق جنگی می شد، در واقع آن مدینه فاضله ای که در آن جا اتفاق افتاده بود را درک می کرد، و این راهی میانبر برای رسیدن به آن نقطه بود و شهید آوینی توانست این راه را زود و سریع بپیماید./968/پ202/س
ارسال نظرات