۲۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۱۱۷۱۹۰

نشست روش شناسی اجتهاد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ هفتمین نشست از سلسله نشست های روش شناسی اجتهاد در قم برگزار شد.
حجت الاسلام سيدمهدي ميرباقري، رييس فرهنگستان علوم اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هفتمین نشست از سلسله نشست های روش شناسی اجتهاد، شب گذشته در موسسه فهیم قم برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام میر باقری به ارائه نظریه خود در مورد روش شناسی اجتهاد پرداخت و بیان داشت: عدم دریافت از حکومت و سرپرستی که منشا الهی دارد مشکل ایجاد کرده است.

وی بیان داشت: ضرورت بحث روش اجتهاد در دوران معاصر این است که با مسائل جدید با مقیاس جدید مواجه هستیم که باید این مسائل مورد بحث قرار گیرد که مهمترین بحث، حکومت و سرپرست تکامل و تغییر موضوعات است.

این استاد حوزه علمیه قم، بیان داشت: در فقه گاهی موضوعات خرد را جواب می دهید و گاهی موضوعات کلان،موضوعات کلان هم گاهی خرد می شود مثل بانک که یک عنصر از نظام سرمایه داری است که تجزیه می کنیم و تطبیق بر باب معاملات فقه می کنیم اما گاهی از تکامل نظامات اجتماعی بحث می کنیم که در این شرایط، نبض زمان در دست فقه است و به صورت طبیعی روش اجتهاد تغییر می کند.

وی بیان داشت: نظر من این است که اجتهاد شیعه در طول تاریخ مبتنی بر سه رکن ایمان ،عقلانیت و تفاهم بوده است.

ریسس فرهنگستان علوم اسلامی اظهار داشت: ممکن است گاهی اجتهاد به گونه ای تعریف شود که ممکن است مجتهد یهودی هم داشته باشیم چون فن است اما حقیقت این است که در قواعد تعبد به وحی و شان تخاطب شارع لازم است، زیرا تخاطب فرا زمانی و فرا عرفی و در مقیاس عصمت است و از ارتکازات اصولیون و مجتهدین است که این خطاب معصوم دارای تعارض نیست و هماهنگی دارد و می بنیم که عام و خاص را جمع میک نند در حالی که خاص از معصوم قبلی یا بعدی است، یعنی در جمع ، نوعی ایمان و ارتکاز خاص است که وجود دارد.

این استاد حوزه علمیه قم، بیان داشت: تقوای در استناد، در احوال فقها بوده است و اجتهاد متقوم به این است. اینکه می گویند اجتهاد ملکه قدسیه یعنی فن نیست و غیر مسلمان نمی تواند مجتهد شود. پس فضای تخاطب و فضای قاعده مند در فعل استنباط در اجتهاد شیعی هم بوده است.

وی بیان داشت: امروز سخن از بحث رهبری و مدیریت در سطح جهانی است ، و ارتکازات در ایمان فقها، محدوده دیگری از استضاعه ایجاد می کند که بایدقاعده مندی متناسب شکل گیرد و بعد به تفاهم بین الاقرانی گذاشته شود و بعد حجت می شود.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: احکام فقه حکومتی به لحاظ حکم، متعلق، موضوع ، امتثال و صواب و عقاب با احکام دیگر متفاوت است. احکام فقه حکومتی احکام کفایی یا عینی نیست بلکه احکام متوجه به کل است و امتثال کل را لازم دارد و ثواب و عقاب مشاع دارد.

وی در بیان آسیب شناسی روش اجتهاد، بیان داشت: آسیب شناسی اجتهاد معاصر انفعال و تحجر است و خطر انفعال در مقیاس اجتهاد بزرگترین خطر برای حوزه است که از طریق توسعه بنای عقلاء، ارتکازات عرفی و توسعه قواعد عقلی و فضای سیستمی در میان برخی حوزویان دیده می شود.

در ادامه این نشست حجت الاسلام سیف الله صرامی، استاد حوزه و دانشگاه به بیان نقد های استاد می باقری پرداخت و اشکالاتی همچون مدون نشدن ادبیات بحث و نیازمند بودن به دلایل اثبات اشاره کرد.

مشروح این نشست علمی به زودی در خبرگزاری رسا برای علاقمندان منتشر خواهد شد. /909/پ202/ص
ارسال نظرات