۰۳ دی ۱۳۹۰ - ۲۱:۲۷
کد خبر: ۱۱۹۶۰۹
محقق فقه و حقوق:

پهپاد یک غنیمت و سند تخلف دشمن از معاهدات بین المللی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حقوق بین‌الملل بر اساس معاهدات بین المللی یا قراردهای دو جانبه یا چند جانبه شکل می‌گیرد، گفت: در زمینه استرداد پهپاد ما هیچ قرادادی با آمریکا نداریم.
هواپيماي جاسوسي آمريکا


حجت الاسلام احمد مرادخانی، معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: کنترل و به دست گرفتن هدایت هواپیمای جاسوسی آمریکا در خاک ایران از اقدامات ارزشمندی است که بار دیگر نظام سلطه را با شکست مواجه کرد.

وی با تجلیل از این کار بزرگ اظهار داشت: پهپاد یک غنیمت جنگی به شمار می‌رود، چرا که جاسوسی از مقدمات جنگ و زمینه ساز اشراف اطلاعاتی دشمن بر امکانات و ظرفیت کشور رقیب است.

این استاد فقه و اصول حوزه علمیه قم اظهار داشت: پرواز هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز ایران، ورود به حریم هوایی کشور ما محسوب می‌شود و این یک اقدام غیرقانونی است که از سوی ایران پاسخ مناسب داده شد.

وی فرض اشتباه در ورود هواپیما را منتفی دانست و گفت: این هواپیما با عمد و هدایت افراد نظامی آمریکا به قصد جاسوسی از کشور وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شده بود که در یک اقدام تحسین‌برانگیز شکار شد.

وی با بیان اینکه تسلط پیدا کردن بر اطلاعات یکی از مسائل مهم در جنگ است، گفت: درست است که جنگ باید به صورت فیزیکی باشد تا غنیمت محقق شود اما فیزیکی بودن تنها به مرحله کشتار رسیدن نیست و همین اقدام را می‌توان جنگ تلقی کرد، البته اینکه بگوییم آمریکا جنگ را شروع کرده است تنش‌‌زا است اما از نظر قانونی تجاوز فیزیکی به خاک کشور محقق شده است و مفهوم غنیمت بر هواپیمای شکار شده صدق می کند.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: اگر نبود مسامحه‌هایی که تا به حال شده است امروز آمریکا جرات نمی کرد این گونه اقدامات جاسوسی را علیه ایران انجام دهد.

وی گفت: هواپیمای بهپاد اکنون غنیمتی در دست ایران است و بحث استرداد آن بی معنا است و اصلا استرداد آن مساله عزت ملی را زیرسوال خواهد برد و چنین مطلبی در قاموس انقلاب اسلامی راه ندارد.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: امروز ایران می تواند با دست یافتن به فناوری ها و اطلاعات این پرنده جاسوس، خود را علیه دشمنی که به صراحت می گوید ما نقشه حمله را روی میز داریم آماده کند.

وی با اشاره به اینکه بر طبق کنوانسیون‌های وضع شده، حریم هوایی هر کشوری قابل احترام است و تابع مقررات هوایی بین‌المللی است، گفت: هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد که هواپیمای جاسوسی بر فراز آن مانور دهد.

این پژوهشگر علوم اسلامی با بیان اینکه حقوق بین‌الملل بر اساس معاهدات بین المللی یا قراردادهای دو جانبه یا چند جانبه شکل می گیرد، گفت: در زمینه استرداد، ما هیچ قراداد دو یا چند جانبه با آمریکا نداریم.

این محقق فقه و حقوق اظهار داشت: استفاده از این هواپیما و سر درآوردن از اطلاعات و باز یافتن اطلاعات و فائق شدن بر‌سیستم‌های فوق جاسوسی دشمن حق مسلم ایران است و باید از این غنیمت ارزشمند برای دانش‌افزایی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه جاسوسی ممکن است به روش‌های گوناگون رخ دهد، گفت: بر اساس فقه اسلامی اگر فردی را گرفتیم که جاسوسی می کرد، او محارب است و مجازات سختی در انتظار اوست، حال اگر جسمی جاسوسی کرد نیز به تصرف دولت اسلامی درمی‌آید.

این محقق فقه اسلامی با بیان اینکه این اقدام ایران جسارت را به سایر کشورها هم می‌دهد، اذعان داشت: اقدامات جمهوری اسلامی ایران همچون اصل انقلاب به کشورهای دیگر جسارت داد از این رو هم اینک آموزه‌های امام خمینی(ره) را در بیداری اسلامی شاهدیم.

این محقق علوم اسلامی گفت: شکار این شکارچی جاسوس، شکستن غرور کاذب نظام سلطه و اعلام خطری به غرب و آمریکا است تا بدانند این گونه نیست که هر کاری بتوانند انجام دهند و قانون‌هایی که خود نوشته و تصویب کرده‌اند را بتوانند همواره زیر پا بگذارند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات