۰۴ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۱۱۷۵۷۳

اجلاس بین المللی امام موسی صدر در بیروت برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ دوازدهمین دوره اجلاس انسان از دیدگاه امام موسی صدر تحت عنوان «تغییر اجتماعی و سیاسی از منظر امام موسی صدر» از روز پنج شنبه در بیروت در حال برگزاری است.
امام موسي صدر
به گزارش خبرگزاری رسا، دوازدهمین دوره اجلاس انسان از دیدگاه امام موسی صدر تحت عنوان «تغییر اجتماعی و سیاسی از منظر امام موسی صدر» از روز پنج شنبه با حضور شخصیت های سیاسی، مذهبی، فکری، فرهنگی و اجتماعی و اندیشمندان مذهبی مسلمان و مسیحی و نیز غضنفر رکن آبادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت به عنوان نماینده کشورمان، کار خود را در بیروت آغاز کرده است.

این کنفرانس با سخنان ربابه صدر، رییس موسسه امام موسی صدر در موضوع نقش زن در اندیشه آن امام آغاز شد و در ادامه افتتاحیه به ترتیب نمایندگان بشاره الراعی، رهبر مسیحیان مارونی و محمد رشید قبانی، مفتی اعظم اهل سنت لبنان سخنانی را ایراد کردند.

همچنین گتوس هزیم، نماینده رهبر مسیحیان ارتدوکس شرق نیز در سخنانی، ایمان به ارزش های روحانی و اخلاقی مسیحیت و اسلام را جوهره ایمان امام موسی صدر دانست و افزود: نقطه اشتراک اسلام و مسیحیت، ایمان به وحدانیت خداست؛ اسلام و مسیحیت برای خدمت به انسان آمده اند و ما را به ارزش های روحانی و اخلاقی مشترکی رهنمون می کنند.

وی با اشاره به اینکه اندیشه امام موسی صدر هم اکنون نیز قابل استفاده است، گفت: در وضعیت کنونی که سخن از جهانی شدن مطرح است، احترام به ادیان مختلف که در تفکر امام موسی شاهد آن هستیم، می تواند راهگشا باشد؛ امام موسی صدر منتقد اندیشه دینی جامد در اسلام و مسیحیت بود.

در ادامه این نشست، پس از سخنرانان ابتدایی جلسه، شیخ نعیم حسن، رهبر دروزیان لبنان در خصوص ارزش های انسانی در اندیشه های امام موسی صدر و مخالفت وی با تعصب طایفه ای سخن گفت و ابراز داشت: امام موسی در مورد مساله فلسطین با بصیرت بالایی رفتار نمود و به دور از ذهنیت طایفه گری، مصایب فلسطین و جنوب لبنان با هم وی را رنج می داد.

سپس پیر بستروس، نماینده اسقف انتاکیه شرق کاتولیک به سخنرانی پرداخت و از تمامی مسلمانان و مسیحیان خواست که بدون توجه به اختلافات مذهبی و مسایلی از این دست، به نقطه اشتراک ادیان که همان پرستش خدای واحد است توجه کنند و اینکه در یک وطن با هم زندگی می کنند.

وی همچنین همگان را به پیروی از عدالت فراخواند و افزود: عدالت است که پایه های ارتباط ما را محکم می کند و سزاوار نیست که اقلیت های مذهبی به دنبال جلب حمایت خارجی باشند؛ چرا که این امر عامل تفرقه خواهد بود.

شیخ احمد قبلان به نمایندگی از آیت الله شیخ عبدالامیر قبلان، مسؤول مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان هم با بر حذر داشتن غرب از هرگونه عملیات نظامی، گفت: هر تحرک اشتباه ناتو، ترکیه و یا خیانت اعراب در خصوص سوریه مانند خود کشی خواهد بود و منطقه را به آشوب خواهد کشاند.

گفتنی است که مراسم افتتاحیه اجلاس انسان از منظر امام موسی صدر با پخش سخنانی از وی در خصوص وضعیت جهان عرب که مرتبط با حوادث کنونی منطقه بود، به پایان رسید. /981/ب902/گ
ارسال نظرات